Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienza e Nanotecnologia dei Materiali [ESM02Q - ESM01Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Organic Chemistry for Materials
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Organic Chemistry for Materials
Course ID number
2324-1-ESM01Q003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’insegnamento della Chimica Organica viene organizzato nei primi due anni del corso di laurea tra questo insegnamento, al I anno, e l’insegnamento di Laboratorio di Chimica Organica, al II anno. L’obiettivo complessivo dei due insegnamenti è quello di fornire allo studente le basi teoriche e pratiche della Chimica Organica necessarie ad affrontare il successivo studio di materiali a base completamente o parzialmente organica.

Conoscenze e capacità di comprensione

Al termine del corso lo studente conosce:

- I principali concetti legati allo studio della chimica organica

- Le principali classi di sostanze organiche (vedi elenco nel contenuto dettagliato)

- Le principali proprietà e reazioni delle sostanze organiche elencate nel contenuto dettagliato

Conoscenza e capacità di comprensione applicate

Al termine del corso lo studente è capace di:

- Avere le conoscenze di base sulle sostanze organiche elencate nel contenuto dettagliato

- Applicare le principali reazioni delle sostanze organiche elencate nel contenuto dettagliato

Autonomia di giudizio

Al termine del corso lo studente è in grado di:

- Riconoscere le principali proprietà strutturali e chimiche delle sostanze organiche elencate nel contenuto dettagliato

- Applicare le principali reazioni sulle sostanze organiche elencate nel contenuto dettagliato

Abilità comunicative

Saper descrivere per iscritto in modo chiaro e sintetico ed esporre oralmente con proprietà di linguaggio i concetti principali della chimica organica e le proprietà e la reattività delle sostanze organiche principali

Capacità di apprendere

Essere in grado di affrontare lo studio di altre classi di sostanze organiche e di applicare lo studio alle classi principali di materiali organici e ibridi, pertanto anche in contesti differenti da quelli presentati durante il corso. Essere in grado di estendere in maniera autonoma le conoscenze tramite lo studio e l’analisi di testi avanzati di Chimica Organica e di Materiali Organici, della letteratura scientifica di settore, di brevetti e di report scientifico-tecnici.

Contenuti sintetici

Concetti di base e descrizione delle principali famiglie di composti organici.

Programma esteso

1) Richiami di chimica generale. La struttura elettronica ed il legame covalente. 2) Acidi e basi. 3) Introduzione ai composti organici. 4) Isomeri e disposizione degli atomi nello spazio. 5) Alcheni. 6) Reazioni degli alcheni e degli alchini. 7) Elettroni delocalizzati e loro effetti sulla stabilità, reattività e pKa. Aromaticità - Reazioni del benzene e dei benzeni sostituiti. 8) Reazioni di sostituzione ed eliminazione degli alogenuri alchilici.

Prerequisiti

Chimica generale ed Inorganica (I anno).

Modalità didattica

Lezioni ed esercitazioni in aula.
Le lezioni si svolgeranno in lingua italiana.

Materiale didattico

P. Y. Bruice, Elementi di Chimica Organica, Edises

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame si svolge con una prova scritta + prova orale.

Per accedere alla prova scritta è obbligatorio ottenere una votazione di almeno 18/30.

Le iscrizioni alle prove scritte e orali si effettuano su segreterie online. E' obbligatorio iscriversi alle prove. Gli studenti non iscritti non saranno ammessi alle prove.

La prova orale può contenere parti scritte (lavagna o su foglio) davanti alla commissione esaminatrice per accertare le capacità e le conoscenze di esporre per iscritto gli argomenti svolti a lezione.

La prova scritta e la prova orale sono volte a verificare: il livello delle conoscenze acquisite; l’autonomia di analisi e giudizio; le capacità espositive dello studente; la correttezza e chiarezza di esposizione e descrizione dei concetti e delle conoscenze sia per via orale che per iscritto.

STATISTICHE

Dati raccolti a partire dall'a.a. 2011-12

Media dei voti per la I prova parziale scritta: 21.5/30

Media dei voti per la II prova parziale scritta: 21.4/30

Media dei voti per la prova parziale scritta (media aritmetica della I e II prova parziale): 22.1/30

Media della valutazione finale (prova scritta + orale): 24.6/30

Orario di ricevimento

Tutti i giorni su prenotazione tramite e-mail

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The teaching of Organic Chemistry is organized in the first two years of the degree course between this course, in the first year, and the course of the Laboratory of Organic Chemistry, in the second year. The overall objective of the two courses is to provide the student with the theoretical and practical bases of Organic Chemistry necessary to face the subsequent study of organic and hybrid materials.

Knowledge and understanding

At the end of the course the student knows:

- The main concepts related to the study of organic chemistry

- The main classes of organic substances (see list in the detailed content)

- The main properties and reactions of the organic substances listed in the detailed content

Applying knowledge and understanding

At the end of the course the student is able to:

- Have the basic knowledge on the organic substances listed in the detailed content

- Apply the main reactions of the organic substances listed in the detailed content

Making judgments

At the end of the course the student is able to:

- Recognize the main structural and chemical properties of the organic substances listed in the detailed content

- Apply the main reactions on the organic substances listed in the detailed content

Communication

Knowing how to describe in a clear and concise way in writing and orally with the language properties the main concepts of organic chemistry and the properties and reactivity of the main organic substances

Lifelong learning skills

Be able to deal with the study of other classes of organic substances and apply the study to the main classes of organic and hybrid materials, therefore also in different contexts from those presented during the course. Being able to extend knowledge independently through the study and analysis of advanced texts in Organic Chemistry and Organic Materials, in the scientific literature, patents and scientific-technical reports.

Contents

Basic concepts and description of main organic families.

Detailed program

1) References of general chemistry. The electronic structure and the covalent bond. 2) Acids and bases. 3) Introduction to organic compounds. 4) Isomers and arrangement of atoms in space. 5) Alkenes. 6) Reactions of alkenes and alkynes. 7) Delocalized electrons and their effects on stability, reactivity and pKa. Aromaticity - Reactions of benzene and substituted benzenes. 8) Reactions of substitution and elimination of alkyl halides.

Prerequisites

General and inorganic chemistry (1st year)

Teaching form

Lectures and exercises in lecture room
Language will be italian.

Textbook and teaching resource

P. Y. Bruice, Elements of Organic Chemistry, Edises

Semester

First year, second (spring) semester

Assessment method

The exam takes place with a written test + oral test.

To access the written test it is mandatory to obtain a grade of at least 18/30.

Registration for the written and oral tests can be done via online secretariats. It is mandatory to register for the tests. Non-registered students will not be admitted to the tests.

The oral test may contain written parts (blackboard or on paper) in front of the examining commission to ascertain the ability and knowledge to present the topics covered in class in writing.

The written test and the oral test are aimed at verifying: the level of knowledge acquired; autonomy of analysis and judgement; the student's presentation skills; the correctness and clarity of exposition and description of concepts and knowledge both orally and in writing.

DATA

Data collected since academic year 2011-12

Average for the 1st written test: 21.5/30

Average for the 2nd written test: 21.4/30

Average for the written test (average of I and II test): 22.1/30

Average of the final exam (written + oral): 24.6/30

Office hours

All days from Monday to Friday upon e-mail request

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
CHIM/06
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Abbotto
    Alessandro Abbotto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics