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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Critical Care Nursing
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Critical Care Nursing
Course ID number
2425-3-I0101D017-I0101D055M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Intensive and Critical Care Nursing

Course Syllabus

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Obiettivi

Obiettivo generale
Al termine del corso lo studente sarà in grado di pianificare l’assistenza infermieristica alla persona in condizioni di criticità vitale, identificando le priorità assistenziali e contestualizzando gli interventi nei differenti ambiti dell’area critica.
Obiettivi intermedi
• Conoscere l’organizzazione, ruoli e competenze delle figure operanti nel dipartimento di emergenza-urgenza (DEA) intra ed extraospedaliero
• Identificare i percorsi di continuità assistenziale in area critica: NUE112 – AREU Soccorso Sanitario, Pronto Soccorso, Terapia Intensiva, compresi cenni alle realtà specialistiche
• Identificare le priorità di intervento utilizzando l’approccio di valutazione delle funzioni vitali: A (airways), B (breathing), C (circulation), D (disability), E (exposure) nell’adulto, neonato e bambino
• Pianificare e documentare l’assistenza infermieristica alla persona in condizioni di criticità vitale:

  • Alterazione dello stato di coscienza (DOC)
  • Insufficienza respiratoria
  • Instabilità emodinamica
  • Shock settico
  • Politrauma

Contenuti sintetici

Il mantenimento della funzione respiratoria nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, neonato e bambino)

Il mantenimento della funzione cardiocircolatoria nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni neonato e bambino)

Il mantenimento del sistema regolatore nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni nel neonato e nel bambino)

Valutazione neurologica della persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni nel neonato e nel bambino)
Alterazione dello stato di coscienza

Valutazione del livello si sedazione/agitazione

Il delirium in Terapia Intensiva

Responsabilità e competenze infermieristiche relativamente a:

Gestione della persona con politrauma nell’extra ospedaliero

Il programma prevede per ogni studente l'effettuazione del corso di BLS-D con l'acquisizione dell'attestato di esecutore di BLS-D

Programma esteso

Contenuti specifici
Il dipartimento di emergenza-urgenza
• Nascita di una cultura dell'urgenza ed evoluzione storica dell'area critica
• Strumenti di pianificazione e documentazione dell’assistenza infermieristica: la scheda di soccorso, la scheda di triage, la cartella infermieristica
• La valutazione iniziale e continua nel paziente critico e l’utilizzo di scale
• Responsabilità e competenze dell’infermiere di area critica nell’applicazione dei protocolli diagnostico-terapeutici nel soccorso extra-ospedaliero e nel triage di Pronto Soccorso.
• Il Triage in Pronto Soccorso: obiettivi, processo e competenze
• Il Triage nelle emergenze-urgenze infettivologiche (cenni)

Il mantenimento della funzione respiratoria nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, neonato e bambino)
Assistenza Infermieristica alla persona sottoposta a:
• Intubazione oro-rino tracheale
• Tracheotomia percutanea
• Aspirazione tracheo-bronchiale (da tubo/cannula tracheale)
• Ventilazione invasiva: principali metodiche di ventilazione, gestione e monitoraggio dei dispositivi e degli allarmi
• Ventilazione non invasiva: principali metodiche, gestione e monitoraggio della persona sottoposta a CPAP scafandro/maschera
• Manovra di pronazione

Valutazione della funzione respiratoria
Esecuzione del prelievo per emogasanalisi arteriosa e sua interpretazione
Assessment of respiratory function
Providing (from radial access) and interpreting an arterial blood gas (ABG) test

Il mantenimento della funzione cardiocircolatoria nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni neonato e bambino)
Valutazione della funzione cardiocircolatoria in Terapia Intensiva
• Monitoraggio strumentale e clinico: frequenza cardiaca (HR), pressione arteriosa non invasiva (NIBP), pressione arteriosa invasiva (IBP), pressione venosa centrale (CVP), pressione arteria polmonare (PAP), pressione di incuneamento polmonare (PCWP), portata cardiaca (CO), saturazione venosa mista (SVO₂), elettrocardiogramma (ECG)

Assistenza infermieristica alla persona sottoposta a
• Cardioversione esterna elettrica e funzione di pacing cardiaco

Il mantenimento del sistema regolatore nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni nel neonato e nel bambino)
Assistenza infermieristica alla persona con:
• Alterazione del sistema endocrino
• Alterazione della termoregolazione
• Squilibrio acido-base, idro-elettrolitico, metabolico
• Alterata volemia, edemi, disidratazione
• Alterazione della funzionalità epatica
• Alterazione della funzionalità renale (emofiltrazione veno-venosa continua – CVVH, cenni)
• Alterazione dello stato nutrizionale [valutazione dello stato nutrizionale, gestione nutrizione artificiale (volume gastrico residuo, intolleranza alla nutrizione enterale artificiale), controllo dei valori glicemici]

Valutazione neurologica della persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni nel neonato e nel bambino)
Alterazione dello stato di coscienza

• Unresponsive Wakefulness Sindrome (UWS), Minimally Conscious State (MCS), Coma, Long Lasting Coma (LLC), Morte encefalica (cenni)
Monitoraggio clinico e strumentale
• Scale di valutazione
• Monitoraggio della pressione intracranica (PIC), Elettroencefalogramma (EEG) [cenni]
Valutazione del dolore nella persona in condizioni di criticità vitale
• Scale di valutazione

Valutazione del livello si sedazione/agitazione

• Scale di valutazione

Il delirium in Terapia Intensiva

• Fattori di rischio
• Screening
• Valutazione

Responsabilità e competenze infermieristiche relativamente a:
• Gestione della terapia farmacologica in area critica
• Utilizzo dei sistemi di riconoscimento precoce del deterioramento delle funzioni vitali: misurazione standardizzata della gravità della malattia (sistemi EWS)
• La contenzione in Terapia Intensiva: riferimento normativo, deontologico e giurisprudenziale (studio individuale)
• Modalità di approccio alla persona/caregiver nelle situazioni di criticità, caratterizzate da intenso stress emotivo; comunicazione della “cattiva notizia”
• Gestione emergenze intraospedaliere (riferimento ai criteri di attivazione del Medical Emergency Team –MET)
• Prevenzione delle infezioni nosocomiali in Terapia Intensiva: polmoniti associate a ventilatore (VAP), Sepsi e Shock settico

Gestione della persona con politrauma nell’extra ospedaliero
• Premesse
• Valutazione dell’evento, ABCDE primaria e secondaria
• Mobilizzazione della persona politraumatizzata (valutazione e gestione “trauma arti” e “colonna Vertebrale”)
• Ausili per l’immobilizzazione ed il trasporto
• Monitoraggio della temperatura corporea
• Trattamento e gestione di ferite, ustioni e principali lesioni ossee

Il programma prevede per ogni studente l'effettuazione del corso di BLS-D con l'acquisizione dell'attestato di esecutore di BLS-D

Prerequisiti

Da regolamento

Modalità didattica

Lezioni svolte in modalità erogativa in presenza con esercitazione su casi clinici

Materiale didattico

BIBLIOGRAFIA ESSENZIALE
Adulto e pediatrico
AARC Clinical Practice Guidelines: Artificial Airway Suctioning (2022). Respiratory Care. Vol 67 N. 2

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B., Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani 2018: un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Stampa: www.lulu.com

Boettger S, Meyer R, Richter A, Fernandez SF, Rudiger A, Schubert M, Jenewein J, Nuñez DG (2019) Screening for delirium with the Intensive Care Delirium Screening Checklist (ICDSC): Symptom profile and utility of individual items in the identification of delirium dependent on the level of sedation. Palliative and Supportive Care 17, 74 –81

Caironi G., Pinto F., (2021) Infermieristica in Emergenza Urgenza. Edizioni Idelson Gnocchi

Chiaranda M. (2022), Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, V edizione a cura di Andrea Paoli. Piccin

Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Pain, Agitation/Sedation, Delirium, Immobility, and Sleep Disruption in Adult Patients in the ICU (2018) Critical Care Medicine

Davis MD, Walsh BK, Sittig SE, Restrepo RD (2013) AARC clinical practice guideline: blood gas analysis and hemoximetry. Respiratory Care 58(10):1694-703

Guidelines for the provision of nutrition support therapy in the adult critically ill patient: The American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2022) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. 46(1):12-41

Infusion Therapy Standards of Practice – INS (2021) Blood Sampling via Direct Arterial Puncture 44: 128-129 Journal of Infusion Nursing

Kallet R.H. (2019), Ventilator Bundles in Transition: From Prevention of Ventilator-Associated Pneumonia to Prevention of Ventilator-Associated Events. Respiratory Care. Vol 64 N. 8

Klaus – Fanaroff’s (2020) Cure del neonato ad alto rischio 7° ed. Antonio Delfino Editore
Linee di indirizzo nazionali sul triage intraospedaliero – atto intesa stato regioni – Ministero della Salute (2019)

Registered Nurses’ Association of Ontario (2012). Promoting Safety: Alternative Approaches to the Use of Restraints. Toronto, ON, Canada: Author. Retrieved from http://rnao.ca/bpg/guidelines/promoting-safety-alternative-approaches-use-restraints
Società Italiana di Neonatologia (2015), Raccomandazioni per la rianimazione neonatale. BioMedia

Società Italiana di Neonatologia (2017), Percorsi assistenziali neonatologici. BioMedia

Sousa AS, Ferrito C, Paiva JA (2018), Intubation-associated pneumonia: An integrative review. 44: 45-52

Surviving Sepsis Campaign: Guidelines on the Management of Critically Ill Adults with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)

BIBLIOGRAFIA DI APPROFONDIMENTO

Agency for healthcare research and quality (2012). Emergency Severity Index (ESI) A Triage Tool for Emergency Department Care

American Academy of Pediatrics and American heart Association (2016), Textbook of Neonatal Resuscitation. 7th edition. American Academy of Pediatrics

A.S.P.E.N. Clinical Guidelines: Nutrition Support of Adult Patients With Hyperglycemia (2013) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Volume 37 Number 1:23-36

Australasian College of Emergency Medicine (2009), Emergency triage education kit

Australasian College for Emergency Medicine (2016), Guidelines on the implementation of the Australasian triage scale in emergency departments

Badon P, Cesaro S (2012). Manuale di nursing pediatrico. Casa Editrice Ambrosiana

Delibera Regione Toscana n° 806 del 24-07-2017

Gelinas C (2016) Pain assessment in the critical ill adult: Recent evidence and new trends. Intensive and Critical Care Nursing, 34: 1 – 11

Giacino JT, Katz DI, Schiff ND, Whyte J, Ashman EJ, Ashwal S, Barbano R, Hammond FM, Laureys S, Ling GSF, Nakase- Richardson R, Seel RT, Yablon S, Getchius TSD, Gronseth GS, Armstrong MJ, Gratton RJ, Bazaracai N, Cameron I, Watts N, Brayman C, Hancock G, Twohey R, AlShanteer S, Ryder JE, Wodrich K, Williams E, Guay A, Basso M, Smithson DS (2016). Acuity Assessment in Obstetrical Triage. J Obstet Gynaecol Can. 38(2):125-33

Gruppo Formazione Triage (2019). Triage Infermieristico, IV edizione. Mc Graw Hill

Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 43/2020. Indicazioni ad interim per un appropriato sostegno della salute mentale nei minori di età durante la pandemia COVID 19. Gruppo di lavoro ISS Salute mentale ed emergenza COVID-19

Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 45/2020. Indicazioni ad interim per gravidanza, parto, allattamento e cura dei piccolissimi di 0-2 anni in risposta alla pandemia COVID 19.

Hua F, Xie H, Worthington HV, Furness S, Zhang Q, Li C (2017) Oral hygiene care for critically ill patients to prevent ventilator-associated pneumonia (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews

Karlsen K A (2012), The S.T.A.B.L.E. Program Learner Manual, 6th Edition. Post-resuscitation/Pre-transport Stabilization Care of Sick Infants: Guidelines for Neonatal Healthcare Providers. The S.T.A.B.L.E. Program

Lamond E, Murray S, Gibson CE (2017) Delirium screening in Intensive care: a life saving opportunity. Intensive and Critical Care Nursing, 44: 105-109

Linee d’indirizzo per il triage in pronto soccorso. Proposta del Coordinamento nazionale Triage di Pronto Soccorso – Monitor 29 ed. 2012 – AGENAS

Manuale formativo di triage pediatrico (2009). Biomedia

Ministero della salute (2010), Raccomandazioni per le cure perinatali nelle età gestazionali estremamente basse (22-25 settimane)

Ministero della salute (2010), Linee di indirizzo sull’organizzazione del sistema di trasporto materno assistito (STAM) e del sistema in emergenza del neonato (STEN)

Ministero della salute (2014), Il dolore nel bambino. Strumenti pratici di valutazione e terapia. Rodrigo editore srl.

Ministero della salute (2014), Raccomandazione per la prevenzione della morte o disabilità permanente in neonato sano di peso > 2500 grammi non correlata a malattia congenita.

Ministero della salute (2014), Linee di indirizzo nazionale per l’organizzazione e la gestione delle banche del latte umano donato nell’ambito della protezione, promozione e sostegno dell’allattamento al seno

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3 anno 2 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Per l'insegnamento è previsto un esame finale (scritto con orale obbligatorio) così articolato:
Scritto
Medicina Interna 4 domande aperte per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame
Chirurgia Generale 3 test a domande aperte per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame;
Anestesiologia test a domande aperte per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame;
Orale
Infermieristica in Area Critica Prova orale: colloquio su argomenti svolti a lezione e sui testi d'esame

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

General goal
At the end of the course the student will be able to plan nursing to the critical patient, identifying the priorities and contextualizing the interventions in the different critical setting
Intermediate goals
• Know the organization, roles and responsibilities of the figures operating in the intra- and extra-hospital emergency-urgency department (DEA)
• Identify the paths of continuity of care in a critical area: NUE112 - AREU Health Aid, Emergency Room, Intensive Care and mention about specialist setting
• Identify priorities using the vital signs assessment approach: A (airways), B (breathing), C (circulation), D (disability), E (exposure) in adults, neonates and children
• Plan and document nursing in a critical situations

  • Disorder of consciousness (DOC)
  • Respiratory failure
  • Hemodynamic instability
  • Septic shock
  • Polytrauma

Contents

The Emergency Department

Ventilatory support and respiratory monitoring in the critical patient (adult, newborn and child)

Cardiovascular support and hemodynamic monitoring in the critical patient (adult, mention to newborn and child)

Neurological assessment of the critical patient (adult, mention to newborn and child)

**Nursing responsibilities and competencies relating to: **

Pre-hospital assessment, management and transport of polytrauma patient

The program provides for each student to carry out the BLS-D course with the acquisition of the BLS-D executor certificate

Detailed program

Specific topic
The Emergency Department
• Birth of a culture of urgency and historical evolution of the critical care
• Nursing records in critical care
• Assessment of the critically ill patient and scales
• Accountability and skills of the critical care nurse in the application of diagnostic-therapeutic protocols in out-of-hospital rescue and in Emergency Department triage
• Triage in the Emergency Department: objectives, process and skills
• Triage in infectious emergencies-urgencies (notes)

Ventilatory support and respiratory monitoring in the critical patient (adult, newborn and child)
Assist patient undergoing
• Endotracheal intubation
• Percutaneous tracheostomy
• Tracheobronchial suctioning (from tracheal tube/cannula)
• Invasive ventilation: main ventilation methods, management and monitoring of devices and alarms
• Non-invasive ventilation: main methods, management and monitoring of the patient undergoing continuous positive air pressure (CPAP) using helmet and non-invasive positive pressure ventilation (NPPV) using face or nasal masks
• Prone position

Cardiovascular support and hemodynamic monitoring in the critical patient (adult, mention to newborn and child)
• Instrumental and clinical monitoring: heart rate (HR), non-invasive arterial pressure (NIBP), invasive arterial pressure (IBP), central venous pressure (CVP), pulmonary artery pressure (PAP), pulmonary wedge pressure (PCWP), flow heart rate (CO), mixed venous saturation (SVO₂), electrocardiogram (ECG)

Assist patient undergoing
• Synchronized Electrical Cardioversion
Maintaining homeostasis in critical patient (adult, mention to infant and child)
Assist patient with
• Impaired endocrine system
• Alteration of thermoregulation
• Acid-base, water-electrolyte, metabolic imbalance
• Impaired blood volume, edema, dehydration
• Impaired liver function
• Impaired renal function (continuous veno-venous hemofiltration - CVVH, outline)
• Alteration of nutritional status [evaluation of nutritional status, management of artificial nutrition (residual gastric volume, intolerance to artificial enteral nutrition), control of glycemic values]

Neurological assessment of the critical patient (adult, mention to newborn and child)

Disorder of consciousness (DOC)
• Unresponsive Wakefulness Syndrome (UWS), Minimally Conscious State (MCS), Coma, Long Lasting Coma (LLC), Brain death (outline) ****

*Clinical and instrumental monitoring *
• Assessment Tools
• Assessment of intra-cranial pressure (PIC), Electroencephalogram (EEG) [outline]

Pain assessment in a critical setting
• Assessment Tools

Evaluating sedation and agitation in adult ICU patients
• Assessment Tools

ICU patient with Delirium
• Assess
• Prevent
• Manage

**Nursing responsibilities and competencies relating to: **

• Management of pharmacological therapy in critical areas
• Use of early recognition systems of deterioration of vital functions: standardized measurement of disease severity (EWS systems)
• Restraint in the Intensive Care Unit: regulatory, deontological and jurisprudential reference (individual study)
• Methods of approaching the person/caregiver in critical situations, characterized by intense emotional stress; delivering the “bad news”
• Management of intra-hospital emergencies (reference to the activation criteria of the Medical Emergency Team -MET)
• Prevention of nosocomial infections in the ICU: ventilator associated pneumonia (VAP), Sepsis and septic shock

Pre-hospital assessment, management and transport of polytrauma patient
• Premises
• ABCDE system: assessment and management of Airway, Breathing, Circulation, Disability, and Exposure
• Patient immobilization (devices)
• Transport

The program provides for each student to carry out the BLS-D course with the acquisition of the BLS-D executor certificate

Prerequisites

Da regolamento

Teaching form

Lectures delivered in face-to-face mode with clinical case practice

Textbook and teaching resource

ESSENTIAL REFERENCES
Adult e pediatric
AARC Clinical Practice Guidelines: Artificial Airway Suctioning (2022). Respiratory Care. Vol 67 N. 2

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B., Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani 2018: un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Stampa: www.lulu.com

Boettger S, Meyer R, Richter A, Fernandez SF, Rudiger A, Schubert M, Jenewein J, Nuñez DG (2019) Screening for delirium with the Intensive Care Delirium Screening Checklist (ICDSC): Symptom profile and utility of individual items in the identification of delirium dependent on the level of sedation. *Palliative and Supportive Care *17, 74 –81

Caironi G., Pinto F., (2021) Infermieristica in Emergenza Urgenza. Edizioni Idelson Gnocchi

Chiaranda M. (2022), Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, V edizione a cura di Andrea Paoli. Piccin

Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Pain, Agitation/Sedation, Delirium, Immobility, and Sleep Disruption in Adult Patients in the ICU (2018) Critical Care Medicine

Davis MD, Walsh BK, Sittig SE, Restrepo RD (2013) AARC clinical practice guideline: blood gas analysis and hemoximetry. Respiratory Care 58(10):1694-703

Guidelines for the provision of nutrition support therapy in the adult critically ill patient: The American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2022) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. 46(1):12-41

Infusion Therapy Standards of Practice – INS (2021) Blood Sampling via Direct Arterial Puncture 44: 128-129 Journal of Infusion Nursing

Kallet R.H. (2019), Ventilator Bundles in Transition: From Prevention of Ventilator-Associated Pneumonia to Prevention of Ventilator-Associated Events. Respiratory Care. Vol 64 N. 8

Klaus – Fanaroff’s (2020) Cure del neonato ad alto rischio 7° ed. Antonio Delfino Editore
Linee di indirizzo nazionali sul triage intraospedaliero – atto intesa stato regioni – Ministero della Salute (2019)

Registered Nurses’ Association of Ontario (2012). Promoting Safety: Alternative Approaches to the Use of Restraints. Toronto, ON, Canada: Author. Retrieved from http://rnao.ca/bpg/guidelines/promoting-safety-alternative-approaches-use-restraints
Società Italiana di Neonatologia (2015), Raccomandazioni per la rianimazione neonatale. BioMedia

Società Italiana di Neonatologia (2017), Percorsi assistenziali neonatologici. BioMedia

Sousa AS, Ferrito C, Paiva JA (2018), Intubation-associated pneumonia: An integrative review. 44: 45-52

Surviving Sepsis Campaign: Guidelines on the Management of Critically Ill Adults with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)

IN-DEPTH REFERENCE
Agency for healthcare research and quality (2012). Emergency Severity Index (ESI) A Triage Tool for Emergency Department Care

American Academy of Pediatrics and American heart Association (2016), Textbook of Neonatal Resuscitation. 7th edition. American Academy of Pediatrics

A.S.P.E.N. Clinical Guidelines: Nutrition Support of Adult Patients With Hyperglycemia (2013) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Volume 37 Number 1:23-36

Australasian College of Emergency Medicine (2009), Emergency triage education kit

Australasian College for Emergency Medicine (2016), Guidelines on the implementation of the Australasian triage scale in emergency departments

Badon P, Cesaro S (2012). Manuale di nursing pediatrico. Casa Editrice Ambrosiana

Delibera Regione Toscana n° 806 del 24-07-2017

Gelinas C (2016) Pain assessment in the critical ill adult: Recent evidence and new trends. Intensive and Critical Care Nursing, 34: 1 – 11

Giacino JT, Katz DI, Schiff ND, Whyte J, Ashman EJ, Ashwal S, Barbano R, Hammond FM, Laureys S, Ling GSF, Nakase- Richardson R, Seel RT, Yablon S, Getchius TSD, Gronseth GS, Armstrong MJ, Gratton RJ, Bazaracai N, Cameron I, Watts N, Brayman C, Hancock G, Twohey R, AlShanteer S, Ryder JE, Wodrich K, Williams E, Guay A, Basso M, Smithson DS (2016). Acuity Assessment in Obstetrical Triage. J Obstet Gynaecol Can. 38(2):125-33

Gruppo Formazione Triage (2019). Triage Infermieristico, IV edizione. Mc Graw Hill

Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 43/2020. Indicazioni ad interim per un appropriato sostegno della salute mentale nei minori di età durante la pandemia COVID 19. Gruppo di lavoro ISS Salute mentale ed emergenza COVID-19

Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 45/2020. Indicazioni ad interim per gravidanza, parto, allattamento e cura dei piccolissimi di 0-2 anni in risposta alla pandemia COVID 19.

Hua F, Xie H, Worthington HV, Furness S, Zhang Q, Li C (2017) Oral hygiene care for critically ill patients to prevent ventilator-associated pneumonia (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews

Karlsen K A (2012), The S.T.A.B.L.E. Program Learner Manual, 6th Edition. Post-resuscitation/Pre-transport Stabilization Care of Sick Infants: Guidelines for Neonatal Healthcare Providers. The S.T.A.B.L.E. Program

Lamond E, Murray S, Gibson CE (2017) Delirium screening in Intensive care: a life saving opportunity. Intensive and Critical Care Nursing, 44: 105-109

Linee d’indirizzo per il triage in pronto soccorso. Proposta del Coordinamento nazionale Triage di Pronto Soccorso – Monitor 29 ed. 2012 – AGENAS

Manuale formativo di triage pediatrico (2009). Biomedia

Ministero della salute (2010), Raccomandazioni per le cure perinatali nelle età gestazionali estremamente basse (22-25 settimane)

Ministero della salute (2010), Linee di indirizzo sull’organizzazione del sistema di trasporto materno assistito (STAM) e del sistema in emergenza del neonato (STEN)

Ministero della salute (2014), Il dolore nel bambino. Strumenti pratici di valutazione e terapia. Rodrigo editore srl.

Ministero della salute (2014), Raccomandazione per la prevenzione della morte o disabilità permanente in neonato sano di peso > 2500 grammi non correlata a malattia congenita.

Ministero della salute (2014), Linee di indirizzo nazionale per l’organizzazione e la gestione delle banche del latte umano donato nell’ambito della protezione, promozione e sostegno dell’allattamento al seno

Semester

Assessment method

A final examination (written with compulsory oral) is planned as follows
Written
Internal Medicine 4 open questions for the extensive check of preparation on the examination programme
General surgery 3 open-ended questions for an extensive preparation check on the syllabus
Anaesthesiology open-question test for extensive checking of preparation on the examination syllabus;
Oral
Critical care nursing Oral test: interview on topics covered in the lecture and examination texts

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Mirko Chiorboli
  • VD
    Vincenzo Damico
  • AS
    Andreina Scotti
  • TT
    Tonino Trinca Colonel

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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