Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Child Neuropsychiatry
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Child Neuropsychiatry
Course ID number
2324-1-F5103P098
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Temi generali in Neuropsichiatria Infantile.

· Aspetti relativi alla diagnosi e alla presa in carico clinica multidisciplinare

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

. Acquisizione dei principi relativi all’inquadramento neuropsichiatrico di bambini e adolescenti

Contenuti sintetici

Il corso si propone di introdurre lo studente allo studio di (I) diagnosi e aspetti diagnostici differenziali dei principali disturbi neuropsichiatrici infantili (DSM-5) (II) cenni di psicofarmacologia nell’infanzia (III) cenni sui criteri di presa in cura

Programma esteso

· Disturbi dello spettro autistico (casi clinici e trattamento)

· Disturbi dello spettro ossessivo compulsivo (casi clinici e trattamento)

· Disturbi d’ansia

· Disturbi dell’umore

· Le psicosi a esordio precoce

· ADHD, disturbi della condotta e del comportamento (casi clinici, trattamento)

· Cenni di psicofarmacologia nell’infanzia e adolescenza

· Modelli innovativi di intervento in Neuropsichiatria e valutazione di esito

· I servizi di neuropsichiatria infantile, modelli organizzativi e di cura e il ruolo dello psicologo clinico

Prerequisiti

Conoscenza generale dei criteri diagnostici DSM-5 e di elementi essenziali di psicopatologia generale

Metodi didattici

Lezioni in aula, discussioni, filmati,

Modalità di verifica dell'apprendimento

Test a risposte chiuse (vero/falso, corrispondenze, scelta a risposta multipla, ecc.) e esame orale obbligatorio.

Le domande a scelta multipla mirano ad accertare in modo estensivo la preparazione dello studente, con particolare riguardo ai temi trattati a lezione e al materiale disponibile sulle slide caricate dopo ogni lezione.

L'esame orale, obbligatorio, consiste in un colloquio di discussione sullo scritto, e su approffondimenti con domande sui temi in programma.

I criteri di valutazione sono: accuratezza delle risposte per le domande chiuse, adeguatezza dei contenuti, dell’organizzazione logica e formale e della terminologia per le risposte alle domande aperte.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Testi di riferimento

Testi obbligatori -

  1. APA (2023). Mini DSM-5 TR. Criteri diagnostici. Milano: Raffaello Cortina Ed. (per i disturbi indicati)

  2. Benzoni S., Costantino A., Lyons J. Partecipazione e Valutazione di esito nella salute mentale in età evolutiva. Trento, Erickson Ed. (2020)

Testi Facoltativi - Optional:

  1. Benzoni S., Figli Fragili, Bari, Laterza (2017)

  2. Guidetti V, Neuropsichiatria dell’Infanzia e dell’adolescenza , Il Mulino (2016)

Informazioni dettagliate circa altro materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso prima dell’inizio dell’attività didattica

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND METHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

Knowledge and understanding

· Broad issues in child and adolescent neuropsychiatry.

· Knowledge of diangostic principles and intervention within a multidisciplinary approach

Applying knowledge and understanding

. Acquisition of the general principles of child and adolescent neuropsychiatric assessment and reasoning

Contents

Aim of the course is to introduce the student to the study of (I) advanced diagnosis of major child and adolescent neuropsychiatric disorders and differential diagnosis (DSM-5) (II) basic aspects of child psychopharmacology (III) child neuropsychiatric treatment

Detailed program

  • Autistic spectrum disorders (clinical cases and treatment)
  • Obsessive compulsive spectrum (clinical cases and treatment)
  • Anxiety disorders
  • Children and adolescent mood disorders
  • Early onset schizophrenia spectrum
  • ADHD, Conduct disorders (clinical cases and treatment)
  • Basic aspects of child and adolescent psychopharmacology
  • Innovative models in child and adolescent Neuropsychiatry and the outcomes evaluation
  • CAMHS, models of mental health services, and the role of the clinical psychologist

Prerequisites

General knowledge of DSM-5 diagnostic criteria and essential issues in general psychopathology

Teaching methods

Lectures, discussions, video presentations.

Assessment methods

Written test with closed-ended questions (true/false, multiple choice) and mandatory oral examination.

The multiple-choice questions aim to extensively assess the student's knowledge, with particular focus on the topics covered in class and the material available on the slides uploaded after each lesson.

The mandatory oral examination consists of a discussion interview about the written test and further in-depth questions on the topics covered in the course.

The evaluation criteria include the accuracy of answers for closed-ended questions, adequacy of content, logical and formal organization, and appropriate use of terminology for answers to open-ended questions.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so

Textbooks and Reading Materials

Required bibliography:

1. APA (2023). Mini DSM-5TR. Criteri diagnostici. Milano: Raffaello Cortina Ed. (per i disturbi indicati)

2. Benzoni S., Costantino A., Lyons J. Partecipazione e Valutazione di esito nella salute mentale in età evolutiva. Trento, Erickson Ed. (2020)

** Optional:**

3. Benzoni S., Figli Fragili, Bari, Laterza (2017)

4. Guidetti V, Neuropsichiatria dell’Infanzia e dell’adolescenza , Il Mulino (2016)

More information about didactic material will be published on the e-learning page of the course, before it starts

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
57
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics