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  1. Diagnostic Reasoning
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Diagnostic Reasoning
Course ID number
2324-2-F5104P017-F5104P018M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Communication and Diagnostic Reasoning in Healthcare Settings

Course Syllabus

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Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Acquisizione delle competenze teoriche inerenti la comunicazione e la relazione in ambito sanitario.

· Comprensione dei fattori psicologici, sociali e culturali coinvolti nelle diverse modalità relazionali e comunicative in ambito sanitario

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Capacità di individuare le problematiche a livello relazionale e comunicativo in ambito sanitario e le variabili coinvolte

· Padroneggiamento delle tecniche di intervento per migliorare la qualità della relazione e della comunicazione in ambito sanitario

· Acquisizione di alcune tecniche psicoeducazionali finalizzate al miglioramento della relazione e della comunicazione in ambito sanitario

Contenuti sintetici

Cenni elementari di analisi decisionale e problem solving, basi logico-bayesiane del ragionamento diagnostico, categorizzazione e principali biases cognitivi che possono influenzare e il ruolo della comunicazione (Teoria delle implicature di Grice).

Programma esteso

• Ragionamento probabilistico (ragionamento bayesiano)
• Categorizzazione
• Problem solving
• Biases cognitivi nelle decisioni e nel ragionamento diagnostico
• Decision making
• Comunicazione

Prerequisiti

• Buone competenze aritmetiche, buon livello di comprensione della lingua inglese scritta;
• Conoscenza di base del calcolo delle probabilità.

Metodi didattici

• Lezioni frontali in aula, esercitazioni di gruppo, in classe e a casa, sulle tematiche oggetto del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Valutazione dell’esposizione del lavoro di gruppo e colloquio orale.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
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Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

· Acquisition of theoretical knowledge of communication and personal relationships in healthcare

· Understanding of the psychological, social and cultural variables involved in communication and interaction in healthcare

Applying knowledge and understanding

· Understanding of, and intervention on, communication and relational problems in healthcare settings

· Mastering of some psycho-educational techniques aimed at improving the quality of relationships and communication in healthcare.

· Ability to apply different intervention techniques necessary to improve the quality of relationships and communication healthcare

Contents

Elements of decision analysis and problem solving, logical and bayesian bases of diagnostic reasoning, categorization and main cognitive biases that affect diagnostic reasoning and the role of communication (Grice's theory of Implicature).

Detailed program

• Probabilistic reasoning (Bayesian reasoning)
• Categorisation
• Problem solving
• Cognitive biases in decision-making and diagnostic reasoning
• Decision making
• Communication

Prerequisites

• Good numeracy skills, good comprehension skills of written english;
• Basic knowledge of probability calculus.

Teaching methods

• Lectures in the classroom, group exercises, in class and at home, on the topics covered by the course.

Assessment methods

Evaluation of the exposure of group work and oral test.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the course material will be published on the e-learning page associated with the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LC
    Laura Caravona

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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