Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Geriatric Rehabilitation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Geriatric Rehabilitation
Course ID number
2425-3-I0201D146-I0201D158M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Special Rehabilitation Pathways

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Condurre lo studente ad una osservazione e ad una valutazione del paziente fragile e dell' anziano che superi il limite della cronicità, per la pianificazione di un intervento di mantenimento, di riattivazione e/o riabilitativo. Conoscere le caratteristiche del paziente fragile i servizi e le strategie per renderlo promotore di autosufficienza e autonomia.

Contenuti sintetici

Fragilità
Assesment geriatrico
Autonomia e autosufficienza /scale di valutazione)
il P.A.I.
Prevenzione Riarttivazione Riabilitazione
Il Fisioterapista al domicilio
Il Fisioterapista di comunità
Attività motoria di gruppo. Attività Fisica Adattata. AFA

Programma esteso

Gerontologia e geriatria La medicina riabilitativa geriatrica Polipatologia e valutazione multidimensionale Rete di servizi e UVG ASSESSMENT geriatrico e scale di valutazione. Autonomia e autosufficienza. Le demenze. Il trattamento riabilitativo CARATTERISTICHE -OBIETTIVI e LIMITI Riattivazione Riabilitazione motoria Riabilitazione cognitiva Animazione sociale Il lavoro d’equipe Trattamento domiciliare e in istituto. Rischio di caduta nel paziente fragile.

Prerequisiti

Conoscenza della riabilitazione delle principali patologie ortopediche e neurologiche.

Modalità didattica

1 lezione di 3 ore di Lezioni frontale che si svolge come didattica erogativa.
2 Esercitazioni di 6 ore che si svolgono come didattica interattiva con supporti particolari per la didattica interattiva (es. Wooclap), e presentazione/discussione di casi clinici.
1 attività di laboratorio di 3 ore che si svolge in modalità interattiva in presenza.

Materiale didattico

ASSISTENZA E RIABILITAZIONE GERIATRICA di Marco Trabucchi, G.Casale O. Bonaccorso, A.Guaita ed. FRANCOANGELI / Sanità**

ASSISTENZA GERIATRICA OGGI di F.Cavazzuti, G.Cremonini -Casa editrice Ambrosiana
MUOVERSI PER NON SUBIRE IL TEMPO di Francesconi K e Gandini G. EDI-ERMES

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento

Orario di ricevimento

Su appuntamento
antonella.martinelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Conduct the student to an observation and assessment of the fragile patient and the elder that overcome the limit of the chronic, for the planning of a maintenance, reactivation and / or rehabilitation intervention.
Know the characteristics of the elderly to make them promoters of self-sufficiency and autonomy.

Contents

Fragility
Geriatric assesment
Evaluation scales
the P.A.I.
Prevention Reactivation Rehabilitation
The Home-Based Physiotherapist
The Community Physiotherapist
Group Motor Activities. Adapted Physical Activity. AFA

Detailed program

Gerontology and Geriatric Geriatric rehabilitative medicine. Multiple pathology and multidimensional assessment UVG and service network Geriatric assessment and assessment scales Autonomy and self sufficiency Dementia The rehabilitative treatment: characteristics, objectives, limits Reactivation Motor rehabilitation Cognitive rehabilitation Social animation Teamwork Home treatment and clinic treatment

Prerequisites

Knowledge of rehabilitation of major orthopedic and neurological diseases.

Teaching form

1 lesson of 3 hours of Lectureships that is conducted as didactic delivery.
2 Exercises of 6 hours taking place as interactive teaching with special supports for interactive teaching (e.g., Wooclap), and presentation/discussion of clinical cases.
1 Laboratory activity of 3 hours that is conducted as interactive in-presence teaching.

Lessons in attendance, clinical case discussion, small group work, subject to any changes following the pandemic.

Textbook and teaching resource

ASSISTENZA E RIABILITAZIONE GERIATRICA di Marco Trabucchi, G.Casale O. Bonaccorso, A.Guaita ed. FRANCOANGELI / Sanità**

ASSISTENZA GERIATRICA OGGI di F.Cavazzuti, G.Cremonini -Casa editrice Ambrosiana

MUOVERSI PER NON SUBIRE IL TEMPO di Francesconi K e Gandini G. EDI-ERMES

Semester

2nd semester

Assessment method

described in teaching sy

Office hours

By appointment
antonella.martinelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Antonella Martinelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics