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  1. Medicine and Surgery
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  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Functional Assessment in Rehabilitation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Functional Assessment in Rehabilitation
Course ID number
2425-3-I0201D143-I0201D225M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Projecting and Programming The Rehabilitative Intervention

Course Syllabus

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Obiettivi

  • Individuare le fasi della metodologia professionale del fisioterapista

  • Applicare l’ICF all’interno del processo valutativo

  • Analizzare gli indicatori di outcome (modalità di applicazione e dati di validità e accuratezza)

Contenuti sintetici

La conoscenza degli indicatori di outcome è fondamentale per determinare l’efficacia del percorso riabilitativo. Risulta dunque necessario acquisire skills di ricerca degli indicatori di outcome, dei criteri di applicazione e dei relativi parametri di validità e accuratezza.

Programma esteso

  • Le ipotesi valutative, la valutazione riabilitativa nel paradigma sistemico e il ruolo dell’ICF (WHO 2001)
  • La valutazione multidisciplinare in ambito neurologico
  • Valutazione quantitativa: le scale di valutazione principali in ambito riabilitativo
    (CIRS, SF36, Hoehn&Yahr, Ashworth, Nihss, European stroke scale, Motricity index, Trunk control test, Modified Barthel index, FIM, ARAT, Fugl-Meyer, Fatigue severity scale, Disability rating scale, Glasgow coma scale, Berg Balance scale, Tinetti balance+gait)
  • Il progetto riabilitativo individuale. I tempi del trattamento riabilitativo. I tempi della struttura e i tempi del paziente. Progettare nell’incertezza.
  • Dal progetto riabilitativo individuale al programma riabilitativo

Prerequisiti

no

Modalità didattica

Il modulo si compone di 2 ore di didattica erogativa (lezioni frontali ) e 10 ore di didattica interattiva che comprende discussione di casi clinici in plenaria, lavori in piccolo gruppo, flipped classroom e Team Based Learning (TBL)
Il TEAM BASED LEARNING si articola nelle seguenti fasi:

  1. I-RAT: test individuale (10 domande a risposta multipla)
  2. T-RAT: test di gruppo (10 domande a risposta multipla)
  3. T-APP: Team application (applicazione dei contenuti delle lezioni precedenti a un caso clinico, presentazione dei lavori di gruppo e discussione plenaria.

Materiale didattico

  • Bonaiuti D., “Le scale di misura in riabilitazione”, Roma, SEU, 2011- Pistarini C., “Semeiotica Neurologica in Riabilitazione - fondamenti”, Milano, edi-ermes, 2012
  • Rauch A, Cieza A, Stucki G., “How to apply the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) for rehabilitation management in clinical practice”. Eur J Phys Rehabil Med, 2008.
  • Jiandani MP, Mhatre BS, "Physical therapy diagnosis: how is it different?". J Postgrad Med, 2018

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La valutazione sarà svolta in itinere integrata al Team Based Learning. Il punteggio finale sarà attribuiti con le seguenti percentuali:

I-RAT: 40%
2. T-RAT: 20%
3. T-APP: 40%

Il punteggio finale del modulo (espresso in trentesimi) rientra nella valutazione dell’esame di Progettazione e Programmazione dell’intervento riabilitativo secondo le modalità descritte nel syllabus dell'insegnamento

Orario di ricevimento

Su appuntamento
stefano.panzeri@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

  • To identify physiotherapist's professional methodology

  • To apply ICF within the evaluation process

  • To analyze assessment tools (validity and reliability)

Contents

Knowing outcome indicators is fundamental to determine the rehabilitation effectiveness. It is necessary to acquire skills in researching outcome indicators, application criteria and related validity and reliability parameters.

Detailed program

  • Evaluation hypotheses, evaluation in the systemic paradigm and role of ICF (WHO 2001)
  • Multidisciplinary assessment in neurological rehabilitation
  • Assessment measures: main assessment scales in rehabilitation
    (CIRS, SF36, Hoehn&Yahr, Ashworth, Nihss, European stroke scale, Motricity index, Trunk control test, Modified Barthel index, FIM, ARAT, Fugl-Meyer, Fatigue severity scale, Disability rating scale, Glasgow coma scale, Berg Balance scale, Tinetti balance+gait)
  • Individual rehabilitation project. Timing of rehabilitation treatment for health care facilities and patients. Projecting in uncertainty.
  • Individual rehabilitation project and treatment

Prerequisites

no

Teaching form

Classes (2h), clinical case discussion, small group work, flipped classroom, Team Based Learning (TBL).
TEAM BASED LEARNING is composed by:

  1. I-RAT: individual multiple choise test (10 questions)
  2. T-RAT: team multiple choise test (10 questions)
  3. T-APP: team application of contents to a clinical case.

Textbook and teaching resource

  • Bonaiuti D., “Le scale di misura in riabilitazione”, Roma, SEU, 2011- Pistarini C., “Semeiotica Neurologica in Riabilitazione - fondamenti”, Milano, edi-ermes, 2012
  • Rauch A, Cieza A, Stucki G., “How to apply the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) for rehabilitation management in clinical practice”. Eur J Phys Rehabil Med, 2008.
  • Jiandani MP, Mhatre BS, "Physical therapy diagnosis: how is it different?". J Postgrad Med, 2018

Semester

1st semester

Assessment method

Assessment is integrated into Team Based Learning. Scores are:
I-RAT: 40%
2. T-RAT: 20%
3. T-APP: 40%
The final score (out of 30) is a part of the exam evaluation as described in the subject's syllabus

Office hours

By appointment
stefano.panzeri@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SP
    Stefano Panzeri

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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