Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Nursing Care in Intensive Neonatal Units
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nursing Care in Intensive Neonatal Units
Course ID number
2425-3-I0101D142
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso ha lo scopo di sviluppare negli studenti del Corso di laurea in Infermieristica le conoscenze riguardanti l’assistenza al neonato ricoverato in Terapia Intensiva Neonatale.
Nello specifico gli obiettivi del corso si orientano a:

Sviluppare le conoscenze sul neonato critico
Approfondire le “Single Family Room” come modello e metodologia a sostegno della genitorialità in TIN

Contenuti sintetici

Assistenza infermieristica al neonato pretermine
Assistenza infermieristica al neonato critico
Le “Single Family Room” come modello e metodologia a sostegno della genitorialità in TIN

Programma esteso

La Single Family Room e la Family Integrated Care
Care
Interventi infermieristici a sostegno della genitorialità in TIN
Assistenza infermieristica al neonato pretermine
Assistenza infermieristica al neonato critico
ventilazione
asfissia perinatale
gestione degli accessi venosi in TIN
prevenzione delle infezioni
gestione della cute e la prevenzione delle lesioni
STEN

Prerequisiti

Iscrizione al terzo anno di corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

La lezione si svolge in modalità erogativa in presenza attraverso lezione frontale e simulazione

Materiale didattico

Badon P., Cesaro S., (2015) Assistenza infermieristica in pediatria, Casa editrice Ambrosiana,

Badon P., (2021) Procedure infermieristiche in area pediatrica, Casa editrice Ambrosiana.

Bear RJ, Mellor DJ. (2017) Continuing Education Module-Kangaroo Mother Care 2: Potential Beneficial Impacts on Brain Development in Premature Infants. J Perinat Educ;26(4):177-184.

Bellini C. Gente M.,(2021). Raccomandazioni del gruppo di studio di trasporto neonatale, SIN

Bollani S., Stolfi I., Pedicino R., Stonati M.,(2018) Manuale di infettivologia neonatale, Biomedia

Ciprandi G.,(2021) Neonatal and pediatric wound care, Edizioni Minerva Medica

Cloherty E., Stark A., (2018) Manuale di neonatologia, Antonio Delfino editore

Colombo G., Chiandotto V., Cavicchioli P.,(2017) Con ragione e sentimento: le cure neonatali a sostegno dello sviluppo, Biomedia.

Franck Linda S. , Waddington C., O'Brien k., (2020) Family Integrated Care for Preterm Infants. Crit Care Nurs Clin North Am.;32(2)

Lago P., Garetti E., (2016) Linee guida per la prevenzione e il trattamento del dolore nel neonato, Biomedia,

Mosca F., Orfeo L., Dani C., (2019) Libro bianco della neonatologia, SIN

Umberger E., Canvasser J. , Hall S.(2018) Enhancing NICU parent engagement and empowerment. Semin Pediatr. Surg;27(1):19-24

Urbino A.F., (2020) Pediatria d’urgenza, Biomedia

Waddington C., Van Veenendaal N., O'Brien K, Patel N;(2021) International Steering Committee for Family Integrated Care. Family integrated care: Supporting parents as primary caregivers in the neonatal intensive care unit. Pediatr. Investig,18;5(2)

Weiner G. M., (2022) Manuale di rianimazione neonatale, Antonio Delfino editore.

Zanini et al, (2021) Standard organizzativi per l’assistenza perinatale, Edizioni iDea, Roma

Paediatric Guidelines (NHS UK), 2018. Early onset sepsis in the neonate: prevention and treatment.

SIN, 2021. Manifesto dei diritti del nato prematuro, https://www.sin-neonatologia.it/
EFCNI European Foundation for the Care of Newborn Infants https://newborn-health-standards.org/standards/standards-italian/
SIN INF Società Italiana Neonatologia Infermieristica https://www.sininf.it/

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to develop in the students of the Degree Programme in Nursing the knowledge regarding the care of the newborn in the Neonatal Intensive Care.
Specifically, the course aims to:
Developing knowledge about critical newborn
Deepen the "Single Family Room" as a model and methodology to develop nursing interventions in support of parenting in Neonatal Intensive Unit Care

Contents

Preterm infant care
Critical infant care
The "Single Family Room" as a model and methodology to develop nursing interventions in support of parenting in Neonatal Intensive Unit Care

Detailed program

The Single Family Room and Family Integrated Care
Care
Nursing interventions in support of parenting in TIN
Nursing care for newborn preterms
Nursing care for the critical infant
ventilation
perinatal asphyxia
venous access management in TIN
infection prevention
skin management and injury prevention
STEN

Prerequisites

Enrolment in the third year of the Degree in Nursing

Teaching form

The lesson is delivered in presence through frontal lesson and simulation

Textbook and teaching resource

Badon P., Cesaro S., (2015) Assistenza infermieristica in pediatria, Casa editrice Ambrosiana,

Badon P., (2021) Procedure infermieristiche in area pediatrica, Casa editrice Ambrosiana.

Bear RJ, Mellor DJ. (2017) Continuing Education Module-Kangaroo Mother Care 2: Potential Beneficial Impacts on Brain Development in Premature Infants. J Perinat Educ;26(4):177-184.

Bellini C. Gente M.,(2021). Raccomandazioni del gruppo di studio di trasporto neonatale, SIN

Bollani S., Stolfi I., Pedicino R., Stonati M.,(2018) Manuale di infettivologia neonatale, Biomedia

Ciprandi G.,(2021) Neonatal and pediatric wound care, Edizioni Minerva Medica

Cloherty E., Stark A., (2018) Manuale di neonatologia, Antonio Delfino editore

Colombo G., Chiandotto V., Cavicchioli P.,(2017) Con ragione e sentimento: le cure neonatali a sostegno dello sviluppo, Biomedia.

Franck Linda S. , Waddington C., O'Brien k., (2020) Family Integrated Care for Preterm Infants. Crit Care Nurs Clin North Am.;32(2)

Lago P., Garetti E., (2016) Linee guida per la prevenzione e il trattamento del dolore nel neonato, Biomedia,

Mosca F., Orfeo L., Dani C., (2019) Libro bianco della neonatologia, SIN

Umberger E., Canvasser J. , Hall S.(2018) Enhancing NICU parent engagement and empowerment. Semin Pediatr. Surg;27(1):19-24

Urbino A.F., (2020) Pediatria d’urgenza, Biomedia

Waddington C., Van Veenendaal N., O'Brien K, Patel N;(2021) International Steering Committee for Family Integrated Care. Family integrated care: Supporting parents as primary caregivers in the neonatal intensive care unit. Pediatr. Investig,18;5(2)

Weiner G. M., (2022) Manuale di rianimazione neonatale, Antonio Delfino editore.

Zanini et al, (2021) Standard organizzativi per l’assistenza perinatale, Edizioni iDea, Roma

Paediatric Guidelines (NHS UK), 2018. Early onset sepsis in the neonate: prevention and treatment.

SIN, 2021. Manifesto dei diritti del nato prematuro, https://www.sin-neonatologia.it/
EFCNI European Foundation for the Care of Newborn Infants https://newborn-health-standards.org/standards/standards-italian/
SIN INF Società Italiana Neonatologia Infermieristica https://www.sininf.it/

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FA
    Federica Arosio
  • DC
    Daniela Colombo
  • MT
    Marta Toffoletto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics