Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Psychology of Moral Decisions
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychology of Moral Decisions
Course ID number
2324-2-F5106P031
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Acquisire conoscenza delle principali teorie sui differenti principi morali e sulle loro origini psicologiche, biologiche e culturali
  • Acquisire conoscenza dei principali modelli di psicologia ed economia comportamentali volti a sistematizzare le decisioni di tipo morale

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Acquisire la capacità di valutare criticamente la metodologia usata e le conclusioni tratte dalle principali ricerche
  • Acquisire la capacità di applicare i modelli teorici nei contesti naturali

Contenuti sintetici

Il corso si propone di introdurre i principali modelli volti a sistematizzare le decisioni di tipo morale.

Programma esteso

Lezioni frontali

Prosocialità basata su conseguenze materiali

  • Prosocialità in giochi economici
  • Razionalità limitata
  • Preferenze sociali
    Prosocialità oltre le conseguenze materiali
  • I limiti delle preferenze sociali
  • Preferenze morali
  • Norme personali e norme sociali
    Decisioni e principi morali
  • Deontologia e conseguenzialismo
  • Teoria delle fondazioni morali
  • Teoria della moralità-come-cooperazione
    Linguaggio e moralità
  • Effetto del linguaggio moralmente carico sulle decisioni
  • Preferenze basate sul linguaggio
  • Uso di sentiment analysis per la predizione del comportamento umano

Prerequisiti

La conoscenza dei fondamenti della psicologia sociale potrebbe essere utile per una fruizione più consapevole del corso, ma non è comunque richiesta, dal momento che il corso verrà reso il più autosufficiente possibile.

Metodi didattici

Lezioni frontali e discussioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento verrà effettuata tramite prova orale finale, volta a valutare la conoscenza teorica dei temi del corso, la capacità di sintesi, di argomentazione e di identificazione delle connessioni tra i diversi ambiti discussi.

Gli studenti/Le studentesse Erasmus possono contattare il docente per concordare la possibilità di sostenere l’esame in inglese.

Testi di riferimento

Capraro, V., & Calvani, S. (2020). La scienza dei conflitti sociali. Divisioni politiche, immigrazione, violenza sulle donne, fake news: Cosa insegna la ricerca. Franco Angeli.
Capraro, V., Halpern, J. Y., & Perc, M. (in press). From outcome-based to language-based preferences. Journal of Economic Literature.
Curry, O. S., Mullins, D. A., & Whitehouse, H. (2019). Is it good to cooperate? Testing the theory of morality-as-cooperation in 60 societies. Current Anthropology, 60(1), 47-69.
Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. A. (2009). Liberals and conservatives rely on different sets of moral foundations. Journal of personality and social psychology, 96, 1029-1046.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

Social psychology, economic psychology and decision-making

Learning objectives

Knowledge and understanding

• Acquire knowledge of the main theories on different moral principles and their psychological, biological and cultural origins
• Acquire knowledge of the main behavioural psychology and economics models aimed at systematizing moral decisions

Ability to apply knowledge and understanding

• Acquire the ability to critically evaluate the methodology used and the conclusions drawn in research articles
• Acquire the ability to apply theoretical models in natural contexts

Contents

The course aims to introduce the main models aimed at systematizing moral decisions.

Detailed program

Frontal lectures

Prosociality based on material consequences
• Prosociality in economic games
• Bounded rationality
• Social preferences
Prosociality beyond material consequences
• The limitations of social preferences
• Moral preferences
• Personal norms and social norms
Decisions and moral principles
• Deontology and consequentialism
• Theory of moral foundations
• Morality-as-cooperation theory
Language and morality
• The effect of morally charged language on decisions
• Language-based preferences
• Using of sentiment analysis to predict human behaviour

Prerequisites

Knowledge of the fundamentals of social psychology could be useful, but it is not required, because the course will be made as self-sufficient as possible.

Teaching methods

Lectures and discussions.

Assessment methods

The assessment will be carried out through a final oral exam, aimed at evaluating the theoretical knowledge of the course themes, the ability to summarize, argue, and identify the connections between the different areas discussed.

Erasmus students can contact the Module Leader to agree on the possibility of taking the exam in English.

Textbooks and Reading Materials

Capraro, V., & Calvani, S. (2020). La scienza dei conflitti sociali. Divisioni politiche, immigrazione, violenza sulle donne, fake news: Cosa insegna la ricerca. Franco Angeli.
Capraro, V., Halpern, J. Y., & Perc, M. (in press). From outcome-based to language-based preferences. Journal of Economic Literature.
Curry, O. S., Mullins, D. A., & Whitehouse, H. (2019). Is it good to cooperate? Testing the theory of morality-as-cooperation in 60 societies. Current Anthropology, 60(1), 47-69.
Graham, J., Haidt, J., & Nosek, B. A. (2009). Liberals and conservatives rely on different sets of moral foundations. Journal of personality and social psychology, 96, 1029-1046.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VC
    Valerio Capraro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics