Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Consumer Psychology (blended)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Consumer Psychology (blended)
Course ID number
2425-2-F5106P018
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento delle teorie fondamentali e delle metodologie della ricerca psicologica in ambito sociale e economico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Modelli e teorie sulla presa di decisione
Modelli e teorie sugli atteggiamenti e persuasione
Contesti e trends di consumo
Predizione del comportamento del consumatore

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Applicazione della psicologia dei consumi al marketing
Metodologie di ricerca
Casi di Marketing

Contenuti sintetici

Il corso fornisce una panoramica completa dei principali temi della Psicologia dei Consumi e intregra i contributi teorici con i case histories delle principali marche e aziende.

Programma esteso

Il corso è diviso in tre parti:

La prima riguarda i contributi teorici ed i modelli per la comprensione del consumatore come individuo, focalizzandosi quindi sul decision making, la percezione e l'apprendimento.

La seconda parte riguarda motivazione, atteggiamenti, costruzione identitaria in relazione ai prodotti di consumo e alle marche, il ruolo del contesto socio-culturale, del gruppo sociale e della pubblicità

La terza parte esplora i campi di applicazione come l'information communication technologies per la ricerca sul consumatore e la strategia, il consumo di cibo, il marketing dell'esperienza, i social media strategy e analytics, la ricerca sulla UX e CX

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Il corso è in blended learning: 14 ore sono svolte in modalità didattica tradizionale e frontale mentre le restanti sono gestite a distanza attraverso attività di studio autonomo dello studente e lavori di gruppo condotti dal tutor del corso. Testimonianze aziendali e partecipazione ad eventi saranno proposte come attività facoltative e integrative.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La valutazione consiste in un esame scritto con domande chiuse e aperte.
La preparazione per l'esame richiede obbligatoriamente lo studio del testo indicato nella reading list oltre alle slides pubblicate sulla piattaforma.

Gli studenti saranno valutati sull'apprendimento delle principali teorie illustrate durante le lezioni e sulla comprensione dei costrutti chiave presentati a lezione e descritti nel libro di testo.
La valutazione terrà conto anche della comprensione dei metodi di ricerca e di applicazione concreta ai diversi casi di marketing discussi e illustrati durante le lezioni.

Testi di riferimento

Il titolo del testo sarà comunicato prima dell'inizio delle lezioni

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning area

Fundamentals and research methods in social and economic psychology

Learning objectives

Knowledge and understanding
Models and Theories of decision making
Models and Theories of attitudes and persuasion
Contexts and Trends of consumption
Prediction of consumer behaviour

Applying knowledge and understanding
Application of consumer psychology to marketing
Research Methods
Marketing cases

Contents

The course provides a complete overview of the main topics of Consumer Psychology and integrates theoretical contributions with case histories from main brands and companies.

Detailed program

The course is divided in three parts.

The first one is about theoretical and scientific models for the understanding of the consumer as an individual, and focuses on decision making, perception, and learning.
The second part is concerned with motivation, attitudes, identity construction in relation with products consumption and brands, the role of the socio-cultural context, the social group and advertising.
The third part explores fields of application such as ‘information communication technologies for consumer research and strategy, food consumption, marketing of experience, social media strategy and analytics, UX and CX research.

Prerequisites

No one in particular

Teaching methods

The course is blended learning: 14 hours are carried out in traditional and frontal teaching methods while the remaining are managed remotely through independent study activities by the student and group work conducted by the course tutor.
Company testimonials and participation in events will be offered as optional and additional activities.

Assessment methods

Exam is a written text with open and closed questions.
Mandatory study material is the book indicated in the reading list and the power points slides uploaded on the platform

Students will be assessed on their learning of the main theories illustrated during the lessons and on their understanding of the key constructs presented in class and described in the textbook.
The evaluation will also take into account the understanding of the research methods and concrete application to the different marketing cases discussed and illustrated during the lessons.

Textbooks and Reading Materials

The title of the text will be communicated before the starting of the lectures

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/06
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Nadia Olivero
    Nadia Olivero
  • Tutor

  • SR
    Sana Rehmat

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics