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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Nursing Assistance To The Family and The Community in The Care Elderly Chronic an
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nursing Assistance To The Family and The Community in The Care Elderly Chronic an
Course ID number
2425-2-I0101D916
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il percorso formativo consentirà agli studenti di approfondire le conoscenze relative:
L’infermiere: professionista protagonista della connessione tra i bisogni assistenziali e sociali e le Professionalità operanti nell’ambito della Cronicità sia del bambino/ragazzo sia dell’adulto nel flusso di rete Ospedale-Territorio.
La conoscenza nell’ambito delle cure territoriali alla luce dei recenti cambiamenti legislativi e socio culturali.
L’interprofessionalità del coinvolgimento e coordinamento anche delle Professionalità dell’Educazione/formazione nel piano di presa in carico al fine di sostenere e valorizzare le capacità residue della persona con cronicità.

Contenuti sintetici

Il SSN Italiano sta ponendo le basi per attuare un cambiamento indirizzato a una appropriata ed equa gestione della cronicità, così come dichiarato nel Piano Nazionale della Cronicità e Piano Sanitario Regionale (dove gli infermieri assumo un ruolo di primo piano).
Esso nasce dall’esigenza di armonizzare, a livello nazionale, le attività di gestione della cronicità, con l’intento di promuovere interventi basati sulla unitarietà di approccio, centrati sulla persona e orientati verso una migliore organizzazione dei servizi e una piena responsabilizzazione di tutti gli attori dell’assistenza. Il Piano propone nuovi modelli organizzativi centrati sulle cure territoriali e domiciliari, integrate, delegando all’assistenza ospedaliera la gestione dei casi acuti/complessi non gestibili dagli operatori sanitari delle cure primarie.
La “presa in carico” del cittadino dovrebbe avvenire sulla base dei Percorsi Diagnostico Terapeutici Assistenziali delineati per ogni patologia, sempre tenendo in considerazione le peculiarità di ogni singolo paziente. Questo approccio dovrebbe avere l’obiettivo di offrire a ogni paziente le cure appropriate al momento giusto e nel luogo giusto, ricevendo l’assistenza di operatori sanitari che, per ruolo e competenze, possono prenderlo in cura
affrontando e risolvendo i problemi di salute con un approccio sistemico e multidimensionale.

Programma esteso

La legge regionale 23/2015 e presa in carico della persona con patologia cronica attraverso i diversi servizi offerti.
Alla scoperta dell’Anziano: del suo potenziale e di colui che si prende in carico:
Caso clinico contestualizzato in R.S.A.
Caso clinico contestualizzato in C.D.A. con interazione con la professionalità dell’Educatore
L’Assistenza infermieristica in A.D.I.: l’infermiere, l’Assistitito ed il Caregiver:
Caso clinico contestualizzato in A.D.I. (Pediatrico) con integrazione assistenziale a Scuola
Due testimonianze dirette di Caregiver per l’ambito pediatrico e per l’ambito geriatrico

Prerequisiti

Iscrizione al 2° e 3° anno del Corso di Laurea di Infermieristica

Modalità didattica

Lezione svolte in modalità erogativa in presenza con discussione di casi clinici

Materiale didattico

  • Badon, P., & Cesaro, S. (2015). Assistenza infermieristica in pediatria (2a ed.). CEA.
  • Di Meo, S., Biatta, S., Fogato, G., Lamura, G., Pezzetta, S., Vivori, C., & Zanetti, E. (2018). Cap. 15 - L’educazione terapeutica e il sostegno al caregiver della persona con compromissione dell’autonomia o con necessità assistenziali complesse. In Manuale per operatori “educare alla salute e all’assistenza”. Mondadori.
  • Kathol, R. G., Perez, R., & Cohen, J. S. (2014). Manuale di case management. CEA.
  • Marcadelli, S., Obbia, P., & Prandi, C. (2018). Assistenza domiciliare e cure primarie. Il nuovo orizzonte della professione infermieristica. Edra.
  • Mongardi, M. (2011). L'assistenza all'anziano. Ospedale, domicilio, territorio. McGraw-Hill.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Aims

The training course will allow students to deepen their knowledge regarding:
The nurse: professional protagonist of the connection between the healthcare and social needs and the professionalism operating in the field of chronic conditions of both the child/adolescent and the adult in the Hospital-Territory network flow.
Knowledge in the field of territorial care in light of recent legislative and socio-cultural changes.
The interprofessionalism of the involvement and coordination of the Education/Training Professionals in the care plan in order to support and enhance the residual capabilities of the person with chronic illness.

Contents

The Italian NHS is laying the foundations to implement a change aimed at an appropriate and fair management of chronicity, as stated in the National Chronicity Plan and Regional Health Plan (where nurses take on a leading role).
It arises from the need to harmonize, at a national level, chronicity management activities, with the aim of promoting interventions based on a unified approach, centered on the person and oriented towards a better organization of services and full responsibility of all assistance actors. The Plan proposes new organizational models centered on integrated territorial and home care, delegating the management of acute/complex cases that cannot be managed by primary care healthcare workers to hospital care.
The "taking charge" of the citizen should take place on the basis of the Diagnostic-Therapeutic-Assistive Paths outlined for each pathology, always taking into consideration the peculiarities of each individual patient. This approach should have the aim of offering each patient the appropriate care at the right time and in the right place, receiving the assistance of healthcare professionals who, due to their role and skills, can take care of them
addressing and solving health problems with a systemic and multidimensional approach.

Detailed program

Regional law 23/2015 takes care of the person with chronic pathology through the various services offered.
Discovering the Elderly: his potential and the one he takes care of:
Clinical case contextualized in RSA
Clinical case contextualized in CDA with interaction with the professionalism of the Educator
Nursing assistance in ADI: the nurse, the patient and the caregiver :
Clinical case contextualized in ADI (Pediatric) with care integration at school
Two direct testimonies from Caregivers for the pediatric and geriatric sectors

Prerequisites

Enrollment in the 2nd and 3rd year of the Nursing Degree Course

Teaching form

Lecture delivered in face-to-face mode with discussion of clinical cases

Textbook and teaching resource

  • Badon, P., & Cesaro, S. (2015). Assistenza infermieristica in pediatria (2a ed.). CEA.
  • Di Meo, S., Biatta, S., Fogato, G., Lamura, G., Pezzetta, S., Vivori, C., & Zanetti, E. (2018). Cap. 15 - L’educazione terapeutica e il sostegno al caregiver della persona con compromissione dell’autonomia o con necessità assistenziali complesse. In Manuale per operatori “educare alla salute e all’assistenza”. Mondadori.
  • Kathol, R. G., Perez, R., & Cohen, J. S. (2014). Manuale di case management. CEA.
  • Marcadelli, S., Obbia, P., & Prandi, C. (2018). Assistenza domiciliare e cure primarie. Il nuovo orizzonte della professione infermieristica. Edra.
  • Mongardi, M. (2011). L'assistenza all'anziano. Ospedale, domicilio, territorio. McGraw-Hill.

Semester

second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • MG
    Marco Gialli
  • Stefano Maestrini
    Stefano Maestrini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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