Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Tourism and Heritage
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Tourism and Heritage
Course ID number
2324-2-F4901N109
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è orientato ai seguenti obiettivi formativi:

  1. conoscere il museo come realtà complessa e comprendere come la ricerca in campo museologico contribuisca a migliorare la fruizione del patrimonio culturale;

  2. sapere individuare le tendenze della Museologia contemporanea e riconoscere le diverse problematiche determinate da elementi caratterizzanti il nostro tempo;

  3. conoscere gli strumenti fondamentali di studio dei visitatori e dei pubblici;

  4. individuare metodi di valorizzazione del patrimonio culturale valutando le opportunità generate dal contesto.

Contenuti sintetici

Il corso intende presentare dinamiche per la fruizione del patrimonio culturale, utilizzando strumenti di analisi della Museologia contemporanea, individuando politiche, tendenze, buone pratiche e problemi aperti.

Programma esteso

Il corso tratta i principali temi della museologia contemporanea con l’obiettivo di presentare dinamiche di fruizione e strategie per la valorizzazione del patrimonio culturale, con attenzione al panorama italiano e internazionale. In particolare, verranno approfonditi i seguenti argomenti:

  1. Il museo e le collezioni. Gli strumenti del racconto del patrimonio culturale alla prova del tempo. Formazione e conservazione delle collezioni, la questione dei beni culturali contesi;

  2. I musei alle prese con il post-colonialismo, questioni di ‘dissonant heritage’ e ‘cultural frictions’. Esperienze di rilettura del patrimonio;

  3. Musei, turismo culturale e sostenibilità;

  4. Il museo a servizio della società. Inclusione, etica, equità e giustizia sociale

  5. Musei e territorio. Ecomusei, musei delle città, musei locali e del paesaggio

  6. Il contributo dei musei nel disegnare l’immagine turistica di un luogo, le politiche delle sedi distaccate dei grandi musei, casi controversi

  7. Gli studi sui visitatori e sui pubblici. Pratiche di audience engagement

  8. Gli strumenti di dialogo con il pubblico: allestimento, strumenti di mediazione diretta e indiretta. Musei e strumenti digitali

  9. I musei nel sistema del patrimonio culturale

Prerequisiti

Conoscenza degli elementi fondamentali per la valorizzazione del patrimonio culturale

Metodi didattici

Le lezioni affrontano alcune tematiche nodali connesse alla fruizione del patrimonio culturale, presentando gli elementi di genesi, contesto e strategie, quindi analizzando casi di studio nazionali e internazionali significativi.

Oltre alle lezioni frontali, verranno presentati alcuni seminari di approfondimento con esperti.

Durante il corso, le studentesse e gli studenti saranno coinvolti in esercitazioni sui temi affrontati che consentiranno un continuo dialogo e confronto.

Sono programmate visite ad alcuni musei particolarmente significativi.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame si svolge in forma orale. Durante la prova, lo studente dovrà dimostrare di saper argomentare i temi affrontati durante il corso e restituirli criticamente, utilizzando terminologia adeguata e collegamenti con gli approfondimenti bibliografici indicati. Alla valutazione finale concorreranno la qualità dell’esposizione, la partecipazione attiva alle attività proposte in aula (per i non frequentanti la realizzazione di elaborati individuali concordati), oltre alla conoscenza degli argomenti

Testi di riferimento

Cataldo, L., Paraventi, M., (a cura di), "Il museo oggi. Modelli museologici e museografici nell'era della digital transformation", seconda edizione, Milano, Hoepli, 2023

Da Milano, C., Gariboldi, A. (a cura di), "Audience Development: mettere i pubblici al centro delle organizzazioni culturali", Milano, Franco Angeli, 2019

Janes, R. R., Sandell R., "Museum activism", Oxon, Routledge, 2019

Approfondimenti bibliografici saranno indicati durante il corso.

Gli studenti non frequentanti dovranno concordare con la docente un approfondimento su un tema proposto.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course has the following training objectives:

  1. To know the museum as a complex reality and to understand how research in the museological field contributes to improve the fruition of cultural heritage.

  2. Knowing how to identify the trends of contemporary museology and to recognize the different problems determined by elements characteristical of our times.

  3. To know the main tools in the field of visitors-audience studies

  4. To identify methods for the valorisation of cultural heritage by evaluating the opportunities generated by the context.

Contents

The course aims to present dynamics for the fruition of cultural heritage, using tools for the analysis of contemporary Museology, identifying policies, trends, good practices and open issues.

Detailed program

The course will deal with the main themes of contemporary museology with the aim of presenting dynamics of fruition and strategies for the enhancement of cultural heritage, with a focus on the Italian and international panorama. The themes addressed are the following:

  1. Museum and collections. Narrative tools for the cultural heritage under the test of time. Collecting and conserving collections. The looted cultural heritage;

  2. Museums grappling with post-colonial issues, 'dissonant heritage' and 'cultural frictions'. Experiences of heritage reinterpretation;

  3. Museums, cultural tourism and sustainability;

  4. The museum at the service of society. Inclusion, ethics, equity and social justice;

  5. Museums, communities and territory. Eco-museums, museums of the cities, local museums and museums of landscape;

  6. The contribution of museums in designing the tourist image of a place, The politics of the branches of important museums, contentious cases;

  7. Museum visitors and audience studies. Practices for audience engagement;

  8. Tools for dialogue with the public: staging, direct and indirect media. Museums and digital tools;

  9. Museums in the cultural heritage system

Prerequisites

Knowledge of the fundamental elements for the enhancement of cultural heritage

Teaching methods

The lessons address some key issues related to the engagement of cultural heritage, focusing on elements of genesis, context and strategies, then analysing significant national and international case studies.

In addition to the frontal lessons, some in-depth seminars with experts will be presented.

During the course, the students will be involved in exercises on different topics to allow a continuous dialogue.

Some visits to meaningful examples of museums will complete the program.

Assessment methods

This is an oral exam. During the exam, students should prove their skills in referencing and in their critical analysis of the themes of the course, using proper terminology and connections with the studied references. The final score considers: the quality of the presentation, the participation to the activities in the class (for non-attending students the agreed assignments), last, but not least, the knowledge of the topics.

Textbooks and Reading Materials

Cataldo, L., Paraventi, M., (a cura di), "Il museo oggi. Modelli museologici e museografici nell'era della digital transformation", seconda edizione, Milano, Hoepli, 2023

Da Milano, C., Gariboldi, A. (a cura di), "Audience Development: mettere i pubblici al centro delle organizzazioni culturali", Milano, Franco Angeli, 2019

Janes, R. R., Sandell R., "Museum activism", Oxon, Routledge, 2019

Further readings will be provided during the course.
Students who are non-attending will have to agree with the lecturer on an in-depth study of a proposed topic.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
L-ART/06
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RC
    Rita Capurro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics