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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Rehabilitative Approach in Oncology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitative Approach in Oncology
Course ID number
2425-3-I0201D149-I0201D234M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Professional Laboratories 2

Course Syllabus

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Obiettivi

- Acquisire conoscenze relative alla patologie oncologiche in ambito riabilitativo

- Acquisire competenze nella gestione della presa in carico riabilitativa della persona con patologia oncologica.

Contenuti sintetici

- Contesto epidemiologico dei tumori, tipologie e terapie oncologiche

- La presa in carico della persona con patologia oncologica: un approccio multidisciplinare

- L’intervento riabilitativo in ambito oncologico: il ruolo del fisioterapista.

Programma esteso

-L’epidemiologia dei tumori

-Le terapie oncologiche e gli effetti collaterali

-Le tipologie di tumore

-La presa in carico multidisciplinare della persona affetta da tumore

-I percorsi riabilitativi nelle disabilità delle persone affette da tumore (Focus in particolare su - La riabilitazione nei tumori della mammella, -La riabilitazione del paziente oncologico con osteoporosi, - La riabilitazione del paziente oncologico con fatigue)

-L’inquadramento clinico-riabilitativo del dolore nel paziente oncologiche

-Le cure palliative e la riabilitazione nella fase terminale della malattia

-Le scale di valutazione e gli indicatori nella presa in carico riabilitativa della persona affetta da tumore

-Stile di vita e aspetti psicologici nella persona affetta da tumore

Prerequisiti

Modalità didattica

Didattica erogativa: Lezioni frontali
Didattica interattiva: discussione di casi clinici, lavori in piccolo gruppo, Utilizzo ARS (wooclap e kahoot)

Materiale didattico

-Schieroni M.P., “La riabilitazione in oncologia. La presa in carico multidisciplinare e i percorsi riabilitativi diagnostico-terapeutici dei pazienti affetti da tumore”, Ivrea (TO), Edizioni medico-scientifiche s.r.l, 2017

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento

Orario di ricevimento

su appuntamento
valentina.conti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

Acquire knowledge related to oncological pathologies in the rehabilitation field

- Acquire skills in the management of rehabilitation of the person affected by oncological pathology

Contents

- Epidemiological context of cancer, types and cancer therapies

- Taking charge of the person affected by oncological pathology: a multidisciplinary approach

- Rehabilitation intervention in oncology: The role of the physiotherapist

Detailed program

-Epidemiology of cancer

-Cancer therapies and side effects

-Types of cancer

-Multidisciplinary care of the person with cancer

-Rehabilitation pathways in the disability of people with cancer (Focus in particular on - Rehabilitation in breast cancer, - Rehabilitation of cancer patients with osteoporosis, - Rehabilitation of cancer patients with fatigue)

-Clinical and rehabilitative management of pain in cancer patients

-Palliative care and rehabilitation in the terminal phase of the disease

-Evaluation scales and indicators in the rehabilitation of cancer patients

-Lifestyle and psychological aspects in the person with cancer

Prerequisites

Teaching form

Lessons in attendance
Clinical case discussion, small group work, ARS (wooclap and kahoot)

Textbook and teaching resource

-Schieroni M.P., “La riabilitazione in oncologia. La presa in carico multidisciplinare e i percorsi riabilitativi diagnostico-terapeutici dei pazienti affetti da tumore”, Ivrea (TO), Edizioni medico-scientifiche s.r.l, 2017

Semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus

Office hours

by appointment
valentina.conti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VC
    Valentina Conti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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