Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Social Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Social Sciences
Course ID number
2425-1-I0201D128-I0201D184M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Introduction To Rehabilitation

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si propone di far acquisire alle studentesse e agli studenti gli elementi conoscitivi relativi agli aspetti sociali della professione, per saperla adeguatamente collocare in un contesto complesso di relazioni e reti operative e in una prospettiva storico-sociale.

Contenuti sintetici

Il corso introduce la sociologia e tratta gli aspetti sociali della professione.
Tiene conto dei presupposti fisiologici e sociali che contribuiscono a determinare lo stato di salute degli individui, anche in una prospettiva di genere;

Programma esteso

il corso propone un percorso di introduzione alla sociologia: concetti di base e il mestiere del sociologo, con un approfondimento di alcuni temi specifici della sociologia della salute e della medicina (disuguaglianze sociali in termini di salute; processo di medicalizzazione della società; sistemi di welfare; il corpo)

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Didattica erogativa ed interattiva in presenza
Proget work di gruppo

Materiale didattico

Bagnasco A., Barbagli M., Cavalli A. (2011), "Che cos'è la sociologia?" in Elementi di sociologia, Il Mulino, Bologna

Ghigi R. (2020), "La costruzione sociale del corpo", in Sociologia della salute e della medicina, Il Mulino, Bologna

Neresini F. (2001), "Salute, malattia e medicina: lo sguardo sociologico", in Bucchi Massimiliano e Neresini Federico, Sociologia della salute, Carocci, Roma.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto secondo le modalità comuni

Orario di ricevimento

Su appuntamento (scrivere alla docente: carlotta.mozzana@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Aims

The course aims to provide students with the elements relating to the social aspects of the profession, in order to be able to adequately place it in a complex context of relationships and operational networks and in a socio-historical perspective.

Contents

The course introduces sociology and deals with the social aspects of the profession.
Know the physiological and social conditions that contribute to determining the state of health of individuals, also from a gender perspective;

Detailed program

the course offers an introduction to sociology: basic concepts and the job of the sociologist, with an in-depth study of certain topics specific to the sociology of health and medicine (social inequalities in terms of health; the process of medicalisation of society; welfare systems; the body)

Prerequisites

Nothing

Teaching form

Deliverable and interactive teaching in presence
Group project work

Textbook and teaching resource

Bagnasco A., Barbagli M., Cavalli A. (2011), "Che cos'è la sociologia?" in Elementi di sociologia, Il Mulino, Bologna

Ghigi R. (2020), "La costruzione sociale del corpo", in Sociologia della salute e della medicina, Il Mulino, Bologna

Neresini F. (2001), "Salute, malattia e medicina: lo sguardo sociologico", in Bucchi Massimiliano e Neresini Federico, Sociologia della salute, Carocci, Roma.

Semester

Autumn semester

Assessment method

Written examination according to common procedures

Office hours

By appointment (write to: carlotta.mozzana@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CM
    Carlotta Mozzana

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics