Syllabus del corso
Titolo
SOCIOLOGIA DELL’INNOVAZIONE D’IMPRESA
Argomenti e articolazione del corso
All'interno delle complesse dinamiche economiche che contraddistinguono la società contemporanea, la conoscenza scientifica e tecnologica si configura come uno dei fattori chiave della competitività. Per cogliere appieno le possibilità di sviluppo, è necessario che tale conoscenza non rimanga confinata ai laboratori e centri di ricerca, ma si diffonda nel contesto economico e sociale, trovando terreno per crescere e generare innovazione. Una variabile chiave nei meccanismi di trasferimento di conoscenza è rappresentata dal capitale umano, ossia dalla presenza di figure professionali in grado di muoversi nel territorio di confine tra scienza, economia e società, affrontando i problemi gestionali legati alla generazione, selezione, sviluppo e implementazione di innovazione nelle organizzazioni.
Il corso intende presentare i più rilevanti modelli di innovazione e discutere l’approccio sistemico all’innovazione, con l'obiettivo di contribuire allo sviluppo di competenze specifiche rispetto ai modelli teorici, agli strumenti e ai metodi di gestione del cambiamento organizzativo, uno degli aspetti fondamentali del Corso di Laurea Magistrale in Formazione e sviluppo delle risorse umane.
Obiettivi
Con questo insegnamento e una costante e partecipata frequenza alle lezioni, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di:
Conoscenze e comprensione: favorire la conoscenza e la comprensione dei processi di innovazione in termini generali, nelle sue diverse declinazioni e in relazione ai macro-contesti di interesse
Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati: fornire le informazioni e gli strumenti necessari per sviluppare la capacità di comprendere e analizzare tali processi, stimolando lo sviluppo di strategie autonome di lettura dei fenomeni;
Capacità di applicare conoscenze e modelli: rendere gli studenti autonomi nel valutare i processi di innovazione tecnologica, di mercato, gestionale ed organizzativa d'impresa, i progetti di start up e di sviluppo d’impresa, interpretando le scelte degli attori operanti su un territorio e l'impatto del loro operato sul contesto ambientale
Alla fine del corso, gli studenti avranno acquisito le seguenti competenze specifiche:
- capacità di analizzare il processo di innovazione nei campi della tecnologia, del management e dell'organizzazione aziendale;
- capacità di analizzare criticamente progetti di start up e progetti di sviluppo del business;
- capacità di leggere e comprendere le scelte degli attori rilevanti di un territorio e il loro impatto sul contesto di appartenenza.
Metodologie utilizzate
La metodologia didattica utilizzata combina diversi strumenti:
- lezioni frontali, che hanno l'obiettivo di fornire informazioni e competenze generali che costituiscano il livello di conoscenza comune alla classe. Durante le lezioni, sarà configurato il quadro di riferimento teorico che fornirà agli studenti gli strumenti specifici per sviluppare le competenze di analisi e comprensione richieste;
- lavori di gruppo, con l'obiettivo di sviluppare le capacità di analisi, giudizio e comunicazione necessarie per la valutazione delle tematiche proposte. Verranno proposti una serie di casi studio da analizzare e declinare secondo le tematiche esposte legate all'innovazione.
Materiali didattici (online, offline)
I libri e gli articoli nel programma d'esame sono tutti disponibili anche in formato digitale presso la Biblioteca dell'Università
Programma e bibliografia
Anche nell’Anno Accademico 2023/24 non ci sarà distinzione tra frequentanti e non frequentanti.
Testo obbligatorio:
Mura G., Aleotti F., Diamantini D., 2022, Il manuale della sostenibilità per le imprese, Mondadori Università.
Gli studenti dovranno poi selezionare 4 testi a scelta tra i seguenti:
1. Porter M.E., (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, p. 77-89, Nov-Dec.
2. Monaci, M. (2012). L'innovazione sostenibile d'impresa come integrazione di responsabilità e opportunità sociali, Studi organizzativi, 2, 26-61.
3. De Marchi, V., Di Maria, E., & Spraul, K. (2018). Collaborazioni università-impresa: i risultati sul fronte dell’eco-innovazione. ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE, 62-72.
4. Narula, S., Puppala, H., Kumar, A., Frederico, G. F., Dwivedy, M., Prakash, S., & Talwar, V. (2021). Applicability of industry 4.0 technologies in the adoption of global reporting initiative standards for achieving sustainability. Journal of Cleaner Production, 305, 127-141.
5. Reis, J. S. D. M., Espuny, M., Nunhes, T. V., Sampaio, N. A. D. S., Isaksson, R., Campos, F. C. D., & Oliveira, O. J. D. (2021). Striding towards Sustainability: A Framework to Overcome Challenges and Explore Opportunities through Industry 4.0. Sustainability, 13(9), 5232.
6. Easter, S., Ceulemans, K., & Lynn, M. L. (2021). Moving Beyond Sisyphus: Pursuing Sustainable Development in a Business-as-Usual World. Business & Society, 00076503211015914.
7. Agudelo, M. A. L., Jóhannsdóttir, L., & Davídsdóttir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4(1), 1-23.
8. Poussing, N. (2019). Does corporate social responsibility encourage sustainable innovation adoption? Empirical evidence from Luxembourg. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(3), 681-689.
9. Khan, H.U.R., Ali, M., Olya, H. G., Zulqarnain, M., & Khan, Z. R. (2018). Transformational leadership, corporate social responsibility, organizational innovation, and organizational performance: Symmetrical and asymmetrical analytical approaches. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(6), 1270-1283.
10. Zhou C, Etzkowitz H. Triple Helix Twins: A Framework for Achieving Innovation and UN Sustainable Development Goals. Sustainability. 2021; 13(12):6535.
11. Lamine, W., Mian, S., Fayolle, A. et al. Technology business incubation mechanisms and sustainable regional development. J Technol Transf 43, 1121–1141 (2018).
12. Etzkowitz H. Is Silicon Valley a global model or unique anomaly? Industry and Higher Education. 2019;33(2):83-95. doi:10.1177/0950422218817734
Modalità d'esame
Non sono previste delle modalità d’esame differenti tra frequentanti e non-frequentanti. Non saranno realizzate prove in itinere.
Tipologia di prova:L’esame consiste in una prova scritta in cui sarà richiesto di dimostrare l’acquisizione delle conoscenze discusse durante il corso e presenti nella bibliografia, tramite domande aperte.
Criteri di Valutazione:La valutazione del risultato dell’elaborato si basa sulla padronanza dei concetti e delle problematiche relative all’innovazione affrontati durante il corso e sulla capacità di discutere casi e problemi presenti in bibliografia. Oltre a padroneggiare la capacità di argomentare i differenti paradigmi, le prospettive di ricerca e gli strumenti operativi, sarà parte della valutazione l’uso appropriato del lessico sociologico, la chiarezza espositiva e la capacità di analisi e valutazione critica.
Orario di ricevimento
Il ricevimento si tiene su appuntamento.
Contattare il docente via mail: davide.diamantini@unimib.it
Durata dei programmi
I programmi valgono due anni accademici.
Cultori della materia e Tutor
Dott.ssa Giulia Mura: giulia.mura@unimib.it
Dott. Francesco Aleotti: francesco.aleotti@unimib.it
Sustainable Development Goals
Course title
SOCIOLOGY OF BUSINESS INNOVATION
Topics and course structure
Within the complex economic dynamics that characterize contemporary society, scientific and technological knowledge is one of the key factors of competitiveness. In order to fully exploit the possibilities for development, it is necessary that this knowledge does not remain confined to laboratories and research centers, but spreads in the economic and social context, gaining strength and generating innovation. A key factor in the mechanisms of knowledge transfer is represented by human capital, that is, by the presence of professional figures able to operate in the boundary areas between science, economy, and society, addressing the management problems related to the generation, selection, development, and implementation of innovation in organizations.
The course aims to present the most relevant models of innovation and discuss the systemic approach to innovation, with the goal of contributing to the development of specific skills with respect to theoretical models, tools and methods for the management of organizational change, one of the fundamental aspects of the Master's Degree in Training and Development of Human Resources.
Objectives
Through this teaching and constant, participative attendance of classes, the following learning is to be promoted:
Knowledge and understanding: to foster knowledge and understanding of innovation processes in general terms, in its different declinations and in relation to the macro-contexts of interest
Ability to relate differentiated knowledge and models: provide the information and tools needed to develop the ability to understand and analyse these processes, stimulating the development of autonomous strategies for reading phenomena;
Ability to apply knowledge and models: make students autonomous in evaluating technological, market, management and organisational innovation processes in companies, start-up and business development projects, interpreting the choices made by the players operating in an area and the impact of their actions on the environmental context
At the end of the course, students will have acquired the following specific skills:
- ability to analyze the innovation process in the fields of technology, management, and business organization;
- ability to critically assess start-up and business development projects;
- ability to read and understand the choices of the relevant actors of a territory and their impact on the context of belonging.
Methodologies
The teaching methodology used combines different tools:
- frontal lessons, which aim to provide general information and skills that constitute the common knowledge of the class. The lectures will set up the theoretical framework necessary to provide students with the specific tools to develop the required analysis and comprehension skills;
- group work, with the aim of developing the analysis, judgment and communication skills required for the evaluation of the proposed topics. A series of case studies will be proposed to be analyzed and declined according to the themes exposed related to innovation.
Online and offline teaching materials
The books and articles are all available in digital format at the University Library.
Programme and references
Also in the Academic Year 2023/24, there will be no distinction between attending and non-attending students.
Required text:
Mura G., Aleotti F., Diamantini D., 2022, Il manuale della sostenibilità per le imprese, Mondadori Università.
Students must then select 4 texts of their choice from the following:
1. Porter M.E., (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, p. 77-89, Nov-Dec.
2. Monaci, M. (2012). L'innovazione sostenibile d'impresa come integrazione di responsabilità e opportunità sociali, Studi organizzativi, 2, 26-61.
3. De Marchi, V., Di Maria, E., & Spraul, K. (2018). Collaborazioni università-impresa: i risultati sul fronte dell’eco-innovazione. ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE, 62-72.
4. Narula, S., Puppala, H., Kumar, A., Frederico, G. F., Dwivedy, M., Prakash, S., & Talwar, V. (2021). Applicability of industry 4.0 technologies in the adoption of global reporting initiative standards for achieving sustainability. Journal of Cleaner Production, 305, 127-141.
5. Reis, J. S. D. M., Espuny, M., Nunhes, T. V., Sampaio, N. A. D. S., Isaksson, R., Campos, F. C. D., & Oliveira, O. J. D. (2021). Striding towards Sustainability: A Framework to Overcome Challenges and Explore Opportunities through Industry 4.0. Sustainability, 13(9), 5232.
6. Easter, S., Ceulemans, K., & Lynn, M. L. (2021). Moving Beyond Sisyphus: Pursuing Sustainable Development in a Business-as-Usual World. Business & Society, 00076503211015914.
7. Agudelo, M. A. L., Jóhannsdóttir, L., & Davídsdóttir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4(1), 1-23.
8. Poussing, N. (2019). Does corporate social responsibility encourage sustainable innovation adoption? Empirical evidence from Luxembourg. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(3), 681-689.
9. Khan, H.U.R., Ali, M., Olya, H. G., Zulqarnain, M., & Khan, Z. R. (2018). Transformational leadership, corporate social responsibility, organizational innovation, and organizational performance: Symmetrical and asymmetrical analytical approaches. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(6), 1270-1283.
10. Zhou C, Etzkowitz H. Triple Helix Twins: A Framework for Achieving Innovation and UN Sustainable Development Goals. Sustainability. 2021; 13(12):6535.
11. Lamine, W., Mian, S., Fayolle, A. et al. Technology business incubation mechanisms and sustainable regional development. J Technol Transf 43, 1121–1141 (2018).
12. Etzkowitz H. Is Silicon Valley a global model or unique anomaly? Industry and Higher Education. 2019;33(2):83-95. doi:10.1177/0950422218817734
Assessment methods
there are no different exams for attending and non-frequenting students.
No in itinere tests will be carried out.
Type of test:The exam consists of a written test in which the student will be asked to demonstrate the acquisition of the knowledge discussed during the course and present in the bibliography, through open questions.
Evaluation criteria:The evaluation of the result of the paper is based on the mastery of the concepts and issues related to innovation addressed during the course and the ability to discuss cases and problems present in the bibliography. In addition to mastering the ability to argue the different paradigms, research perspectives, and operational tools, appropriate use of sociological vocabulary, clarity of exposition, and the ability to analyze and critically evaluate will be part of the assessment.
Office hours
The office is held by appointment.
Contact the professor by email: davide.diamantini@unimib.it
Programme validity
The programs are valid for two academic years.
Course tutors and assistants
Dott.ssa Giulia Mura: giulia.mura@unimib.it
Dott. Francesco Aleotti: francesco.aleotti@unimib.it
Sustainable Development Goals
Scheda del corso
Staff
-
Davide Diamantini