Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Teaching Mathematics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Teaching Mathematics
Course ID number
2324-1-F4001Q038
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Capacità Costruire strumenti teorici e riflessioni critiche relative ai metodi e alle teorie dell’apprendimento e insegnamento della matematica. Competenze Essere in grado di acquisire e sperimentare autonomamente metodologie, tecnologie e materiali sviluppati e sperimentati negli anni nella ricerca e nella pratica della didattica della matematica. Essere in grado di progettare percorsi didattici nelle discipline matematiche su argomenti oggetto di insegnamento nella scuola secondaria.

Contenuti sintetici

Introduzione ai metodi, ai contenuti, allo sviluppo storico e ai quadri teorici utili per l’insegnamento della matematica a livello di scuola secondaria.

L'insegnamento è suddiviso in due moduli.

Programma esteso

Primo modulo Metodologie per l'insegnamento matematica: come determinare e affrontare i nodi concettuali ai vari livelli di apprendimento; analizzare anche gli aspetti epistemologici della matematica in chiave didattica. Progettazione di attività e valutazione di conoscenze e competenze: i legami della tradizione consolidata di didattica della matematica per competenze con i risultati delle ricerche nelle didattiche e pedagogiche. Metodi e tecniche per la comunicazione della matematica.

Secondo modulo Il ruolo del problem solving in matematica: progettazione e conduzione di attività laboratoriali, analisi di esperienze didattiche. Nuove tecnologie: analisi di strumenti multimediali per la comunicazione e l'insegnamento della matematica.

Prerequisiti

Buone e approfondite conoscenze dei metodi e dei contenuti della matematica di base, specie quella oggetto di insegnamento nella scuola secondaria.

Modalità didattica

Primo modulo Lezioni e esercitazioni. Lavori di gruppo, attività di riflessione e approfondimento autonoma.

Secondo modulo Lezioni e attività di gruppo in modalità laboratoriale, attività di approfondimento autonomo.

Il corso si tiene in lingua italiana in quanto finalizzato alla specificità della scuola italiana.

Materiale didattico

Testi di riferimento

Primo modulo

DIDATTICA DELLA MATEMATICA, di Roberto Natalini, Anna Baccaglini-Frank, Pietro Di Martino, Giuseppe Rosolini (Mondadori 2018).

Secondo modulo

DIDATTICA DELLA MATEMATICA, di Roberto Natalini, Anna Baccaglini-Frank, Pietro Di Martino, Giuseppe Rosolini (Mondadori 2018) (completamento dei capitolo non trattati nel primo modulo).

LEARNING TO THINK MATHEMATICALLY: PROBLEM SOLVING, METACOGNITION, AND SENSE MAKING IN MATHEMATICS di Alan H. Schoenfeld in Handbook of research on mathematics teaching and learning (A Project of the National Council of Teachers of Mathematics, 1992) (Reprint [https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002205741619600202(https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002205741619600202)).

MATHEMATICAL DISCOVERY di George Polya (1962).

Revisione di contenuti

COMINCIAMO DA ZERO, di Vinicio Villani (Pitagora 2003).

COMINCIAMO DAL PUNTO, di Vinicio Villani (Pitagora 2006).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove intermedie.

L'esame finale consiste in un Orale integrato sui due moduli, con discussione e valutazione di progetti. Verranno valutati la capacità di declinare in funzione didattica i contenuti e i metodi della matematica, l'autonomia nel porre questioni rilevanti e critiche per la comunicazione e la valutazione della trasmissione dei saperi.

In particolare, per il primo modulo il progetto è una microlezione, che viene presentata durante la discussione dell'orale, accompagnata da una relazione. Gli esami sono individuali, e i progetti e le relazioni devono essere riconducibili ad un unica persona. Ma gli studenti sono incoraggiati a lavorare in gruppo, e collaborare per raggiungere gli obiettivi indicati.

La descrizione esplicita della natura dei progetti verrà illustrata durante il corso (in sintesi, si tratta di progetti di microlezioni con riflessioni didattiche e epistemologiche). Verranno pubblicate sulla piattaforma e-learning delle linee guida, che potranno anche variare in funzione del numero e della natura dei partecipanti al corso. Gli argomenti specifici, le date e le modalità concrete di valutazione di profitto verranno discusse e negoziate con gli studenti (frequentanti o no).

Per il secondo modulo è richiesta una integrazione del progetto con la descrizione di un problema che possa costituire la base per una proposta di attività di tipo laboratoriale. Per questa parte saranno valutate la coerenza del problema proposto con il tema della lezione, l'aver toccato o meno una idea portante della disciplina (come discusso a lezione), la possibilità di leggere il problema su più livelli e di darne diverse risoluzioni, la possibilità che il problema proposto possa fungere da ponte per rilanciare nuovi problemi.

Il voto è in trentesimi, ed esprime una valutazione complessiva di tutto cioè che concorre al raggiungimento degli obiettivi formativi sopra descritti.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Skills Building theoretical tools and critical reflections relating to methods and theories of learning and teaching mathematics. Competencies Being able to independently acquire and experiment methodologies, technologies and materials developed and tested over the years in the research and practice of mathematics education. Being able to design educational paths in mathematical disciplines on subject topics tought in secondary school.

Contents

Introduction to the methods, the ideas, the historical development and the theoretical frameworks useful in teaching secondary school mathematics. This course will be delivered only in Italian language.

The course is split into two modules.

Detailed program

Module 1 Methods for mathematics teaching: how to determine and address the conceptual issues at the various learning levels; analyze the epistemological aspects of mathematics from a didactic point of view. Planning of activities and knowledge/skill assessment: links of the consolidated tradition of teaching mathematics by skills with the results of research in teaching and pedagogy. Methods and techniques for communicating mathematics.

Module 2 The role of problem solving in mathematics: planning and animating laboratories, analysis of examples of experiences. New technologies: analysis of multimedia tools for the communication and teaching of mathematics.

Prerequisites

In-depth knowledge of the methods and contents of basic mathematics, especially about the topics taught in secondary school.

Teaching form

Module 1 Lectures and example classes. Group work and individual study.

Module 2 Lectures and laboratory group work. Individual study.

The course is held in Italian as it focuses on the Italian school system.

Textbook and teaching resource

References

Module 1

DIDATTICA DELLA MATEMATICA, di Roberto Natalini, Anna Baccaglini-Frank, Pietro Di Martino, Giuseppe Rosolini (Mondadori 2018).

Module 2

DIDATTICA DELLA MATEMATICA, di Roberto Natalini, Anna Baccaglini-Frank, Pietro Di Martino, Giuseppe Rosolini (Mondadori 2018)(chapters not revised in module 1).

LEARNING TO THINK MATHEMATICALLY: PROBLEM SOLVING, METACOGNITION, AND SENSE MAKING IN MATHEMATICS di Alan H. Schoenfeld in Handbook of research on mathematics teaching and learning (A Project of the National Council of Teachers of Mathematics, 1992) (Reprint [https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002205741619600202(https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002205741619600202) ).

MATHEMATICAL DISCOVERY by George Polya (1962).

Contents revision

COMINCIAMO DA ZERO, di Vinicio Villani (Pitagora 2003).

COMINCIAMO DAL PUNTO, di Vinicio Villani (Pitagora 2006).

Semester

2S

Assessment method

There are no intermediate tests.

The finale exam consists in an Integrated oral on the two modules, with discussion and evaluation of projects. The ability to decline the contents and methods of mathematics into a didactic function, the autonomy in posing relevant and critical questions for the communication and evaluation of the transmission of knowledge will be assessed.

In particular, for the Module 1 the project is a micro-lesson, which is presented during the oral discussion, accompanied by a report. The exams are individual, and the projects and reports must be traceable to a single person. Students are encouraged to work in groups, and collaborate to achieve the stated goals.

The explicit description of the nature of the projects will be illustrated during the course. Guidelines will be published on the e-learning space, and may vary according to the number and nature of course participants. The specific topics, dates and concrete methods of assessment will be discussed and negotiated with students.

For Module 2, the project must include reference to a problem that can form the basis for a proposal for laboratory-type activities on the lecture subject.
For this part, the coherence of the proposed problem with the topic of the lesson will be evaluated, whether or not the problem has touched one main idea of the discipline (as discussed at lecture), the possibility of reading the problem on multiple levels and of giving different resolutions , the possibility that the proposed problem can act as a bridge to relaunch further problems.

More information will be given in class and in the e-learning area of the course.

The final grade (max 30) expresses an overall evaluation of everything that contributes to the achievement of the objectives described above.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MAT/04
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Marina Cazzola
  • Davide Luigi Ferrario
    Davide Luigi Ferrario

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics