Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Optometry and Vision Science [F1702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. History and Techniques of Contemporary Optometry
  2. Summary
Insegnamento Course full name
History and Techniques of Contemporary Optometry
Course ID number
2425-1-F1702Q002
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

 Fornire conoscenze e competenze sull’evoluzione storica e i principi di funzionamento di tecniche contemporanee di indagine optometrica
 Sviluppare competenze nell’utilizzo di strumentazioni e tecnologie avanzate nell’ambito dell’optometria e sviluppare capacità di analisi critica dei dati raccolti
 Sviluppare la capacità di produrre, raccogliere, organizzare, analizzare, interpretare in modo critico la letteratura scientifica
 Sviluppare la capacità di impiegare un approccio clinico optometrico basato sull’evidenza scientifica
 Sviluppare la capacità di comunicare e partecipare in modo propositivo al lavoro di gruppo

Contenuti sintetici

L’insegnamento riguarderà:
 l’evoluzione storica, i principi di funzionamento e l’utilizzo di alcune tecniche contemporanee e avanzate di indagine optometrica
 la produzione e l’analisi della letteratura scientifica con attività specifiche riguardanti le tecniche contemporanee e avanzate di indagine optometrica
 la progettazione e il design di studi clinici optometrici
Maggiori dettagli sono riportati nel programma esteso.

Programma esteso

  1. EVOLUZIONE STORICA, PRINCIPI DI FUNZIONAMENTO E UTILIZZO DELLE TECNICHE CONTEMPORANEE DI INDAGINE OPTOMETRICA
     tomografia a coerenza ottica
     biometria oculare
     aberrometria oculare
     analisi del film lacrimale

  2. LETTERATURA SCIENTIFICA
     tipologie di articoli scientifici
     ricerca della letteratura
     citazioni e plagio
     nuovi approcci basati sull'intelligenza artificiale
     leggere, scrivere e revisionare un articolo scientifico

  3. ATTIVITÀ SPECIFICHE RIGUARDANTI LA LETTERATURA SCIENTIFICA NEL CAMPO DELLE TECNICHE CONTEMPORANEE E AVANZATE DI INDAGINE OPTOMETRICA
    Gli studenti saranno divisi in gruppi e sarà chiesto loro di scrivere durante il semestre, sulla base di quanto discusso al punto 2, un breve articolo scientifico su un argomento assegnato dai docenti riguardante applicazioni specifiche delle tecniche contemporanee di indagine optometrica citate al punto 1. Ogni gruppo riceverà commenti scritti (review) sull'articolo da parte dei docenti. Sulla base di questi commenti, ciascuno studente dovrà rivedere individualmente il proprio articolo e fornire risposte scritte ai commenti dei docenti. L'articolo rivisto e le risposte saranno inviati ai docenti almeno tre settimane prima della data dell’esame e saranno presentati e discussi individualmente durante l'esame finale.

  4. STUDI CLINICI
     Design di studi clinici
     Sorgenti di bias negli studi clinici
     Pratica clinica optometrica basata sull’evidenza scientifica

Prerequisiti

Conoscenza di base dei software di scrittura (come Microsoft Office, scaricabile a questo link: https://www.unimib.it/servizi/studenti-e-laureati/service-desk/software-campus) e motori di ricerca (come Google Chrome).

Modalità didattica

Le lezioni sono erogate in lingua inglese.
L’insegnamento prevede:
 14 ore di lezioni in presenza di tipo erogativo (videoregistrate e rese disponibili sulla piattaforma e-learning dell’insegnamento)
 7 ore di lezioni asincrone a distanza di tipo erogativo
 14 ore di attività asincrone a distanza di tipo interattivo
 6 ore di attività asincrone a distanza di tipo interattivo in preparazione delle attività di laboratorio
 6 ore di attività interattiva in presenza in laboratorio

Materiale didattico

  • appunti forniti dai docenti tramite la piattaforma e-learning
  • articoli tratti dalla letteratura scientifica
  • slides delle lezioni
  • videoregistrazioni delle lezioni

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Modalità di valutazione
La valutazione si suddivide in tre componenti:

  1. Consegna di un saggio scritto: Almeno tre settimane prima della data dell'esame, gli studenti devono consegnare sia l'articolo scientifico revisionato (rivisto individualmente secondo i commenti del docente) sia le risposte punto per punto ai commenti del docente (fare riferimento alla sezione "Programma Dettagliato" per ulteriori dettagli).
  2. Discussione orale: Una discussione orale sull'articolo scientifico revisionato verificherà la capacità dello studente di produrre, raccogliere, organizzare, analizzare e interpretare criticamente la letteratura scientifica.
  3. Esame scritto: Una serie di 30 domande scritte (a risposta chiusa) basate sul programma del corso valuterà in modo completo la preparazione dello studente sui contenuti del corso.

Criteri di Valutazione
Componenti 1 e 2: Queste componenti saranno valutate con un unico voto, espresso in trentesimi (il voto "articolo"), ottenuto sommando i seguenti punteggi:

  • Chiarezza e precisione: Da 0 a 4 punti per la chiarezza e comprensibilità dell'articolo scientifico, con idee espresse in modo preciso e non ambiguo.
  • Struttura e completezza: Da 0 a 4 punti per la struttura ben organizzata dell'articolo e l'inclusione di tutte le sezioni necessarie (introduzione, metodologia, risultati, discussione e conclusioni).
  • Validità delle conclusioni: Da 0 a 4 punti per la giustificazione delle conclusioni senza errori o bias che possano influenzarle.
  • Figure e tabelle: Da 0 a 3 punti per la chiarezza delle figure e tabelle e il loro contributo alla comprensione del testo.
  • Stile e formattazione: Da 0 a 2 punti per l'appropriatezza dello stile e della formattazione dell'articolo in accordo con le "Linee Guida per gli Autori" fornite.
  • Dimostrazione della conoscenza orale: Da 0 a 8 punti per la dimostrazione della conoscenza dei temi trattati nell'articolo scritto durante la discussione orale.
  • Chiarezza della presentazione orale: Da 0 a 5 punti per la capacità del candidato di presentare chiaramente il contenuto dell'articolo durante la discussione orale.

Componente 3: Questa componente sarà valutata con un voto (il voto "test") espresso in trentesimi. Il voto corrisponde al numero di risposte corrette su un test di 30 domande.

Voto Finale: L'esame è considerato superato se entrambi i voti "articolo" e "test" sono uguali o superiori a 18 su 30. In questo caso, il voto finale sarà la media dei due voti ("articolo" e "test"), arrotondata all'intero più vicino.

Orario di ricevimento

su appuntamento concordato via email

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

 Provide knowledge and skills on the historical evolution and operating principles of contemporary optometric investigation techniques
 Develop skills in using advanced instruments and technologies in the field of optometry and develop the ability to critically analyze collected data
 Develop the ability to produce, collect, organize, analyze, and critically interpret scientific literature
 Develop the ability to employ a clinical optometric approach based on scientific evidence
 Develop the ability to communicate and actively participate in group work

Contents

The course will cover:
 The historical evolution, operating principles, and use of some contemporary and advanced optometric investigation techniques
 The production and analysis of the scientific literature with specific activities concerning contemporary and advanced optometric investigation techniques
 The planning and design of optometric clinical studies.
Further details are provided in the extended program.

Detailed program

  1. HISTORICAL EVOLUTION, OPERATING PRINCIPLES, AND USE OF THE FOLLOWING OPTOMETRIC INVESTIGATION TECHNIQUES
     Optical coherence tomography
     Ocular biometry
     Ocular aberrometry
     Tear film analysis

  2. SCIENTIFIC LITERATURE
     types of scientific articles
     search and retrieval of the current literature
     citations and plagiarism detection
     new approaches based on artificial intelligence
     how to read, to write, and to peer-review a scientific paper

  3. REVIEW OF THE SCIENTIFIC LITERATURE ON SPECIFIC TOPICS
    The students will be divided into groups and will be asked to write, based on the contents of point 2, a short scientific article on a topic assigned to them by the lecturers concerning specific applications of the optometric investigation techniques listed in point 1. Each group will receive written comments (review) on the paper from the lecturers. Based on these comments, each student will need to revise individually his/her own article and provide written responses to the review comments. The revised written article and the responses will be sent to the lecturers at least three weeks before the date of the exam and will be presented and discussed individually during the final exam.

  4. CLINICAL STUDY
     Clinical study designs
     sources of bias in research designs
     evidence-based practice

Prerequisites

Basic knowledge of software for writing (e.g., Microsoft Office, downloadable at this link: https://en.unimib.it/services/utilities/service-desk/campus-software) and browsers (e.g., Google Chrome).

Teaching form

The lectures are delivered in English.
The course includes:
 14 hours of in-person lectures (videorecorded and made available on the course's e-learning platform)
 7 hours of asynchronous online lectures
 14 hours of asynchronous interactive online activities
 6 hours of asynchronous interactive online activities in preparation for laboratory activities
 6 hours of interactive in-person laboratory activities

Textbook and teaching resource

  • notes on the e-learning page provided by the lecturers
  • papers taken from the scientific literature
  • slides of the lectures
  • videorecordings of the lectures

Semester

first semester

Assessment method

Assessment overview
The assessment consists of three components:

  1. Submission of a written assay: At least three weeks before the exam date, students must submit both the revised scientific article (individually revised according to the lecturer’s comments) and point-by-point responses to the lecturer’s comments. (Refer to the "Detailed Program" section for further details.)
  2. Oral discussion: An oral discussion on the revised scientific article will verify the student's ability to produce, collect, organize, analyze, and critically interpret scientific literature.
  3. Written examination: A set of 30 written questions (with closed answers) based on the course syllabus will comprehensively assess the student’s preparation on the course content.

Evaluation criteria
Components 1 and 2: These components will be assessed with a single grade, expressed out of thirty (the "article" grade), obtained by summing the following scores:

  • Clarity and precision: 0 to 4 points for whether the scientific article is written clearly and understandably, with ideas expressed precisely and unambiguously.
  • Structure and completeness: 0 to 4 points for whether the article is well-structured and includes all necessary sections (introduction, methodology, results, discussion, and conclusions).
  • Conclusion validity: 0 to 4 points for whether the conclusions are justified without errors or biases.
  • Figures and tables: 0 to 3 points for whether the figures and tables are clear and contribute to the understanding of the text.
  • Style and formatting: 0 to 2 points for whether the style and formatting of the article are appropriate and in agreement with the “Guidelines to Authors” provided.
  • Oral knowledge demonstration: 0 to 8 points for whether the candidate demonstrates knowledge of the topics covered in the written article during the oral discussion.
  • Oral presentation clarity: 0 to 5 points for whether the candidate can present the content of the article clearly during the oral discussion.

Component 3: This component will be assessed with a grade (the "test" grade) expressed out of thirty. The grade corresponds to the number of correct answers in a 30-question test.

Final Grade: The exam is considered passed if both the "article" and "test" grades are equal to or greater than 18 out of 30. In this case, the final grade will be the average of the two grades ("article" and "test"), rounded to the nearest integer.

Office hours

by appointment arranged by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
FIS/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
47
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Antonio Calossi
    Antonio Calossi
  • Erika Ponzini
    Erika Ponzini
  • Silvia Tavazzi
    Silvia Tavazzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics