Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Programmazione e Gestione delle Politiche e dei Servizi Sociali [F8702N - F8701N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Criminology and Urban Security
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Criminology and Urban Security
Course ID number
2324-1-F8701N071
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Il corso si propone di fornire competenze teoriche e metodologiche per inquadrare la “questione criminale” e per favorire la sicurezza attraverso politiche di prevenzione e di reinserimento sociale degli autori e delle autrici di reato. Alla fine del corso i/le partecipanti avranno acquisito la conoscenza dei principali metodi e delle prospettive critiche adottate nella ricerca criminologica; dei modelli e dei programmi di empowerment basati sulle evidenze scientifiche utilizzati nella prevenzione; dell’approccio della desistenza dal crimine nella costruzione delle politiche e degli interventi volti al reinserimento sociale. Tutte le prospettive presentate saranno declinate in un’ottica di genere.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Alla fine del corso i/le partecipanti avranno acquisito le competenze fondamentali per programmare politiche e realizzare interventi in ambito criminologico coerenti con le indicazioni fornite dalla letteratura criminologica internazionale e con una prospettiva di genere.

Contenuti sintetici

Andamento della criminalità e della reazione sociale al crimine, politiche e programmi di prevenzione e volti al reinserimento sociale delle autrici e degli autori di reato.

Programma esteso

Campo e oggetto della criminologia. Definizione di devianza/concetto di edgework. Dati sull’andamento della criminalità e della reazione sociale al crimine. Il modello socio-ecologico e il ruolo dell’equità nella costruzione dei programmi di prevenzione. Le differenze di genere e le disuguaglianze sociali nei processi di empowerment. Lo sviluppo di comunità come risorsa in ambito criminologico. Il carcere e le misure di comunità. La desistenza dal crimine e la criminologia narrativa. Le differenze di genere nella costruzione di percorsi di reinserimento sociale. Il ruolo dell’operatrice e dell’operatore nell’accompagnare i processi di desistenza.

Prerequisiti

Interesse per le tematiche criminologiche; approccio critico alla valutazione di progetti e politiche; disponibilità all’interazione in aula.

Metodi didattici

Lezioni frontali ad elevata interazione in aula, lavori di grppo, simulazioni, scritture partecipate.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale. Solo per gli studenti frequentanti: tesina e esame orale.

Testi di riferimento

Rinaldi C., Saitta P. (a cura di), Criminologie critiche contemporanee, Giuffrè, 2018.
Un testo a scelta tra:

  • Cornelli R., La forza di polizia. Uno studio criminologico sulla violenza, Giappichelli, 2020
  • Ronconi S. e Zuffa G., La prigione delle donne. Idee e pratiche per i diritti, Ediesse, 2020.

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding
The course aims to provide theoretical and methodological skills to frame the crime issue and to foster safety through prevention policies and social reintegration of male and female offenders. By the end of the course, participants will have acquired knowledge of the main methods and critical perspectives adopted in criminological research; of evidence-based empowerment models and programs used in prevention; and of the crime desistance approach in the construction of policies and interventions aimed at social reintegration. All perspectives presented will be declined from a gender perspective.

Ability to apply knowledge and understanding
By the end of the course, participants will have acquired the fundamental skills to plan policies and implement interventions in the field of criminology consistent with the guidance provided by the international criminological literature and with a gender perspective.

Contents

Trends in crime and social reaction to crime, policies and programs for prevention and aimed at the social reintegration of female and male offenders.

Detailed program

Field and object of criminology. Definition of deviance/edgework concept. Data on crime trends and social reaction to crime. The socio-ecological model and the role of equity in the construction of prevention programs. Gender differences and social inequalities in empowerment processes. Community development as a resource in criminology. Prison and community measures. Crime desistance and narrative criminology. Gender differences in the construction of social reintegration pathways. The role of the caseworker and the practitioner in desistance processes.

Prerequisites

Interest in criminological issues; critical approach to project and policy evaluation; willingness for classroom interaction.

Teaching methods

Lectures with high classroom interaction, group work, simulations, participatory writing.

Assessment methods

Oral examination. For attending students only: term paper and oral examination.

Textbooks and Reading Materials

Rinaldi C., Saitta P. (a cura di), Criminologie critiche contemporanee, Giuffrè, 2018.
One text of your choice from

  • Cornelli R., La forza di polizia. Uno studio criminologico sulla violenza, Giappichelli, 2020
  • Ronconi S. e Zuffa G., La prigione delle donne. Idee e pratiche per i diritti, Ediesse, 202

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
MED/43
ECTS
7
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
49
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • OB
    Oriana Binik

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics