Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Laboratory of Qualitative Methods - A
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Laboratory of Qualitative Methods - A
Course ID number
2324-1-F5106P034-F5106P035M-A
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Laboratory of Methods

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area dell'apprendimento esperienziale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Identificare l’analisi corretta da eseguire tra Analisi in Componenti Principali, una regressione e un'analisi di varianza per poter testare un'ipotesi
  • Identificare le variabili per poter svolgere l’analisi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Svolgere Analisi in Componenti Principali, una regressione e un'analisi di varianza in SPSS
  • Interpretare i risultati

Contenuti sintetici

Utilizzando il software statistico SPSS, ci si focalizzerà in particolare sull’uso dell’Analisi in Componenti Principali, Analisi della regressione e Analisi di Varianza. Durante i laboratori, studenti e studentesse impareranno ad eseguire le analisi statistiche su diversi set di dati ed interpretare i risultati.

Programma esteso

  • Breve introduzione a SPSS
  • Analisi in Componenti Principali
  • Analisi della regressione (semplice e multipla – mediazione e moderazione)
  • Analisi di Varianza (tra soggetti, entro soggetti, modello misto)

Prerequisiti

Gli studenti devono avere una conoscenza di base di SPSS in modo da poter eseguire operazioni semplici (inserimento dati, creazione variabili,…). Inoltre, gli studenti devono frequentare il corso di Metodologie Quantitative perché fornisce la conoscenza teorica riguardante le diverse tecniche statistiche usate.

Metodi didattici

Presentazione di esempi di analisi e svolgimento individuale da parte degli studenti di esercizi simili.

Modalità di verifica dell'apprendimento

In teoria, nel corso dei laboratori gli studenti svolgeranno esercizi specifici sulle tre tematiche studiate (ACP, Regressione e Analisi di Varianza) per valutare le loro abilità per esaminare la validità di alcune ipotesi eseguendo analisi appropriate ed interpretando risultati.

Testi di riferimento

Barbaranelli, C., & D'Olimpio. (2007). Analisi dei dati con SPSS - I-Le analisi di base. LED Edizioni (Capitoli 1,2,3).

Gallucci, M., Leone, L., & Berlingeri, M. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali. Pearson

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Experiential learning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Identifying the correct analysis to be performed among a Principal Component Analysis, a Regression, and Analysis of Variance to test an hypothesis
  • Identifying variables to run analysis

Applying knowledge and understanding

  • Running a Principal Component Analysis, a Regression, and Analysis of Variance in SPSS
  • Interpreting Results

Contents

We will use the SPSS statistical package to perform Principal Component Analysis for questionnaire data, Regression Analysis and simple Analyses of Variance for experimental data. During laboratories, students will learn how to perform these statistical techniques on different data sets and how to interpret results.

Detailed program

  • Brief Introduction to SPSS
  • Principal Component Analysis
  • Linear Regression (simple, multiple including mediation and moderation analyses)
  • Analysis of Variance (between-subject, within-subject, Mixed models)

Prerequisites

Students should have basic knowledge of SPSS to be able to perform basic operations (data entry, creation of variables,…). Furthermore, they should attend or having attended the Course of Quantitative Methodologies, because it provides theoretical knowledge regarding these techniques of analysis.

Teaching methods

Presentation of a series of examples of analyses and students perform similar analyses.

Assessment methods

In theory, as part of the laboratory, students will perform specific exercises regarding the the topics they studied (PCA, Regression, ANOVA) to test their abilities in examining the validity of a series of hypotheses by conducting the adequate analyses and interpreting results.

Textbooks and Reading Materials

Barbaranelli, C., & D'Olimpio. (2007). Analisi dei dati con SPSS - I-Le analisi di base. LED Edizioni (Capitoli 1,2,3).

Gallucci, M., Leone, L., & Berlingeri, M. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali. Pearson

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Manager

  • GC
    Giulio Costantini
  • Teacher

  • BZ
    Beatrice Zago

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics