Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Psychology of Gender Differences and Inequalities
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychology of Gender Differences and Inequalities
Course ID number
2324-2-F5106P013
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento delle teorie fondamentali e delle metodologie della ricerca psicologica in ambito sociale e economico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione:

Il tema delle differenze

• I concetti di differenza e disparità

• I processi di costruzione sociale attraverso i quali le differenze si tramutano in disuguaglianze socialmente accettate.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:

Capacità di identificare i “luoghi” (reali e simbolici) in cui le disparità si con-solidano

• Capacità di applicazione di “pratiche” con le quali si persegue attivamente il cambiamento

• Capacità di inquadrare le differenze sia in riferimento alla situazione italiana che a quella europea.

Contenuti sintetici

L’insegnamento si propone di trasmettere i concetti di differenza e di disparità, utilizzando il costrutto di genere sessuale (maschile e femminile) come introduzione alle differenze e disparità, che riguardano donne e uomini (individualmente, nelle relazioni interpersonali, come categorie sociali) ed i rapporti tra i diversi gruppi etnici. Gli obiettivi di apprendimento ineriscono contenuti teorici e le competenze atte a comprendere e descrivere i processi sottostanti l’accettazione e il consolidarsi delle disparità.

Programma esteso

  • I concetti di parità, uguaglianza, differenza
  • Dalla differenza alla disparità
  • I generi: per una definizione psicosociale
  • Stereotipi e rappresentazioni sociali di genere
  • Il costrutto di genere in psicologia sociale: tra teoria e pratica
  • I luoghi della differenza e della disuguaglianza: lo studio; il lavoro; la politica;
  • i rapporti di coppia; la vita famigliare
  • Le pratiche del cambiamento.

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia (in particolare della Psicologia Sociale) consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso. Si invitano gli studenti che non avessero sostenuto tali esami a segnalare al docente eventuali carenze, al fine di concordare una bibliografia di base.

Metodi didattici

Lezioni in aula, discussioni, filmati.

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avviene tramite la discussione guidata di articoli scientifici, casi (case studies), filmati e tramite esercitazioni pratiche sui temi del corso.

Il materiale (dispense della lezione e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame prevede una prova orale sull’intero programma. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle alla realtà.

I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti, e leggere criticamente la realtà.

Testi di riferimento

Testi obbligatori:

•Rudman, L.A. , Glick P. (2021). The social psychology of gender: How power and intimacy shape gender relations. Second Edition. Guilford Press: New York

•Quaderni CNOP N°5 – 2019 “Psicologhe Psicologi e Pari Opportunità. Il Report di ricerca CNOP”

•

•Gelli B. (a cura di, 2009). Discorsi sui generi: tra differenze e diseguaglianze, Psicologia di comunità n. 2/2010.

•Allievi, S. (2018) “5 cose da sapere sull’immigrazione”. Laterza Editori: Bari

•Rapporto Immigrazione Caritas Migrantes 2022

https://www.migrantes.it/xxxi-rapporto-immigrazione-2022-costruire-il-futuro-con-i-migranti/

-Sito Fondazione ISMU (da consultare): www.ISMU.org

  • Kirkwood, S., McKinlay, A.,& McVittie, C. (2012). ‘They're more than animals’:Refugees' accounts of racially motivated violence. British Journal of Social Psychology,52, 747-762. DOI 10.1111/bjso.12007

•Goodman, S., & Kirkwood, S. (2019). Political and media discourses about integrating refugees in the UK. European Journal of Social Psychology, 49(7), 1456-1470.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1002/ejsp.2595?casa_token=FUOmL72NrREAAAAA:qzHlmN8xLabBD-BOU3YLlkSbO_tFgtMsOr4K4dyGXoufmi2GznNVUHHpzxaUpww7RuQE8nC7Ipzu

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia interamente in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Letture opzionali consigliate:

  • Bonura, M. L. (2018). Che genere di violenza: conoscere e affrontare la violenza contro le donne. Edizioni Centro Studi Erickson
  • Facheris, I. (2020) Parità in pillole, Rizzoli Editore: Milano
  • Romito, P., Feresin M (2019) Le molestie sessuali. Riconoscerle, combatterle, prevenirle. Carocci Faber: Roma
  • Volpato, C. (2013) Psicosociologia del maschilismo. Editori Laterza: Bari
  • Volpato, C. (2023 - a cura di) Raccontare le molestie sessuali. Un’indagine empirica. Rosenberg & Sellier, Torino.

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning area

Fundamentals and research methods in social and economic psychology

Learning objectives

Knowledge and understanding:

-The gender matter

-The concepts of disparity and inequalities

- The social construction’s processes that make inequalities socially accepted

Applying knowledge and understanding:

- The capacity to identify which circumstances reinforce the disparity and inequalities

- The ability to apply “best practices” to pursue social changes

- The ability to make a comparison between Italian and European situation

Contents

The course focuses on the differences and inequalities, using the construct of gender (masculine, feminine) to present wider topics such as inequality and disparity (not only between men and women, but also between natives and immigrants, Catholics and atheists or people with other religious beliefs, neoliberal or conservative people). The aim of this course is to introduce theoretical frameworks and to describe processes sustaining the social inequalities.

Detailed program

  • The concepts of parity, equality, difference.
  • From sex differences to gender inequalities.
  • A psychosocial definition of genders.
  • Gender stereotypes and social representations of gender.
  • The theoretical construct of gender in social psychology: between theory and practice.
  • Where sexual differences and inequalities take place: school, job places, politics, couple relationships, family life.
  • Social changes, best practices.

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Psychology (in particular of Social Psychology) enables a more aware use of the course contents. Students lacking such basic knowledge are encourage to ask for a list of basic references.

Teaching methods

Lectures, discussions, video presentations.

In addition to classroom lectures, part of the teaching takes place through the discussion of scientific articles, case studies, video presentations and exercises on the course topics.

The material (slides and, when possible, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non- attending students.

Assessment methods

The exam is oral. The questions are aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them to reality. The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and critically read the reality.

Textbooks and Reading Materials

Mandatory readings:

•Rudman, L.A. , Glick P. (2021). The social psychology of gender: How power and intimacy shape gender relations.Second Edition. Guilford Press: New York

•Quaderni CNOP N°5 – 2019 “Psicologhe Psicologi e Pari Opportunità. Il Report di ricerca CNOP”

•Gelli B. (a cura di, 2009). Discorsi sui generi: tra differenze e diseguaglianze, Psicologia di comunità n. 2/2010.

•Allievi, S. (2018) “5 cose da sapere sull’immigrazione”. Laterza Editori: Bari

•Rapporto Immigrazione Caritas Migrantes 2022

https://www.migrantes.it/xxxi-rapporto-immigrazione-2022-costruire-il-futuro-con-i-migranti/

  • Sito Fondazione ISMU (da consultare): www.ISMU.org

-Kirkwood, S., McKinlay, A.,& McVittie, C. (2012). ‘They're more than animals’:Refugees' accounts of racially motivated violence. British Journal of Social Psychology,52, 747-762. DOI 10.1111/bjso.12007

•Goodman, S., & Kirkwood, S. (2019). Political and media discourses about integrating refugees in the UK. European Journal of Social Psychology, 49(7), 1456-1470.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1002/ejsp.2595?casa_token=FUOmL72NrREAAAAA:qzHlmN8xLabBD-BOU3YLlkSbO_tFgtMsOr4K4dyGXoufmi2GznNVUHHpzxaUpww7RuQE8nC7Ipzu

Optional books:

  • Bonura, M. L. (2018). Che genere di violenza: conoscere e affrontare la violenza contro le donne. Edizioni Centro Studi Erickson
  • Facheris, I. (2020) Parità in pillole, Rizzoli Editore: Milano
  • Romito, P., Feresin M (2019) Le molestie sessuali. Riconoscerle, combatterle, prevenirle. Carocci Faber: Roma
  • Volpato, C. (2013) Psicosociologia del maschilismo. Editori Laterza: Bari
  • Volpato, C. (2023 - a cura di) Raccontare le molestie sessuali. Un’indagine empirica. Rosenberg & Sellier, Torino.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, all course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EC
    Elisabetta Camussi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics