Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. The Economics and History of European Integration
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
The Economics and History of European Integration
Course ID number
2324-2-F5602M015
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name History of European Integration (blended) Course ID number 2324-2-F5602M015-F5602M023M
Course summary SYLLABUS
Course full name Economics of European Integration Course ID number 2324-2-F5602M015-F5602M024M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è fomato da due moduli (4 CFU ciascuno) dedicati all'analisi dell'economia e della storia dell'integrazione europea
Il primo modulo (History) ha l’obiettivo di evidenziare le fasi che hanno portato alla costruzione dell’attuale assetto economico europeo.
Il secondo modulo (Economics) propone di offrire gli strumenti economici di base, a livello micro e macro, per analizzare il complesso processo dell'Integrazione

Contenuti sintetici

Il primo modulo, dopo aver sinteticamente illustrato i modelli di integrazione economica esistenti in Europa tra la metà dell’800 e la seconda guerra mondiale, si analizzano i processi costitutivi delle prime istituzioni comunitarie (CECA, CEE, Euratom, PAC, BEI e i vari fondi strutturali) e il contesto economico e finanziario in cui esse operavano (gold exchange standard e “golden age”). Si illustrano poi i cambiamenti generati dagli eventi degli anni ’70 (fine del gold exchange standard, shock petrolifero e nascita SME) e dal progressivo incremento dei paesi aderenti fino Atto unico e al trattato di Maastricht. Si indicano infine le fasi del processo di formazione dell’UEM e i pregi e limiti della nuova UE all’inizio del nuovo millennio con la prospettiva dell’ulteriore allargamento all’Europa orientale in un contesto di accentuata globalizzazione dei mercati mondiali e a fronte dell’emergere di nuovi grandi competitors quali i BRICS
Il secondo modulo si propone di offrire gli strumenti economici di base, a livello micro e macro, per analizzare il complesso processo dell'Integrazione Europea. Particolare attenzione è riservata ai modelli che interpretano le liberalizzazioni preferenziali, la crescita, il commercio estero, l'unione economica e monetaria e le relative politiche. Di anno in anno vengono selezionati alcuni approfondimenti per portare gli studenti alla frontiera della ricerca in Economia Internazionale, offrendo al tempo stesso un'applicazione concreta degli strumenti teorici studiati in classe.

Programma esteso

Si analizzeranno i seguenti temi:
a) L'integrazione economica europea dall'Ottocento alla metà del Novecento;
b) I primi tentativi di integrazione economica nel secondo dopoguerra;
c) Nascita della CECA e della CEE;
d) Il sistema monetario internazionale fino alla crisi del sistema di Bretton Woods;
e) La nascita del Sistema monetario europeo e il primo allargamento dell'unione;
f) I problemi del funzionamento dello SME e la crisi del 1992;
g) Il Trattato di Maastricht e l’Unione economica e monetaria;
h) Politica agricola comune, politica industriale, politica della concorrenza;
i) L’allargamento all’Europa orientale e all’Europa mediterranea;
j) La mancata approvazione della Costituzione europea e i problemi posti dall'ipotesi di un ulteriore allargamento (paesi balcanici, Turchia, ex repubbliche) e dalla Brexit.

Il secondo modulo discute numerosi aspetti legati al processo di Integrazione Europea ed è strutturato in quattro parti:
a) La microeconomia dell’integrazione europea - Market Size and Scale Effects, Economic Integration, Labour Markets and Migration, Location Effects, Economic Geography and Regional Policy, EU Competition and State Aid Policy
b) La macroeconomia dell’integrazione europea - Optimum Currency Areas, Fiscal Policy and the Stability Pact, The European Monetary Union, The Euro Area Crisis
c) L'unione bancaria
d) I cambiamenti climatici e il nuovo "Green Deal"

Prerequisiti

1 - Aver superato l'esame di Storia Economica (o affini) nel corso di laurea triennale. Conoscenza dei programmi di microeconomia e macroeconomia tipica delle lauree triennali in economia.
2 - Conoscenza dei programmi di microeconomia e macroeconomia tipica delle lauree triennali in economia.

Metodi didattici

Il primo modulo è erogato in blended-learning - DE (Lezione frontale o videolezione - 14 ore), DI (blended-learning - 14 ore)
Il secondo modulo prevede DE per 28 ore. Le lezioni si terranno in modalità e-learning.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per il primo modulo: a) Per gli studenti frequentanti - esame scritto con 16 domande aperte (due punti ciascuna) - Rispondere a domande a casa entro una certa data (forum). Il voto finale dipende dalla prova scritta (60%) e dal lavoro a casa (40%); b) Per gli studenti non frequentanti - esame scritto con 16 domande aperte (due punti ciascuna)
Il secondo modulo prevede una prova scritta con sei domande aperte.

Testi di riferimento

Il primo modulo è in blended-learning e il materiale didattico è disponibile on-line (e-learning).
Per gli studenti non frequentanti il testo di riferimento è: Gilbert M., “European Integration: A Concise History”, Rowman & Littlefield Pub Inc., 2011
Per il secondo modulo i testi di riferimento sono: 1. R. Baldwin and C. Wyplosz - The Economics of European Integration 6th ed., Mc Graw Hill Education, 2023;
2. M. Brunnermeier, H. James, and J-P Landau - The Euro and the Battle of Ideas, Princeton University Press, 2016

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre: Ottobre-Novembre
Primo semestre: Novembre-Dicembre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course consists of two modules (4 CFU each one) devoted to the analysis of the economics and history of European integration
The first module (History) aims to highlight the stages that led to the construction of the current European economic order.
The second module (Economics) aims to offer the basic know how in economics, both the micro and macro levels, for analysing and studying the different steps of the European Integration

Contents

The first module, after a brief summary of the previously models of European integration existing from the half of the 19ᵗʰ century to the second world war, the course explains the reasons and the modalities of the foundation of the first European institutions and policies (ECSC, EEC, Euratom, CAP, EIB) and the economical and financial context where they operated (gold exchange standard and golden age). Then it illustrates the changes of the 1970s (the end of the gold exchange standard, the shock oil and the creation of the EMS) and the increase in number of EEC’ countries until the Unique Act and the Treaty of Maastricht. Finally it shows the steps of the creation of the EMU and the positive and negative aspects of the new EU at the beginning of the new millennium: in particular face to the perspective of the further enlargement to the Eastern Europe and in a context of strong globalization of world markets where there exist new great competitors as the BRICS.
The second module aims to provide the basic economic tools, at the micro and macro level, to analyse the complex process of European integration. Particular attention is paid to models interpreting preferential liberalisation, growth, foreign trade, economic and monetary union and related policies. From year to year, some in-depth studies are selected to bring students to the frontier of research in International Economics, while offering a concrete application of the theoretical tools studied in class.

Detailed program

In the first module these items will be analysed during the lessons
a) The economic integration in Europe from the 19th century to the mid of 20th century (notes);
b) The first essays of economic integration after the second world war;
c) The birth of the ECSC (European Coal and Steel Community) and the EEC (European Economic Community);
d) The International Monetary System until the crisis of the system of Bretton Wood;
e) The birth of the European Monetary System and the first enlargement of the EEC;
f) The problems of the European Monetary System and the crisis in 1992;
g) The Maastricht Treaty and the Monetary and Economic Union
h) The European agriculture and the CAP (Common Agricultural Policy), the European industrial policy and the new rules on the concurrency and protectionism in the new EU;
i) The new Millennium: the enlargement to Eastern European Countries and the problems connected to the world economic crisis and Brexit (notes)

The second module discusses many aspects regarding the European integration process, and it is made up of four main parts:
A - Microeconomics of the European Integration - Market Size and Scale Effects, Economic Integration, Labour Markets and Migration, Location Effects, Economic Geography and Regional Policy, EU Competition and State Aid Policy
B - Macroeconomics of the European Integration - Optimum Currency Areas, Fiscal Policy and the Stability Pact, The European Monetary Union, The Euro Area Crisis
C - Banking Union
D - Climate Change and the Green New Deal

Prerequisites

1 - Having passed the course of Economic History (or similar) during the three-year degree. Knowledge of microeconomics and macroeconomics syllabuses typical of bachelor's degrees in economics.
2 - Knowledge of microeconomics and macroeconomics syllabuses typical of bachelor's degrees in economics.

Teaching methods

The first module is in blended-learning - Oral lectures or video lesson (14 hours), blended-learning (14 hours)
The second module will be held in e-learning mode (28 hours).

Assessment methods

About the first module: a) For students attending the course: Written exam with 16 open questions (everyone 2 points) - Series of questions at home within a deadline (forum) - The final evaluation depends on written exam (60%) and homework research (40%); b) For not attending students: Written exam with 16 open questions (everyone 2 points)
About the secnd module: written exam with 6 open questions.

Textbooks and Reading Materials

The first module is in blended-learning: reading materials are available on-line (e-learning)
For not attending students: Gilbert M., “European Integration: A Concise History”, Rowman & Littlefield Pub Inc., 2011
For the second module: 1. R. Baldwin and C. Wyplosz - The Economics of European Integration 6th ed., Mc Graw Hill Education, 2023;
2. M. Brunnermeier, H. James, and J-P Landau - The Euro and the Battle of Ideas, Princeton University Press, 2016

Semester

First semester: October-November
First semester: November-December

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Tutor

  • ET
    Emanuele Tedeschi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics