Course Syllabus
Area di apprendimento
2**:** Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Interazioni genitore-bambino
- Sensibilità genitoriale
- Sviluppo socio-emotivo del bambino
- Sviluppo infantile a rischio
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Valutare gli stili di interazione
- Valutare la regolazione emotiva tra genitore e bambino nei primi anni di vita
- Distinguere relazioni madre-bambino problematiche
- Principi di intervento di supporto alla genitorialità in condizioni di rischio
Contenuti sintetici
Il laboratorio intende fornire le basi teoriche, i principi metodologici e un'introduzione alle tecniche di osservazione e valutazione dell'interazione genitore-bambino nello svilluppo tipico e in presenza di condizioni di rischio evolutivo.
Programma esteso
- Introduzione teorica – L’interazione e regolazione emotiva
- La regolazione emotiva caregiver-bambino: la metodologia Still Face nello sviluppo tipico e nel rischio evolutivo
- Strategie di supporto alla genitorialità per supportare l’interazione
- L’attaccamento e la costruzione di relazioni
- La regolazione emotiva caregiver-bambino nello sviluppo atipico (osservazione dell’impatto dei sintomi sull’interazione)
- La regolazione emotiva caregiver-bambino nello sviluppo atipico(osservazione di strategie a supporto dell’interazione)
Prerequisiti
- Conoscenza di base della teoria dell'attaccamento
- Conoscenza delle basi dello sviluppo emozionale del bambino
Metodi didattici
La didattica prevede lezioni interattive/laboratoriali con visione di filmati di interazioni genitore/bambino e discussione di casi.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Il controllo della partecipazione dipenderà dalla modalità di svolgimento delle lezioni. Sarà necessario il 75% della partecipazione (includendo le eventuali attività in remoto e la consegna di prodotti sui temi trattati a lezione) per la validazione positiva del laboratorio.
Testi di riferimento
Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.
Sustainable Development Goals
Learning area
2: Knowledge and skills useful to understand and change the relations among individuals and the psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Caregiver-infant interactions
- Parental sensitivity
- Infant socio-emotional development
- Parenting and infant developmental risk conditions
Applying knowledge and understanding
- To identify interaction styles
- To identify emotional regulation between caregiver and infant in the first years of life
- To evaluate interactive problems in the parent-infant dyad
- Principles of early intervention to support parenting in at-risk conditions
Contents
This course aims to provide students with theoretical concepts, methodological principles and an introduction to techniques for the observation and assessment of parent-infant interaction in typical and at-risk developmental conditions.
Detailed program
- Theoretical introduction - The emotional interaction and regulation.
- Caregiver-child emotional regulation: the Still Face methodology in typical development and developmental risk
- Parenting strategies to support interaction.
- Attachment and relationship building.
- Caregiver-child emotional regulation in atypical development (observation of the impact of symptoms on interaction)
- Caregiver-child emotional regulation in atypical development(observation of strategies to support interaction)
Prerequisites
- Basic knowledge of attachment theory
- Knowledge of emotional development basic concepts
Teaching methods
Teaching methods include interactive lessons with guided review of videorecordings of caregiver/child-infant interaction and case discussion.
Assessment methods
The assessment of students' participation will depend upon the modality of lessons (physical presence or remote connection). The 75% of participation is needed. This will include remote activities and the production of homeworks on the themes treated during the lessons.
Textbooks and Reading Materials
Details about the reading materials will be provided to students on the related e-learning page.