Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Quantitative Methods for Developmental Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Quantitative Methods for Developmental Psychology
Course ID number
2324-1-F5103P107
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area dell'apprendimento esperienziale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Conoscere e comprendere cosa sono l’Analisi della Varianza (ANOVA) e i modelli di regressione lineare, avere delle nozioni di base su tecniche più avanzate quali i modelli lineari generalizzati
Identificare quando e perché le tecniche statistiche sopraccitate possono essere usate per rispondere a quali quesiti teorici

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Scegliere il modello adeguato di ANOVA per i dati a disposizione ed eseguirlo con il software
Scegliere ed eseguire il modello adeguato di regressione lineare per i dati a disposizione
Essere in grado di interpretare i risultati e le inferenze che essi consentono
Comprendere quale tipo di modello statistico avanzato si applica per tipi di dati diversi

Contenuti sintetici

Utilizzando il software statistico JAMOVI, ci si focalizzerà in particolare sui vari modelli ANOVA e sui modelli di regressione lineare multipla. Durante gli incontro di laboratorio, gli studenti impareranno ad eseguire le analisi statistiche su diversi dati ed a interpretarne i risultati.

Programma esteso

Breve introduzione a JAMOVI
Modelli di Analisi di Varianza (tra soggetti, entro soggetti, disegno misto)
Analisi della regressione (semplice e multipla – mediazione e moderazione)
Cenni sui modelli lineari generalizzati

Prerequisiti

Gli studenti devono avere una conoscenza di base di software per la creazione e gestione di dati empirici (ad es., Excel, SPSS, o simili), in modo da poter eseguire operazioni semplici (inserimento dati, creazione variabili,…). Le principali nozioni teoriche riguardanti le diverse tecniche statistiche usate verranno fornite negli incontri di laboratorio.

Metodi didattici

Presentazione delle nozioni principali delle tecniche statistiche affrontate, esempi di analisi, e svolgimento individuale da parte degli studenti di esercizi simili.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Agli studenti è richiesta una frequenza pari ad almeno il 70% del monte ore totale del laboratorio.

Nel corso dei laboratori gli studenti svolgeranno esercizi specifici sulle due tematiche principali studiate (Analisi della Varianza e Regressione Lineare Multipla) per valutare le loro abilità nell’esaminare la validità di alcune ipotesi eseguendo analisi appropriate ed interpretando adeguatamente risultati.

Testi di riferimento

Gallucci, M., Leone, L., & Berlingeri, M. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali. Pearson

Navarro DJ and Foxcroft DR (2022). Learning statistics with Jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.75). DOI: 10.24384/hgc3-7p15 (https://www.learnstatswithjamovi.com/)

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Area of experiential learning

Learning objectives

Knowledge and understanding
Know and understand what Analysis of Variance (ANOVA) and linear regression models are, have a basic knowledge of more advanced techniques such as generalized linear models
Identify when and why the above statistical techniques can be used to answer which theoretical questions

Ability to apply knowledge and understanding
Choose the appropriate ANOVA model for the data at hand and run it with the software
Choose and run the appropriate linear regression model for the data at hand
Be able to interpret the results and the inferences they allow
Understand which type of advanced statistical model applies to different data types

Contents

Using the statistical software JAMOVI, we will focus in particular on various ANOVA models and multiple linear regression models. During the laboratory meetings, students will learn to perform statistical analyzes on different data and interpret the results.

Detailed program

Brief introduction to JAMOVI
Analysis of Variance models (between-subjects, within-subjects, mixed design)
Regression analysis (simple and multiple – mediation and moderation)
Brief notes on generalized linear models

Prerequisites

Students should have a basic knowledge of software for creating and managing empirical data (e.g., Excel, SPSS, or similar), in order to be able to perform simple operations (data entry, variable creation,…). The main theoretical notions regarding the different statistical techniques used will be provided in the laboratory meetings.

Teaching methods

Presentation of the main notions of the statistical techniques addressed, examples of analysis, and individual performance by the students of similar exercises.

Assessment methods

Students are required to have a frequency of at least 70% of the course.

During the meetings, students will carry out specific exercises on the two main topics studied (Analysis of Variance and Multiple Linear Regression) to evaluate their skills in examining the validity of some hypotheses by performing appropriate analyses and adequately interpreting results.

Textbooks and Reading Materials

Gallucci, M., Leone, L., & Berlingeri, M. (2017). Modelli statistici per le scienze sociali. Pearson

Navarro DJ and Foxcroft DR (2022). Learning statistics with Jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.75). DOI: 10.24384/hgc3-7p15 (https://www.learnstatswithjamovi.com/)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics