Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Optometry and Vision Science [F1702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Visual Ergonomics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Visual Ergonomics
Course ID number
2425-1-F1702Q003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi Generali:
Sviluppare, da parte dello studente, una comprensione teorica dell’ergonomia visiva e dell'impatto dell'ambiente di lavoro sul sistema visivo e sulle prestazioni lavorative.
Fornire elementi su come valutare le caratteristiche delle postazioni di lavoro e su come misurare le risposte del sistema visivo.
Permettere agli studenti di fornire dispositivi ottici e altri interventi optometrici per affrontare i carichi visivi e l'affaticamento visivo nell'ambiente di lavoro.

Obiettivi specifici d'apprendimento
Al termine di questo modulo, uno studente avrà sviluppato:

LO1: Conoscenze teoriche sull'ergonomia visiva, la radiometria, la fotometria e la tecnologia degli schermi digitali, nonché la capacità di eseguire misurazioni fotometriche.
LO2: Competenze pratiche per eseguire simulazioni digitali dell'illuminazione negli ambienti di lavoro.
LO3: Competenze pratiche per eseguire misurazioni radiometriche/fotometriche negli ambienti di lavoro.
LO4: Conoscenze teoriche sull'impatto delle caratteristiche dell'ambiente di lavoro sul sistema visivo, muscoloscheletrico e posturale, e la capacità di eseguire misurazioni di queste risposte.
LO5: conoscenze teoriche e capacità decisionale sugli interventi optometrici per i problemi di ergonomia visiva.

Contenuti sintetici

Il modulo tratterà principi di ergonomia visiva: caratterizzazione dell'ambiente di lavoro, valutazione del carico visivo e gestione optometrica dei problemi di ergonomia visiva.

Programma esteso

Lezioni

  1. Cos'è l'ergonomia visiva.
  2. Standard internazionali/nazionali (ISO 9241-303:2011: Ergonomia dell'interazione uomo-sistema)
  3. Radiometria vs. Fotometria.
  4. Unità fotometriche: illuminazione, sorgenti, illuminamento, luminanza.
  5. Tecnologia degli schermi digitali: caratteristiche degli schermi e visualizzazione elettronica (schermi a tubo catodico, display a cristalli liquidi); effetti anisotropici degli schermi LCD.
  6. Abbagliamento/riflessioni e dispositivi ottici polarizzati.
  7. Filtri selettivi/protettivi in ambienti di lavoro specifici.
  8. La varietà delle condizioni ambientali e lavorative
  9. La valutazione dei problemi di ergonomia visiva: misurazioni soggettive e oggettive
  10. Il carico dell'ambiente digitale: il caso della sindrome da visione al computer
  11. Interventi optometrici nell'ergonomia visiva
  12. Breve panoramica dell'ergonomia visiva in ambienti 3D artificiali

Lezioni Interattive

  1. Software per simulazioni di illuminazione e rendering di uno spazio di lavoro.
  2. Misurazione delle caratteristiche fotometriche degli stimoli visivi.
  3. Metodi di eye tracker per l'analisi dei movimenti oculari.

Prerequisiti

Consulta i prerequisiti curriculari per l'ammissione al Corso di Laurea Magistrale.

Modalità didattica

Gli obiettivi di apprendimento saranno perseguiti attraverso diversi metodi di insegnamento:

● Lezioni frontali (3 CFU/21 ore)
● Lezioni interattive erogate a distanza (sincrone) (3 CFU/21 ore)(software Ansys per l'illuminazione)
● Tutoraggio
● Studio individuale autonomo

Materiale didattico

Dispense dei docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La Valutazione degli Studenti si basa su un esame scritto e uno orale

L'Esame scritto è composto da 20 domande a scelta multipla e una domanda aperta, ed indaga le conoscenze teoriche relative agli Obiettivi di Apprendimento LO1, L04, e LO5.
Questa valutazione viene effettuata alla fine del modulo e vale al massimo il 60% del voto del corso (18 su 30).

L'Esame orale finale si basa su domande aperte che indagano la capacità di descrivere procedure pratiche riguardanti gli Obiettivi di Apprendimento LO2, e LO3.
Questa valutazione viene effettuata alla fine del modulo dopo l’esame scritto e vale al massimo il 40% del voto del corso (12 su 30).

Il voto finale sarà determinato dalla somma del punteggio ottenuto nelle 2 prove. Il voto minimo per superare l’esame è di 18 su 30.

Orario di ricevimento

Su Appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Aims

To develop a student's theoretical understanding of visual ergonomics and the impact of the working environment on the visual system and working performance. Provide elements on how to assess the characteristics of working stations and how to measure the responses of the visual system. To allow students to provide optical appliances and other optometric interventions to deal with the visual loads and visual fatigue in the working environment.

Learning Objectives
By the end of the module, a successful student will gain:
-LO1: theoretical knowledge about Visual Ergonomics, Radiometry, Photometry, and Digital screen technology and the ability to perform photometric measurements.
-LO2: practical skills to perform digital simulation of lighting in working environments

  • LO3: practical skills to perform radiometry/photometry measurements in working environments
    -LO4: theoretical knowledge about the impact of the working environment characteristics on the visual, the musculoskeletal and the postural systems, and the ability to perform measurements of these responses.
    -L05: theoretical knowledge and decision making on optometric interventions for visual ergonomics issues.

Contents

The module will cover principles of visual ergonomics: characterization of working environment, assessment of visual load, optometric management of visual ergonomics issues.

Detailed program

Lectures

  1. What is Visual Ergonomics.
  2. International/national standard (ISO 9241-303:2011) Ergonomics of human-system interaction.
  3. Radiometry vs. Photometry.
  4. Photometric units: lighting, sources, illumination, luminance.
  5. Digital screen technology: characteristics of the screens and electronic displaying (Cathode ray tube displays, Liquid crystal displays); anisotropic effects of LCD screens.
  6. Glare/reflections and polarising optical devices.
  7. The variety of environmental and occupational conditions
  8. The assessment of visual ergonomics issues: subjective and objective measurements
  9. The digital environment load: the case of computer vision syndrome
  10. Optometric interventions in Visual ergonomics
  11. Short outline of visual ergonomics of 3D artificial environments

Interactive Lectures

  1. software for simulations of lighting and renderings of a workspace
  2. Measuring photometric characteristics of visual stimuli
  3. eye tracker methods for analysing eye movements.

Prerequisites

See curricular prerequisites for the admission Master’s Degree Program

Teaching form

Learning objectives will be pursued through different teaching methods:

● Frontal Lectures (3CFU 21h)
● Interactive Lectures remotely delivered (synchronous) (3CFU 21h) (Ansys software for lighting)
● Tutoring
● Student-managed learning

Textbook and teaching resource

Lecturers' handouts

Semester

First semester

Assessment method

Final summative assessment is formed by 2 tasks:
• Written assessment
• Oral assessment

The Written exam is based on 20 Multiple choice questions and one open question which investigates the theoretical knowledge learning that concerns LO1, L04, and LO5.
This assessment is delivered at the end of the module and is worth 60% of the unit mark maximum (18 out of 30).

The oral exam is based on oral open questions that investigate the ability to describe practical procedures concerning with of LO2, and LO3.
This assessment is delivered at the end of the module and is worth 30% of the unit mark maximum (12 out of 30).

The final grade will be represented by the sum of the marks achieved in the two tasks. The minimum mark to pass is 18 out of 30.

Office hours

Appointment needed

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
FIS/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Maurizio Filippo Acciarri
    Maurizio Filippo Acciarri
  • Francesco Carulli
    Francesco Carulli
  • Fabrizio Zeri
    Fabrizio Zeri
  • Tutor

  • LF
    Lorenzo Ferraro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics