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  1. Statistical Methods in Marketing
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Statistical Methods in Marketing
Course ID number
2324-1-F7702M038-F7702M103M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Methods & Tools for Marketing Surveys

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso vuole introdurre lo studente alle tecniche statistiche per l'analisi dei dati campionari.

Contenuti sintetici

Durante il corso verranno introdotti i concetti fondamentali della teoria della probabilità e dell’inferenza statistica, con un approfondimento sul modello di regressione lineare.

Programma esteso

  1. Teoria della probabilità
  • Definizione di probabilità, assiomi e proprietà
  • Variabili casuali
  • Legge dei grandi numeri e teorema del limite centrale
  1. Inferenza
  • Campioni casuali e distribuzioni campionarie
  • Teoria della stima
  • Test d'ipotesi e intervalli di confidenza
  1. Modelli di regressione lineare
  • Costruzione del modello e inferenza

Prerequisiti

Conoscenza di concetti basi di Analisi matematica (studio di funzioni, matrici, sommatorie e produttorie)

Metodi didattici

Lezioni frontali ed esercizi svolti in classe (con qualche accenno all’utilizzo di software statistici)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta

Testi di riferimento

Statistica per le decisioni. Domenico Piccolo. Il Mulino.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Lingua di insegnamento

Italiano

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Learning objectives

The course aims to introduce the student to statistical techniques for data analysis.

Contents

The fundamental concepts of probability theory and statistical inference will be introduced throughout the course, with additional insights on the linear regression model.

Detailed program

  1. Probability Theory
  • Definition of probability, axioms, and properties
  • Random variables
  • Law of large numbers and central limit theorem
  1. Inference
  • Random samples and sampling distributions
  • Theory of estimation
  • Hypothesis testing and confidence intervals
  1. Linear Regression Models
  • Model construction and inference

Prerequisites

Basic knowledge of Mathematical Analysis concepts (study of functions, matrices, summations, and products).

Teaching methods

Frontal lessons and exercises carried out in class (with some references to the use of statistical softwares).

Assessment methods

Written exam

Textbooks and Reading Materials

Statistica per le decisioni. Domenico Piccolo. Il Mulino.

Semester

Teaching language

Italian

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Key information

Field of research
SECS-S/05
ECTS
9
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Alessia Caponera

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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