Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Rehabilitation Program in The Neuromotor Field
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitation Program in The Neuromotor Field
Course ID number
2425-3-I0201D143-I0201D222M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Projecting and Programming The Rehabilitative Intervention

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisire maggiori strumenti per generare i necessari quesiti ed individuare i conseguenti obiettivi per pianificare un programma riabilitativo, sensibile a bisogni complessi in riabilitazione fisioterapica, di soggetti con lesione-disfunzioni a SNC

Contenuti sintetici

Presentazione di sindromi e approcci riabilitativi specifici che richiedono approfondimento con particolare attenzione al recupero funzionale dell’arto superiore . Guida ad un vaglio critico alla presentazione di alcuni protocolli ed approcci di intervento fisioterapico

Programma esteso

  • Recupero competenze motorie dell’arto superiore in esiti di stroke : principi di guida sensomotoria al recupero della funzione di raggiungimento e presa rispetto ad alcuni modelli concettuali :

    Secondo principi Task Oriented Training (Constraint Induced Movement Therapy) .
    Concetti di lerned non use , TOTe Shaping.
    Criteri di inclusione e di somministrazione nei protocolli CIMT, loro variabilità e punti di forza,

    Secondo concetto Bobath
    Pianificazione per ottenere postura e pre-patter funzionali necessari alla programmazione del gesto di raggiungimento anche con una mano non funzionale.

  • Sindrome da spinta controlesionale” (Controversive Pushing)
    Patologia del controllo posturale in esiti di stroke : quali priorità

Prerequisiti

Assimilazione di conoscenze che il CdL offre, comprese competenze di tirocinio.

Modalità didattica

Attività didattica Erogativa in presenza .
Momenti di didattica interattiva con presentazione di semplici quesiti clinici e brevi relazioni-ricerche di gruppo.

Materiale didattico

Filmati e slides selezionate dal docente, Selezione di articoli scientifici presentati a supporto degli argomenti delle lezioni

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Test a risposte chiuse e domande aperte in numero ponderato a quelle degli altri moduli d’insegnamento integrato

Orario di ricevimento

Su appuntamento
gianluca.bazzan@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Acquire more tools to generate the necessary questions and identify the consequent objectives to plan a rehabilitation program, sensitive to complex needs in physiotherapy rehabilitation, of subjects with CNS lesions-dysfunctions

Contents

Presentation of syndromes and specific rehabilitation approaches that require in-depth analysis, with particular attention to the functional recovery of the upper limb. Guide to a critical examination of the presentation of some physiotherapy intervention protocols and approaches

Detailed program

  • Recovery of motor skills of the upper limb in stroke outcomes: principles of sensorimotor guidance for the recovery of the reaching and grasping function compared to some conceptual models:

According to principles Task Oriented Training (Constraint Induced Movement Therapy).
Concepts of lerned not use, TOT and Shaping.
Criteria for inclusion and administration in CIMT protocols, their variability and strengths,

Second Bobath concept
Planning to obtain posture and functional pre-patter necessary for programming the reaching gesture even with a non-functional hand.

  • Controversive Pushing Syndrome
    Pathology of postural control in stroke outcomes: what priorities

Prerequisites

Assimilation of knowledge that the CdL offers, including internship skills.

Teaching form

Frontal teaching activity.
Interactive teaching moments with presentation of simple clinical questions and short group research reports.

Textbook and teaching resource

Films and slides selected by the teacher, Selection of scientific articles presented to support the topics of the lessons

Semester

First semester

Assessment method

Test: multiple choice, open-ended questions. Weighted number of questions compared to those of the other integrated teaching modules

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GB
    Gianluca Bazzan

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics