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  1. Science
  2. Master Degree
  3. Teoria e Tecnologia della Comunicazione [F9202P - F9201P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Interaction Design Laboratory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Interaction Design Laboratory
Course ID number
2324-2-F9201P214
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Alla fine del corso gli studenti avranno riflettuto e raggiunto una consapevolezza matura su cosa significhi progettare (per) l'interazione con sistemi informatici interattivi e per rendere l'esperienza d'uso dell'utente gratificante e coinvolgente, oltre le tradizionali dimensioni della usabilità. Si saranno cimentati nella documentazione di un progetto di realistica complessità per la realizzazione di una applicazione (mobile o desktop) o servizio online, di cui sapranno valutare diverse dimensioni, tra cui la fattibilità tecnica e la potenzialità. Sapranno applicare varie tecniche di coinvolgimento partecipativo degli utenti e di valutazione del grado di maturità del risultato delle proprie attività progettuali, valutando i pro e i contro delle proprie idee progettuali.

Contenuti sintetici

Il "cosa", il "come" e il "perché" dell'Interaction design, inteso come pratica di progettazione di cose interattive.

Programma esteso

Inquadramento culturale e concettuale
Definizioni di progettazione, Interazione (5 dimensioni)
Metodologie, limiti e supporto
Soddisfazione dei bisogni degli utenti, cosa significa?
Qualità nell'IxD, cosa significa?
Rapporto con la User Experience
Tecniche e strumenti di prototipizzazione rapida
Tecniche di coinvolgimento utente (user research)
Impatto della tecnologia sull'interazione

Prerequisiti

Non ci sono prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni ed esercitazioni.

Materiale didattico

Slide e articoli forniti dal docente.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame è orale e individuale sugli argomenti del programma.
Il progetto riguarda lo studio preliminare di fattibilità e prototipazione rapida di un servizio o applicazione informatica. Gli studenti dovranno portare al colloquio la documentazione del progetto a cui hanno partecipato.

Orario di ricevimento

Su appuntamento e a fine lezione.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Aims

By the end of the course, students will have reflected and achieved a mature awareness of what it means to design (for) interaction with interactive computer systems and to make the user experience rewarding and engaging, beyond the traditional dimensions of usability. They will have grappled with the documentation of a realistically complex project for the realization of an application (mobile or desktop) or online service, of which they will be able to assess several dimensions, including technical feasibility and potential. They will be able to apply various techniques of participatory user involvement and evaluation of the maturity of the outcome of their project activities, weighing up the pros and cons of their design ideas.

Contents

The what, how, and why of interaction design, intended as the practice of designing interactive things.

Detailed program

Cultural and conceptual framework
Design definitions, Interaction (5 dimensions)
Methodologies, limitations and support
Satisfaction of user needs, what does it mean?
Quality in IxD, what does it mean?
Relationship with User Experience
Rapid prototyping techniques and tools
User involvement techniques (user research)
Impact of technology on interaction

Prerequisites

There are no pre-requisites

Teaching form

Lectures and Practice classes

Textbook and teaching resource

Slides and articles provided by the teacher.

Semester

Second Semester

Assessment method

The examination is oral and individual on the topics of the programme.
The project concerns the preliminary feasibility study and rapid prototyping of an IT service or application. Students must bring to the interview documentation of the project in which they participated.

Office hours

By appointment and at the end of the lectures.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
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Key information

Field of research
INF/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
52
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Frida Milella
    Frida Milella
  • Assistant

  • Chiara Natali
    Chiara Natali

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

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