Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Optometry and Vision Science [F1702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Optometry and Low Vision
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Optometry and Low Vision
Course ID number
2425-1-F1702Q008
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi Generali:
Sviluppare la comprensione teorica dello studente riguardo l'invecchiamento dell'occhio e del sistema visivo, nonché le condizioni di menomazione visiva, e ampliare la gamma di competenze in optometria geriatrica e ipovisione. Migliorare la capacità decisionale clinica nella selezione degli ausili ottici e non ottici per le persone con ipovisione. Consentire agli studenti di interagire con altri professionisti nella gestione di casi clinici avanzati in optometria geriatrica e ipovisione.

Obiettivi specifici d'apprendimento (LO)
Al termine del modulo, uno studente di successo acquisirà:
LO1: conoscenze teoriche sull'invecchiamento del corpo umano, dell'occhio e del sistema visivo
LO2: competenze pratiche per eseguire una valutazione visiva completa e tecniche di refrazione nelle persone in età geriatrica
LO3: conoscenze teoriche sui principi della correzione delle condizioni d’ipovisione tramite ausili ottici e non ottici e competenze pratiche per selezionare queste soluzioni in base alle esigenze individuali

Contenuti sintetici

Il modulo tratterà i principi dell’optometri geriatrica e dell’ipovisione.

Programma esteso

  1. Principi relative all’invecchiamento del corpo umano e alla geriatria Pazienti età avanzata: profilo psicologico, fisiologico (caratteristiche generali di salute, malattia e disabilità) e sociale. Elementi sui cambiamenti fisiologici e patologici del Sistema visivo legati all’età.
  2. Cambiamenti ottici e percettivi, legati all’età, dell’occhio e del sistema visivo.
  3. L’effetto dell’invecchiamento sull’accomodazione e sui meccanismi pupillari:
  4. Presbiopia: aspetti demografici, teorie, gestione nella pratica clinica e prospettive future.
  5. Tecniche optometriche per valutare la qualità della vision durante l’invecchiamento: dalla psicofisica all’elettrofisiologia.
  6. Compromissione visiva e ipovisione: definizione, epidemiologia e regolamentazione
  7. Dispositivi e ottici e digitali per l’ipovedente (elementi di ottica di base dei sistemi ingrandenti e criteri di prescrizione, dispositivi per riduzioni di campo visivo)
  8. Valutazione della compromissione visiva nelle persone anziane (casi clinici)
  9. Compromissione visiva nello sport

Prerequisiti

Consultare i prerequisiti curriculari per l'ammissione al Corso di Laurea Magistrale.

Modalità didattica

Gli obiettivi di apprendimento saranno perseguiti attraverso diversi metodi di insegnamento:

• Lezioni in presenza in aula (7 ore su argomento n.1)
• Lezioni asincrone non interattive da remoto (11 ore su tutti gli argomenti: 2-9)
• Lezioni sincrone interattive da remoto (10 ore sugli argomenti n: 2, 3, 5 e 7)
• Labs/ ambulatori (12 ore sugli argomenti n. 3, 4, 5, 7, e 8)
• Tutoraggio
• Studio individuale autonomo

Materiale didattico

Dispense dei docenti
Slide delle lezioni
Articoli scientifici suggeriti dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La Valutazione dello studente si basa su due attività:
• Lavoro di Gruppo
• Valutazione scritta finale

Il Lavoro di Gruppo è un'attività collaborativa formale di un gruppo di pochi studenti (2 o 3) svolta durante il semestre per organizzare una presentazione di gruppo. Questa attività richiede la preparazione di una presentazione di 9 minuti su uno specifico articolo scientifico (che tratta un tema del modulo)
La valutazione del lavoro di gruppo mira a verificare il raggiungimento da parte dello studente dell'Obiettivo di Apprendimento (LO1).

Compito del gruppo
Ogni gruppo deve presentare il paper assegnato in 4 sezioni:
1 Introduzione
2 Metodo
3 Risultati
4 Discussione

Compiti del singolo partecipante:
Ogni studente deve preparare e presentare solo una parte della presentazione (vedi sotto le specifiche per gruppi da 2 e 3 persone. L’assegnazione di ogni parte può avvenire in accordo tra i partecipanti. Nel caso questo accordo non si raggiunga, sarà il docente a assegnare le parti.
Per gruppi da 3 partecipanti
Il primo partecipante preparerà e presenterà (3 min a disposizione) l’introduzione e la discussione
Il secondo partecipante preparerà e presenterà (3 min a disposizione) il metodo
Il terzo partecipante preparerà e presenterà (3 min a disposizione) i risultati
Per gruppi da 2 partecipanti
Il primo partecipante preparerà e presenterà (4.5 min a disposizione) l’introduzione e il metodo
Il secondo partecipante preparerà e presenterà (3 min a disposizione) i risultati e la discussione

Presentazione
La presentazione verrà effettuata durante lo slot (Giorno e ora) comunicato all’inizio del semestre. Ogni studente riceverà un voto sulla sua parte (chiarezza espositiva, appropriatezza linguaggio scientifico, coordinamento con gli altri studenti del gruppo, rispetto dei tempi previsti) che vale il 20% del voto complessivo dell’esame (6 su 30)
.

L'Esame scritto finale si basa su 12 domande a scelta multipla e due domande aperta che indagano le conoscenze teoriche relative agli Obiettivi di Apprendimento LO3.
Questa valutazione viene consegnata alla fine del modulo e vale al massimo 80%% del voto dell'unità (24 su 30).

Il voto finale sarà determinato dalla somma del punteggio ottenuto nelle 2 singole valutazioni. Il voto minimo per superare l’esame è 18 su 30.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

General aims of the module
To develop a student's theoretical understanding of aging of eye and visual system, and the conditions of visual impairments. To extend the range of competencies of the student in geriatric optometry and low vision. To improve clinical decision-making in selecting the optical and non-optical aids for low vision people. To allow students to interact with other professionals in management of advanced clinical cases in geriatric optometry and low vision.

Specific learning outcomes (LO)
By the end of the module, a successful student will gain:
-LO1: theoretical knowledge about the aging of the human body, eye, and visual system
-LO2: practical skills to perform a comprehensive visual assessment and refractive techniques in geriatric people
-LO3: theoretical knowledge about the principle of low vision correction by optical and non-optical aids and practical skills to select for the individual needs these kinds of solutions

Contents

The module will cover principles of geriatric optometry and low vision

Detailed program

  1. Principles of aging of the human body and geriatrics. Patient in advanced age: psychological, physiological (general health features, illness, and disabilities), and social profile. Basics of age-related physiological and pathological changes in the visual system.
  2. Age-related optical and perceptual changes in the eye and the visual system.
  3. Accommodation/pupil mechanisms: effects of ageing
  4. Presbyopia: demographics, theories, management in the clinical practice, and future perspectives
  5. Optometric techniques to assess the quality of vision across the elderly, from psychophysics to electrophysiology
  6. Visual impairment and Low vision: definitions, epidemiology, and regulations
  7. Optical and digital (non-optical) low vision aids (Basic optics of magnifiers and prescription rationale, aids for peripheral visual field loss)
  8. Evaluation of visual impairment in elderly people (clinical cases)
  9. Visual impairment in sports

Prerequisites

See curricular prerequisites for the admission Master’s Degree Program

Teaching form

Learning objectives will be pursued through different teaching methods:

• Frontal Lecture (7 hours on topic n.1)
• Online non-interactive asynchronous lectures (11 hours on all topics: 2-9)
• Online interactive synchronous lectures (10 hours on topics n. 2, 3, 5 and 7)
• In person Labs/clinics’s topics (12 hours on topics n. 3, 4, 5, 7 and 8)
• In person Online tutoring
• Student-managed learning

Textbook and teaching resource

Lecturers’ handouts
Slides of the lectures
Scientific papers suggested by the lecturers

Semester

Second Semester

Assessment method

Student Assessment is based on two tasks:
•Group work
•Final written assessment

The Group Work (GW) is a cooperative group activity of a few students (2 or 3) carried out during the semester to arrange a group presentation. This summative activity requires the preparation of 9-min presentation of a scientific paper (within the topics of the syllabus) assigned by the lecturers. Group work assessment aims to verify the student’s achievement of LO1.

Group task:
Each group must present the assigned paper in four sections:
1 Introduction
2 Method
3 Results
4 Discussion

Partecipant’s task:
Each student must arrange and present just one part of the presentation own part. (see below for 2-person and 3-person groups). The parts can be assigned in agreement among the participants. In case of the agreement is not reached, the lectures will assign the parts.
For groups with 3 students:
The first student will present Introduction and Discussion (3 min)
The second student will present the Method (3 min)
The third student will present the Results (3 min)
For groups with 2 students:
The first student will present Introduction and Method sections (4.30 min)
The second student will present the Results and Discussion sections (4.30 min)

Delivery
The presentation will be delivered during the scheduled time and day communicated at the beginning of the semester.
Each student will receive a mark for own part, according to the marking scheme provided, and worth 20% of the unit mark maximum (6 out of 30)

The Final written examination is based on 12 Multiple choice questions and two open question which investigates the theoretical knowledge learning that concerns LO3.
This assessment is delivered at the end of the module and is worth 80% of the unit mark maximum (24 out of 30).

The final grade will be represented by the sum of the marks achieved in the single 2 tasks. The minimum mark to pass is 18 out of 30.

Office hours

Appointment needed

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/07
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
51
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Riccardo Cheloni
    Riccardo Cheloni
  • Chukwuma Okoye
    Chukwuma Okoye
  • Sotiris Plainis
    Sotiris Plainis
  • Javier Ruiz Alcocer
    Javier Ruiz Alcocer
  • Fabrizio Zeri
    Fabrizio Zeri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics