Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Teoria e Tecnologia della Comunicazione [F9202P - F9201P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Psychophysics and Perception
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychophysics and Perception
Course ID number
2324-1-F9201P006
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso introdurrà alla nozione di misurazione in psicologia e alle principali tecniche psicofisiche utilizzate in psicologia sperimentale. Saranno poi affrontati tematiche inerenti alla psicologia della percezione con particolare attenzione ai fenomeni visivi.

Contenuti sintetici

Prima Parte

  • Elementi di psicometria
  • Nozioni base di psicofisica

Seconda parte

  • formazione delle unità percettive
  • Il ruolo delle illusioni nella psicologia sperimentale
  • Principali teorie
  • Analisi di fenomeni e processi percettivi

Programma esteso

Il corso è suddivio in due parti.
Parte I:

  • I concetti di misura e di misurazione
  • Tipo di dati e scale di misura corrispondenti
  • Nozioni base di psicofisica
  • Metodi psicofisici per la ricerca sperimentale
  • Come si fa un esperimento in psicologia della percezione

Parte II:

  • Perché psicologia della percezione?
  • I concetti di realtà e illusione
  • Teorie percettive
  • Segmentazione del campo visivo in unità significative
  • Completamento amodale e figure anomale
  • Uno stimolo per due percetti: figure omocromatiche e trasparenza fenomenica
  • Il mondo colorato; il mondo in bianco e nero
  • La terza dimensione
  • La luce
  • Eppur si muove: la percezione del movimento

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezione frontale, discussioni, esercitazioni pratiche.

Materiale didattico

  • Slide delle lezioni
  • Articoli messi a disposizione su e-learning
  • Gaetano Kanizsa (1980). La grammatica del vedere. Bologno, Il Mulino (Il libro può apparire vecchiotto, ma presenta i fenomeni principali in chiave problematica, e non come soluzioni preconfezionate a questioni ancora aperte)

Per chi volesse approndire le nozioni di psicofisica:
G.A. Gescheider, Psychophysics. The Fundamentals, London: Lawrence Erlbaum, 1997 (3d ed), libro che è
disponibile in formato ebook nella biblioteca dell’Università.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Ottobre-Dicembre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Lo studente potrà scegliere tra due modalità di valutazione:

A) Collocqio orale vertente su tutto il programma.

B) Esame a progetto composto dalle seguenti parti:
1. Journal club: Presentazione in aula di un articolo a scelta vertente su un fenomeno percettivo;
2. Progettazione di un esperimento (abstract, breve introduzione, partecipanti, metodo psicofisico, tipo di dati). N.B.: il fenomeno scelto per il progetto deve essere diverso da quello scelto per l'attività Journal Club.
3. collocqio orale vertente principalmente sui due lavori svolti.

Orario di ricevimento

Il giorno e le modalità di ricevimento studenti sarà comunicato a inizio corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The course will introduce the notion of measurement in psychology and the main psychophysical techniques used in experimental psychology. Issues relating to the psychology of perception will then be addressed with particular attention to visual phenomena.

Contents

First part

  • Elements of psychometrics
  • Basic notions of psychophysics

Second part

  • formation of perceptual units
  • The role of illusions in experimental psychology
  • Main theories
  • Analyses of perceptual phenomena and processes

Detailed program

The course is divided into two parts.
Part I:

  • The concepts of measure and measurement
  • Data and measurement scales
  • Psychophysics: basic notions
  • Psychophysical methods for experimental research
  • Let's create an experiment, step by step

Part II:

  • Why psychology of perception?
  • The concepts of reality and illusion
  • Perceptual theories
  • Segmentation of the visual field into meaningful units
  • Amodal completion and anomalous figures
  • A stimulus for two percepts: homochromatic figures and phenomenal transparency
  • Colors and black & white
  • The third dimension
  • Light
  • And yet it moves: motion perception

Prerequisites

None

Teaching form

Frontal lesson, discussions, and exercises.

Textbook and teaching resource

  • Slides from the lessons
  • Journal papers that will be made available on the course's e-learning page
  • Gaetano Kanizsa (1979). Organization in vision, Praeger. (The book may appear out of date, but it presents main phenomena in a problematic key, and not as pre-packaged solutions to perceptual issues still widely debated)

For those wishing to learn more about psychophysics:
G.A. Gescheider (1997). Psychophysics. The Fundamentals, London: Lawrence Erlbaum. The book is available in ebook format at the university library.

Semester

Primo semestre

Assessment method

The student can choose between two assessment methods:
A) Oral interview concerning the entire programme.

B) Project examination consisting of the following parts:
1. Journal club: Classroom Presentation of a journal paper about a perceptual phenomenon, freely chosen by the student;
2. the design of an experiment (abstract, brief introduction, participants, psychophysical method, type of data). Note that the chosen phenomenon for part b must be different from that chosen for part the Journal Club activity.
3. oral interview mainly concerning parts a and b.

Office hours

Day and modality of student reception will be communicated at the beginning of the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Daniele Zavagno
    Daniele Zavagno
  • Tutor

  • PG
    Pietro Guardini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics