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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Industrial Organization
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Industrial Organization
Course ID number
2324-2-F5602M014
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Il corso fornisce un'aggiornata presentazione della moderna economia industriale. Consiste cioè in un corso di microeconomia applicata che introduce agli strumenti di analisi economica necessari per comprendere il comportamento di imprese dotate di potere di mercato. In particolare, studia le strategie delle imprese relative al cosiddetto "marketing-mix", cioè alle scelte di Prezzo, Prodotto e Promozione (più quelle distributive) all'interno di mercati imperfettamente competitivi, e discute di come le imprese scelgano i loro comportamenti e si adattino ai differenti ambienti di mercato, di quali siano le conseguenze di tali scelte in termini di benessere dei vari soggetti economici rilevanti e dei modi nei quali tali scelte possano essere influenzate dalle politiche economiche di sostegno alla competizione. L'analisi è guidata dalla teoria economica ma si propone una presentazione rigorosa che costruisca un ponte verso le applicazioni al mondo reale (verranno brevemente discussi alcuni casi studio).

Lo svolgimento individuale degli esercizi posti alla fine di ciascun capitolo del libro costituisce un elemento essenziale di apprendimento, ed essi sartanno anche discussi in classe (le soluzioni compaiono alla fine del testo).

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire una presentazione avanzata e aggiornata della teoria dell'organizzazione industriale, compatibilmente con il tempo a disposizione.

Programma esteso

  • Imprese, Consumatori e Mercati
  • Competizione imperfetta statica
  • Aspetti dinamici della competizione imperfetta
  • Fonti del potere di mercato: la differenziazione del prodotto.

Prerequisiti

E’ importante che gli studenti abbiano familiarità coi metodi della microeconomia, con l'algebra e il calcolo differenziale di base e la teoria dei giochi. Lo studente ideale dovrebbe aver già seguito un corso di economia industriale.

Metodi didattici

Lezioni frontali.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto finale basato su esercizi e domande aperte. Non sono previste prove intermedie.

Testi di riferimento

Paul Belleflamme e Martin Peitz, Industrial Organization- Markets and Strategies, Cambridge University Press, (seconda edizione) 2015, capitoli 1-5 (esclusa sezione 5.4), capitolo 6: paragrafi 6-1 e 6-2 (sino a p. 145)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

The Industrial Organization course is an up-to-date presentation of modern industrial economics. That is, it is a course of applied microeconomics providing the economic tools needed to understand the behaviour of firms endowed with market power. In particular, it studies the so-called "marketing-mix" strategies of firms, i.e., the Pricing, Product and Promotion (plus Place, that is distribution) choices within imperfectly competitive markets and asks: how do firms with market power choose strategies and adapt to different market environments? What are the welfare consequences of these strategies for market participants? Which way do competition policies affect them? It is theory driven and it offers a rigorous presentation that aims to blend theory with real-world applications (a number of policy cases are briefly discussed).

To go through the exercises at the end of each chapter of the textbook is a fundamental learning step (they are discussed within the class and solutions are also provided at the end of the textbook).

Contents

The course aims to provide an extensive and up-to-date presentation of modern industrial organization, within the time limits imposed by a semester of teaching.

Detailed program

  • Firms, Consumers and Markets
  • Static Imperfect Competition
  • Aspects of Dynamic Imperfect Competition
  • Sources of Market Power: product differentiation.

Prerequisites

It is important that students are familiar with microeconomic thinking and elementary methods of algebra, calculus and game theory. The ideal student should have already taken an industrial economics course at the undergraduate level.

Teaching methods

Lectures.

Assessment methods

Written final test (exercises and open questions). No partial/intermediate exams.

Textbooks and Reading Materials

Paul Belleflamme and Martin Peitz, Industrial Organization- Markets and Strategies, Cambridge University Press, (second edition) 2015, chapters 1-5 (except section 5.4). chapter 6: sections 6.1 and 6-2 (up to p. 145).

Semester

First Semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • PB
    Paolo Bertoletti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

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