Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Biomedical Sciences 2
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Biomedical Sciences 2
Course ID number
2425-1-I0101D005
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Farmacologia (Bergamo) Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D015M-BG
Course summary
Course full name Farmacologia (Lecco) Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D015M-LC
Course summary
Course full name Pharmacology (Monza) Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D015M-MB
Course summary SYLLABUS
Course full name Farmacologia (Sondrio) Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D015M-SO
Course summary
Course full name Microbiology and Clinical Microbiology Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D016M
Course summary SYLLABUS
Course full name General Pathology Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D017M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Biochemistry and Molecular Biology Course ID number 2425-1-I0101D005-I0101D018M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Possedere nozioni di base sui meccanismi di insorgenza delle patologie e sugli strumenti di difesa dell’organismo. Apprendere il significato degli esami di laboratorio e la loro rilevanza scientifica e clinica. Acquisire le nozioni di base della farmacologia. Acquisire le nozioni di base della microbiologia.

Contenuti sintetici

Comprendere le cause determinanti ed i meccanismi patogenetici delle malattie dell’uomo, nonché l’etiopatogenesi delle alterazioni fondamentali delle strutture, delle funzioni e dei meccanismi di controllo ai vari livelli di integrazione e possedere le nozioni essenziali per interpretare ed affrontare problemi di ordine funzionale. Padroneggiare la terminologia appropriata per interagire con i docenti ed in prospettiva con i membri dell’équipe in cui saranno inseriti e con i cittadini, nella corretta traduzione verso le istituzioni dei loro bisogni di salute. Utilizzare le conoscenze acquisite per facilitare lo sviluppo di ulteriori percorsi nelle discipline cliniche.

Apprendere le nozioni fondamentali relative alla somministrazione dei farmaci, al loro assorbimento e distribuzione nell’organismo e alla loro eliminazione. Apprendere attraverso quali passaggi un composto diviene un farmaco e attraverso quali meccanismi può agire nell’organismo.

Far apprendere: il significato dell’esame di laboratorio e la sua rilevanza scientifica e clinica; il contributo del laboratorio nella prevenzione delle malattie, nella diagnosi e in particolare nelle valutazioni delle funzionalità d’organo, nel monitoraggio dei pazienti; i principi basilari per l’interpretazione dei risultati degli esami di laboratorio; l’incidenza del prelievo, trasporto conservazione dei campioni biologici sui risultati degli esami di laboratorio.

Al termine del modulo lo studente sarà in grado di conoscere: concetto di infezioni acute e persistenti, patogenicità e virulenza. Le modalità di contagio diretto e indiretto. Le vie di trasmissione delle infezioni e la loro diffusione. Concetto di portatore (es. HBV). Modalità di prelievo, conservazione e trasporto del materiale destinato all’esame di laboratorio microbiologico. Approcci alla diagnosi di laboratorio delle infezioni batteriche e virali: diagnosi diretta e indiretta. Caratteristiche essenziali dei principali agenti patogeni d’interesse medico.

Programma esteso

Consulta moduli del corso

Prerequisiti

Esame propedeutico: Scienze Biomediche 1.

Modalità didattica

Le lezioni si svolgono in modalità erogativa in presenza. Alcune lezioni si svolgono mediante la modalità Teledidattica

Materiale didattico

I testi di riferimento sono specificati all'interno dei singoliu moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

PER TUTTO IL CORSO INTEGRATO:
Prova scritta composta per ogni disciplina da quiz chiusi a risposta multipla, più domande aperte. Il superamento dell'esame si ha ottenendo la sufficienza in tutte e 4 le discipline.

Orario di ricevimento

Richiedere appuntamento con i docenti mediante e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Know the basic mechanisms of the onset of disease and the means of defense. Understand the meaning of the laboratory tests and their clinical relevance. Acquire the basics of pharmacology. Acquire the basics of microbiology.

Contents

Know the underlying causes and pathogenic mechanisms of human diseases, as well as the etiology of the fundamental alteration of the structures, functions and control mechanisms at different levels of integration and acquire the basic knowledge to understand and deal with functional alteration. Control the appropriate terminology to interact with lecturers and, in perspective, with the multidisciplinary team and with patients to meet their health needs. Use the acquired skills to facilitate the development of additional advancement in clinical disciplines.

Learn the basics of drug administration, their absorption and distribution in the body and their elimination. Know how a compound form become a drug and the mechanism of action into the body.

Learn the meaning of the examination laboratory, his scientific and clinical relevance; the contribution of the laboratory in disease prevention, diagnosis, especially in assessments of organ function and patients monitoring; the foundation for interpreting laboratory tests; the influence of the way to collect, transport and storage biological samples on results of the laboratory tests.

At the end of this course, the student will be able to know: concept of acute and persistent infection, pathogenicity and virulence. The methods of direct and indirect contagion. The way of transmission of infections and their spread. Concept of carrier (eg. HBV). The correct way to collect, storage and transport biological sample from patient to laboratory. Approaches to laboratory diagnosis of bacterial and viral infections: direct and indirect diagnosis. Essential features of the main pathogens agents of clinical interest.

Detailed program

View course modules

Prerequisites

Positive evaluation in Biomedical Sciences 1.

Teaching form

The lessons are held in presence. Some lessons are held through the Distance Learning mode Teledidattica

Textbook and teaching resource

Textbook are specified in the course modules

Semester

1st Year, 2nd Semester

Assessment method

FOR THE ENTIRE COURSE: Written test composed for each module by multiple choice quizzes, plus open questions. The exam is passed by obtaining a passing grade in all 4 modules.

Office hours

Request an appointment with the teachers by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
52
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LR
    Laura Rizzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics