Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Biotecnologie Mediche [F0902D - F0901D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Liver Diseases
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Liver Diseases
Course ID number
2425-2-F0901D059-F0901D099M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to From Bench To Bedside:translational Approach To Diseases

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del corso è fornire allo studente una conoscenza critica degli strumenti tecnici e delle strategie normalmente utilizzate nel definire la fisiopatologia di una malattia e i possibili nuovi approcci terapeutici. Questo modulo si focalizzerà sulle patologie epatiche.

Contenuti sintetici

Il corso intende presentare diversi esempi di malattie, analizzando la loro fisiopatologia e il ruolo delle biotecnologie nella loro diagnosi o nell’approccio terapeutico. Questo modulo si focalizzerà sulle patologie epatiche.

Programma esteso

Fisiologia e fisiopatologia della secrezione biliare

Rigenerazione epatica e fibrosi

Malattie genetiche dell’epitelio biliare

Tumori epatici primitivi

Immunopatologia del fegato

Malattie autoimmuni del fegato

Analisi e discussione di lavori scientifici sugli argomenti del modulo

Prerequisiti

Conoscenze approfondite di Genetica Generale, Biologia Generale e Biologia Molecolare.

Modalità didattica

8 lezioni da 2 ore erogative in presenza.
6 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.

Materiale didattico

Articoli della letteratura scientifica.

Agli studenti saranno fornite le diapositive utilizzate durante il corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La valutazione del modulo farà parte dell'esame finale del corso integrato che si svolgerà con un colloquio orale in presenza come descritto nel Syllabus generale del corso.

Orario di ricevimento

Da definire via mail
pietro.invernizzi@unimib.it
marco.carbone@unimib.it
alessio.gerussi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The aim of the Course is to provide the student with a critical knowledge of the technical instruments and strategies normally employed in defining the pathophysiology of the various disorders and possible new therapeutic approaches. This part of the course will focus on liver diseases.

Contents

The aim of this course is to present several examples of diseases and their physiopathology, and the role of biotechnology in their diagnosis/ therapeutic approach. This part of the course will focus on liver diseases.

Detailed program

Physiology and pathophysiology of biliary secretion

Hepatic regeneration and liver fibrosis

Genetic diseases of the biliary epithelium

Primary hepatic tumors

Liver immunopathology

Autoimmune liver diseases

analysis and discussion of scientific papers on subjects presented in this part of the course.

Prerequisites

Advanced knowledge in genetics, biology and molecular biology.

Teaching form

8 two-hour classed delivered in presence.
6 two-hour "informal classes" delivered in presence.

Textbook and teaching resource

Reviews published in international journals.

The slides employed during the course will be provided.

Semester

First semester

Assessment method

These subjects will be evaluated within the exam of the integrated course, that will be an oral examination in presence (further details are provided in the Syllabus of the entire course).

Office hours

Appointments will be arranged though email
Please write to
pietro.invernizzi@unimib.it
marco.carbone@unimib.it
alessio.gerussi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/12
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics