Course Syllabus
Obiettivi formativi
L'obiettivo generale di questo corso è fornire agli studenti i fondamenti della sociologia del denaro e della psicologia economica sul benessere finanziario.
In dettaglio, gli studenti saranno in grado di:
Conoscere i principi base della sociologia del denaro e della psicologia economica
Avere una visione critica di cosa sia il benessere finanziario e di come raggiungerlo
Comprendere i processi sociali di base – come la socializzazione finanziaria – che porta qualcuno a costruire il proprio benessere finanziario
Acquisire familiarità con i bias psicologici del comportamento finanziario (come la contabilità mentale e l'avversione alla perdita)
Comprendere cos'è l'educazione finanziaria e il suo rapporto con la società
Avere nozioni di base su come progettare un efficace progetto di educazione finanziaria
Contenuti sintetici
Il corso esplora i principi base sociologici e psicologici relativi al comportamento finanziario d. Partendo dalle basi della sociologia della moneta e della psicologia economica, esplora le recenti ricerche sui comportamenti finanziari dei consumatori e sulle competenze finanziarie. Illustra inoltre i principali strumenti istituzionali per progettare e realizzare progetti di educazione finanziaria
Programma esteso
Il corso è progettato per esplorare i principi dell'aspetto sociologico e psicologico del comportamento del consumatore finanziario. Il corso ha un approccio multidisciplinare, incentrato principalmente sulla sociologia ma anche sulla psicologia economica e sulla finanza comportamentale. Vi verrà chiesto di fare esercizi, questionari, interviste per testare la vostra comprensione del comportamento finanziario dei risparmiatori. Il corso è diviso in tre parti. Nella prima parte del corso si esploreranno le differenze tra un approccio strutturale e uno culturale alla sociologia del denaro (facendo riferimento alle opere classiche di Mauss, Weber, Simmel, Marx e Bourdieu).
La seconda parte tratterà delle recenti ricerche sul benessere finanziario e sul motivo per cui è difficile raggiungerlo a causa di vincoli psicologici e sociali (es: i bias cognitivi). Muovendo dai lavori del Consumer Financial Protection Bureau, esamineremo gli errori di base che i clienti commettono quando prendere decisioni finanziarie e i vincoli che caratterizzano il contesto in cui vivono
Nella terza parte verranno illustrati i principali strumenti e criteri istituzionali per progettare e realizzare progetti di educazione finanziaria
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Il corso è interamente tenuto in lingua inglese. Il corso prevede: lezioni teoriche, lettura di articoli su riviste peer-reviewed, illustrazione di case history, discussioni ed esercitazioni di gruppo. Maggiori informazioni verranno fornite durante le lezioni. La classe utilizza la discussione in aula come base dell'esperienza universitaria. La lettura di alcuni documenti o articoli online prima della lezione sarà consigliata ogni settimana per partecipare attivamente.
Modalità di verifica dell'apprendimento
La valutazione degli studenti consisterà in una PROVA SCRITTA FINALE con 6 domande aperte in lingua inglese sui testi illustrati in "TESTI DI RIFERIMENTO" di seguito
Il docente e gi studenti possono concordare uno specifico accordo per svolgere in aula alcune esercitazioni o presentazioni da inserire nella valutazione finale
Informazioni sulla valutazione degli studenti saranno fornite durante il corso sempre attraverso la piattaforma https://elearning.unimib.it/ nella sezione dedicata al corso (argomento "ESAME") Per ulteriori informazioni è possibile scrivere a emanuela.rinaldi@unimib.it
Testi di riferimento
TESTI DI RIFERIMENTO
• Baker, W. E., & Jimerson, J. B. (1992). The sociology of money, in «American Behavioral Scientist», 35(6), pp. 678-693.
• Bourdieu P. (2005), “Principles of Economic Anthropology”. In Smelser, N. J., & Swedberg, R. The handbook of economic sociology . Princeton, NJ: Princeton university press, pp. 75-89.
• Consumer Financial protection Bureau (2015), “Financial well-being: the goal, financial education”, report, July, see https://files.consumerfinance.gov/f/201501_cfpb_report_financial-well-being.pdf
• OECD (2020), OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy
www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm (only pag 7-28)
• Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148 (http://ijse.padovauniversitypress.it/issue/8/3).
• Thaler, R. H., Tversky, A., Kahneman, D., & Schwartz, A. (1997). The effect of myopia and loss aversion on risk taking: An experimental test in «The quarterly journal of economics»,112(2), pp. 647-661.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
I semestre
Lingua di insegnamento
inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
Learning objectives
The broad objective of this course is to give students fundamentals of sociology of money and economic psychology.
In details, students will be able to:
Know the basic principles of sociology of money and economic psychology
Have a critical view of what is financial well-being and how to achieve it
Understand basic sociological process – such as financial socialization – which lead somebody to build his/her own’s financial wellbeing
Become familiar with psychological bias of financial behaviour (such as mental accounting and loss-aversion)
Understand what is financial education and its relationship with society
Have basic notion on how to design an effective financial education project
Contents
The course explores the principles of sociological and psychological aspect of financial consumer behavior. Starting from the basics of sociology of money and economic psychology, it explores recent research on financial consumer behaviors and financial literacy. It shows main institutional tools and criteria to design and run financial education projects
Detailed program
The course is designed to explore the principles of sociological and psychological aspect of financial consumer behavior. The course has a multidisciplinary approach, focusing mostly on sociology but also on economic psychology and behavioral finance. You will be asked to make exercises, questionnaires, interviews to test your understanding of financial consumer behaviour
It is divided in to three part. In the first part of the course, we will explore the differences between a structural and the cultural approach to sociology of money (referring to the classical works of Mauss, Weber, Simmel, Marx and Bourdieu).
The 2nd part will deal with recent research on financial wellbeing, and why it is hard to do achieve it due to psychological and social constraints) Moving from the works of the Consumer Financial Protection Bureau, we will look at the basic mistakes that customers do when taking financial decision (i.e. cognitive bias) and the constraints that characterize the context in which they live. In the 3rd part, it will show main institutional tools and criteria to design and run financial education projects
Prerequisites
None
Teaching methods
The course is entirely held in English language. The course includes: theoretical lectures, reading of papers from peer-reviewed journals, illustration of case histories, discussions and group exercises. More information will be given during the lessons. The class uses discussion as a cornerstone of the college experience. Reading some papers or documents online before the lesson will be recommended each week to participate actively.
Assessment methods
The students assessment will consist of a FINAL WRITTEN EXAM with 6 open questions in English on the texts illustrated in "Required readings" below
Teacher and students can make a specific agreement in order to make some of the exercises or presentation run in the classroom to be part of the final evaluation
Information about students’ assessment will be provided during the course always through the platform https://elearning.unimib.it/ in the section dedicated to the course (topic "EXAM" . For further information you can write to emanuela.rinaldi@unimib.it
Textbooks and Reading Materials
TEXTBOOKS AND READING MATERIALS
• Baker, W. E., & Jimerson, J. B. (1992). The sociology of money, in «American Behavioral Scientist», 35(6), pp. 678-693.
• Bourdieu P. (2005), “Principles of Economic Anthropology”. In Smelser, N. J., & Swedberg, R. The handbook of economic sociology . Princeton, NJ: Princeton university press, pp. 75-89.
• Consumer Financial protection Bureau (2015), “Financial well-being: the goal, financial education”, report, July, see https://files.consumerfinance.gov/f/201501_cfpb_report_financial-well-being.pdf
• OECD (2020), OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy
www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm (only pag 7-28)
• Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148 (http://ijse.padovauniversitypress.it/issue/8/3).
• Thaler, R. H., Tversky, A., Kahneman, D., & Schwartz, A. (1997). The effect of myopia and loss aversion on risk taking: An experimental test in «The quarterly journal of economics»,112(2), pp. 647-661.
Semester
I semester
Teaching language
english