Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Approach To The Exercise Tolerance Functions
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Approach To The Exercise Tolerance Functions
Course ID number
2425-3-I0201D143-I0201D224M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Projecting and Programming The Rehabilitative Intervention

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  • Analizzare il processo di decondizionamento che si instaura come conseguenza di un periodo di allettamento (Bed -Rest) in un soggetto in condizioni patologiche critiche.

  • Studio dei meccanismi che portano alle principali modificazioni fisiche e analisi delle variabili che inducono ad un circolo vizioso di decremento dell'attività fisica, ad una aumentata intolleranza allo sforzo fisico, alla riduzione della capacità cardio-vascolare, respiratoria e all'atrofia muscolare.

Contenuti sintetici

Decondizionamento fisico: valutazione, progetto e programma riabilitativo in fase acuta e cronica.

Programma esteso

  • Identificazione delle principali disfunzioni conseguenti al decondizionamento fisico, analisi delle principali patologie coinvolte
    in questo processo e differenziazione delle fasi acuta, sub-acuta e cronica.
  • Analisi dei dati in letteratura, inquadramento del fenomeno nella popolazione post-ictus con identificazione degli effetti primari e
    secondari della patologia.
  • Ricerca evidenza scientifica, nuove acquisizioni e indicazioni pratiche presenti in letteratura per il TR dei soggetti decondizionati: il concetto di fragilità.
  • Obiettivi globali e specifici di ogni fase di malattia e declinazione secondo la specificità di ciascuna, previsione dell' intervento
    riabilitativo.
  • Quali strumenti di valutazione globale e specifici sono più indicati, quali i criteri di inclusione ed esclusione.
  • Il "quando" ed il "come" dell'intervento riabilitativo secondo le nuove acquisizioni in campo riabilitativo.
  • Le nuove proposte terapeutiche in merito all'introduzione dell'esercizio aerobico in rapporto allo sviluppo progressivo di forza
    muscolare e le ricadute positive sulla qualità di vita.
  • Il paziente decondizionato in fase cronica. La dimissione protetta e il rientro al domicilio, la presa in carico sul territorio
  • Ottica biopsicosociale. L'importanza del care giver e del contesto ambientale e sociale.
  • L'approccio al trattamento del paziente cronico al domicilio: lo stato dell'arte.
  • Proposte riabilitative: dalla telerioabilitazione all'attività fisica adattata.

Prerequisiti

no

Modalità didattica

Didattica erogativa: lezioni frontali
Didattica interattiva: discussione di casi clinici in plenaria, lavori in piccolo gruppo in presenza.

Materiale didattico

Slide del docente

Riferimenti dalla letteratura

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento

Orario di ricevimento

Su appuntamento
sara.carboni@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  • Analyze the deconditioning process that occurs as a consequence of a bed rest period in a subject in critical pathological conditions.

  • Study of the mechanisms that lead to the main physical modifications and analysis of the variables that induce a vicious circle of decrease in physical activity, an increased intolerance to physical effort, a reduction in cardio-vascular and respiratory capacity and muscle atrophy.

Contents

Physical deconditioning: evaluation, design and rehabilitation program.

Detailed program

-Identification of the main dysfunctions resulting from the physical deconditioning, analysis of the main pathologies involved in this process and differentiation of the acute, sub-acute and phases chronic.

-Analysis of the data in the literature, classification of the phenomenon in the post-stroke population with identification of primary effects e secondary to the pathology.

-Search for scientific evidence, new acquisitions and indications practices present in the literature for the TR of the subjects deconditioned: the concept of fragility.

-Global and specific objectives of each stage of disease and declination according to the specificity of each, forecast of the intervention rehabilitation.

-Which comprehensive and specific assessment tools are best suited, such as the inclusion and exclusion criteria.

-The "when" and "how" of the rehabilitation intervention according to the new acquisitions in the rehabilitation field.

-The new therapeutic proposals regarding the introduction aerobic exercise in relation to the progressive development of strength muscle and positive effects on quality of life.

-Deconitioned patient in chronic phase. Protected disarch and return home, taking charge in the territory

  • Biopsychosocial optics: the importance of care giver and the environment and social context.
  • The approch to the treatment of the chronic patient at home: the state of the art
  • Rehabilitation proposals: from telerehabilitation to adapted physical activity

Prerequisites

no

Teaching form

Lessons in attendance, clinical case discussion, team work.

Textbook and teaching resource

Slide of the teacher

References from the literature

Semester

1st semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus

Office hours

By appointment
sara.carboni@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SC
    Sara Carboni

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics