Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Nursing Profession and Culture: Meeting With Representatives of Professional Associations
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nursing Profession and Culture: Meeting With Representatives of Professional Associations
Course ID number
2425-2-I0101D124
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

• Contribuire alla conoscenza dell’associazionismo professionale nazionale e internazionale.
• Identificarsi come appartenenti alla professione infermieristica incontrando dei modelli professionali propositivi.

Contenuti sintetici

Il corso vuole andare ad approfondire le motivazioni e il valore aggiunto che un professionista infermiere può sperimentare nell'appartenenza attiva ad un'associazione generica o di categoria.
La partecipazione ad un'associazione, attraverso la condivisione tra i diversi partecipanti, favorisce lo sviluppo della formazione, la cultura infermieristica e sostiene le motivazioni per una crescita professionale di qualità oltre ad una maggiore visibilità nella comunità scientifica e del territorio. Permette al professionista infermiere di avere un respiro internazionale di confronto e di continua innovazione scientifica.

Programma esteso

o Introduzione al corso elettivo Professione e Cultura Infermieristica
o Quadro di riferimento: le associazioni nascita sviluppo e contributo scientifico alla professione
o CNAI (Consociazione nazionale associazioni infermiere/i) presentazione dell’associazione;

  • Illustrazione dei documenti di CNAI presentati annualmente nella giornata internazionale degli infermieri
    o Presentazione dei lavori di EFN: European Federation of Nurses
    o Presentazione del Centro nazionale ICNP
    o Presentazione delle associazioni nazionali e europee
  • Nursing Now Challenge
  • ARLI: Associazione Regionale Lombardia Infermieri e nuclei territoriali
  • Nucleo Brianteo Arli
  • Esperienza di associati

Prerequisiti

Iscrizione al 2 anno Corso di Laurea in Infermieristica
Iscrizione al 1 anno Corso di Laurea Magistrale in Scienze Infermieristiche e Ostetriche

Modalità didattica

Lezione frontale, prevalentemente svolta in modalità erogativa integrata con narrazioni di esperienze, video dimostrativi, discussioni guidata

Materiale didattico

• AA.VV. “L’Associazione regionale Lombardia Infermiere/i: 50 anni di storia” ARLI, 1996

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

• Contribute to the knowledge of national and international professional associations.
• Identify as belonging to the nursing profession by encountering proactive professional models.

Contents

The course aims to deepen the motivations and the added value that a professional nurse can experience in active membership in a generic association or category.
Participation in an association, through sharing among the different participants, promotes the development of training, nursing culture and supports the motivation for quality professional growth as well as greater visibility in the scientific community and the territory. It allows the nursing professional to have an international breath of confrontation and continuous scientific innovation.

Detailed program

• Introduction to the elective course Profession and Culture Nursing
• Framework of reference: the birth associations development and scientific contribution to the profession
• CNAI (Consociazione nazionale associazioni infermiere/i) presentation of the association;

  • Illustration of the CNAI documents presented annually on the International Day of Nurses
    • Presentation of EFN: European Federation of Nurses
    • Presentation of the ICNP National Centre
    • Presentation of national and European associations
  • Nursing Now Challenge
  • ARLI: Regional Association of Lombardy Nurses and territorial units
  • Nucleo Brianteo Arli
  • Experience of associates

Prerequisites

Enrolling in the 2nd-3rd year of the Bachelor’s Degree in Nursing
Enrolling in the Master’s Degree in Nursing and Midwifery Science

Teaching form

Frontal lesson, mainly carried out in integrated delivery mode with narrations of experiences, demonstration videos, guided discussions

Textbook and teaching resource

• AA.VV. “L’Associazione regionale Lombardia Infermiere/i: 50 anni di storia” ARLI, 1996

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DA
    Davide Luigi Lino Ausili
  • DC
    Daniela Colombo
  • SD
    Stefania Di Mauro
  • MT
    Marta Toffoletto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics