Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Applied Experimental Psychological Sciences [F5109P - F5105P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Games and Strategic Behaviour
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Games and Strategic Behaviour
Course ID number
2324-2-F5105P016
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è un’introduzione a diversi argomenti di teoria dei giochi APPLICATA. L’obiettivo e di dotare gli studenti di strumenti essenziali per analizzare argomenti di teoria dell’informazione e del comportamento strategico, nonché per mostrare come si possono formulare ed analizzare modelli strategici per un’ampissima varietà di problemi.

Contenuti sintetici

  1. Comportamento razionale in condizioni di certezza e di incertezza

  2. Rappresentazioni di giochi: forma estesa, forma strategica e giochi Bayesiani

  3. Equilibri di Nash e raffinamenti in forma estesa con applicazioni

  4. Equilibri di Nash e raffinamenti in forma strategica con applicazioni

  5. Modelli di contrattazioni e applicazioni

Programma esteso

1. Presentazione del corso e massimizzazione dell’utilità

2. Esperimenti - 1

3. Comportamento razionale in condizioni di incertezza

4. Esercizi - 1

5. Discussione degli esperimenti e soluzione degli esercizi – 1

6. Giochi in forma estesa - 1

7. Esperimenti - 2

8. Discussione degli esperimenti - 2

9. Giochi in forma estesa - 2

10. Giochi in forma strategica

11. Esercizi - 2

12. Esperimenti -3

13. Soluzione degli esercizi - 2

14. Discussione degli esperimenti - 3

15. Giochi Bayesiani

16. Dominanza: stretta, debole e iterata

17. Razionalità Bayesiana e Razionalizzabilità

18. Esercizi - 3

19. Soluzione degli esercizi 3

20. Equilibri di Nash e di Bayes Nash

21. Esperimenti - 4

22. Discussione degli esperimenti - 4

23. Calcolo degli equilibri di Nash

24. Applicazioni

25. Esercizi - 4

26. Soluzione degli esercizi - 4

27. Equilibri nei giochi in forma estesa

28. Razionalità sequenziale

29. Esperimenti - 5

30. Discussione degli esperimenti - 5

31. Equilibri Bayesiani Perfetti Deboli

32. Esercizi - 5

33. Equilibri Sequenziali

34. Soluzione esercizi - 5

35. Raffinamenti degli equilibri sequenziali - 1

36. Raffinamenti degli equilibri sequenziali e applicazioni

37. Esercizi - 6

38. Equilibri sequenziali e giochi di segnalazione - 1

39. Equilibri sequenziali e giochi di segnalazione - 2

40. Applicazioni dei giochi di segnalazione

41. Esercizi - 7

42. Teoria della contrattazione – 1

43. Teoria della contrattazione - 2

44. Esercizi - 8

45. Presentazione degli studenti

46. Revisione ed esame di prova

Prerequisiti

Economia e matematica di base

Metodi didattici

Lezioni, esercizi, esperimenti on line e presentazioni di gruppo degli studenti

Modalità di verifica dell'apprendimento

i sono due modalità di valutazione, una per frequentanti e una per non frequentanti

La valutazione degli studenti frequentanti sarà basata sulla media tra

  1. Uno scritto di presentazione di un paper di ricerca da scegliere tra quelli proposti in diversi ambiti, per abituare gli studenti a leggere e presentare la ricerca avanzata
  2. tre compiti da svolgere a casa, così che gli studenti imparano a risolvere semplici modelli di teoria dei giochi
  3. Una prova scritta finale consistente in un esercizio diviso in più punti al fine di testare la capcità di applicare gli strumenti appresi nel corso.

Per gli studenti non frequentanti è prevista solo la prova finale consistente in un esercizio diviso in più punti al fine di testare la capcità di applicare gli strumenti appresi nel corso..

La frequenza è molto caldamente suggerita.

Testi di riferimento

  1. Jurgen Eichberger, Game Theory for Economists, Academic Press,1993.

  2. P. K. Dutta, Strategies and Games, The MIT Press, 1999 = D.

  3. H. S. Bierman – L. Fernandez, Game Theory with Economic Applications, Addison Wesley Publishing Company, F.

  4. Note del docente

  5. Lavori orginali.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

This course is an introduction to topics in APPLIED game theory. Its objective is to equip the students with tools essential to study economics of information and of strategic behaviour and for setting up and solving a wide range of economic problems, both micro and macro.

Contents

  1. rational behavior both under certainty and under uncertainty

  2. game representations: extensive form, strategic form and Bayesian games

  3. Nash equilibria and refinements in extensive form, with applications

  4. Nash equilibria and refinements in strategic form, with applications

  5. Bargaining models and applications

Detailed program

1. Presentation of the course and utility maximization

2. 2. Set 1 of Experiment

3. Rational Behavior under Uncertainty

4. Set 1 of exercises

5. Discussion of Experiment and Solution of Set 1 of Exercises

6. Extensive Form Games-1

7. Set 2 of Experiment

8. Discussion of Experiment

9. Extensive Form Games-2

10. Strategic Forms Games

11. Set 2 of exercises

12. Set 3 of Experiment

13. Solution of set 2 of exercises

14. Discussion of set 3 of experiment

15. Bayesian Games

16. Dominance: strict and weak, iterated

17. Bayesian Rationality and Rationalizability

18. Set 3 of exercises

19. Solutions of set 3 of exercises

20. Nash and Bayes Nash Equilibria

21. Set 4 of experiment

22. Discussion set 4 of Experiment

23. Calculation of Nash Equilibria

24. Application of Nash and Bayes Nash Equilibria

25. Set 4 of Exercises

26. Solution of Set 4 of Exercises

27. Equilibria in extensive form games

28. Sequential rationality in imperfect information games

29. Set 5 of Experiment

30. Discussion of set 5 of Experiment

31. Weak Perfect Bayesian Equilibria

32. Set 5 of Exercises

33. Sequential Equilibria

34. Solution of set 5 of Exercises

35. Refinements of Sequential Equilibria - 1

36. Refinements of Sequential equilibria and applications

37. Set 6 of Exercises

38. Sequential Equilibria and signaling games - 1

39. Sequential Equilibria and signaling games - 2

40. Applications of Signaling Games

41. Set 7 of Exercises

42. Bargaining Theory – 1

43. Bargaining Theory - 2

44. Set 8 of Exercises

45. Students’ presentations

46. Review and mock exam

Prerequisites

Basic economics and mathematics

Teaching methods

Lectures, exercises, on line experiments and students’ group presentations

Assessment methods

There are two assessment methods, for attending and non attending students.

For attending students the final evaluation is the average between

  1. a short students’ paper based on different possible topics, so that the students experiment reading, understanding a presenting research in game theory
  2. three homework, to practice the concept presented in the lectures
  3. a final written examination consisting of an exercise to test the students' capability of solving specific game theory models.

For non attending students the final evaluation will be based on a written examination .to test the students' capability of solving specific game theory models.

The students are strongly suggested to attend the course.

Textbooks and Reading Materials

  1. Jurgen Eichberger, Game Theory for Economists, Academic Press,1993.

  2. P. K. Dutta, Strategies and Games, The MIT Press, 1999 = D.

  3. H. S. Bierman – L. Fernandez, Game Theory with Economic Applications, Addison Wesley Publishing Company, 1993 = B-F.

  4. Lecture notes

  5. Original papers

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics