Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Introduction To Kinesiology 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To Kinesiology 2
Course ID number
2425-1-I0201D129-I0201D108M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Anatomy and Kinesiology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  • conoscere i principi di base della cinesiologia
  • conoscere i principi di base della cinesiologia muscolare
  • conoscere il sistema di movimento e le sue componenti
  • conoscere i rudimenti delle implicazioni cliniche delle disfunzioni della componente muscolare

Contenuti sintetici

Programma esteso

Quando e come utilizzarla?

  • Il sistema di movimento e le sue componenti
  • Disfunzioni della componente muscolare cenni: Debolezza Modificazioni associate alla lunghezza Lunghezza aumentata-ridotta
  • Cambiamenti dissociati dei sinergisti Rigidità muscolare
  • Fisiologia muscolare Struttura del muscolo: una visione d’insieme,da macroscopica a microscopica
  • La fisiologia della contrazione:cenni I tre tipi di fibre muscolari:Tipo 1-Tipo 2°-tipo2b
  • Il reclutamento muscolare La fatica centrale e periferica L’unità motoria
  • Classificazione dei muscoli Stabilizzatori locali/globali mobilizzatori globali
  • Tipi di contrazione :isometrica-isotonica-concentrica-eccentricaisocinetica- auxotonica-pliometrica
  • Definizione di lavoro muscolare,potenza,resistenza Tono/trofismo muscolare
  • Implicazioni cliniche delle disfunzioni della componente muscolare
  • Forza e stretching: fra miti e realtà
  • Addominale e luoghi comuni

Prerequisiti

Concetti base di Chinesiologia

Modalità didattica

Didattica Erogativa (DE)

Materiale didattico

Dispense del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Test a risposte chiuse e domande aperte in numero ponderato a quelle degli altri moduli d’insegnamento integrato

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  • know the basic principles of kinesiology
  • know the basic principles of muscle kinesiology
  • know the movement system and its components
  • know the rudiments of the clinical implications of muscular component dysfunctions

Contents

Detailed program

When and how to use it?

  • The movement system and its components
  • Dysfunctions of the muscular component: Weakness Changes associated with length Increased-reduced length
  • Dissociated changes in synergists Muscle stiffness
  • Muscle physiology Muscle structure: an overview, from macroscopic to microscopic
  • The physiology of contraction: outline of the three types of muscle fibres: Type 1 - Type 2 - type 2b
  • Muscle recruitment Central and peripheral fatigue The motor unit
  • Classification of muscles Local/global stabilizers global mobilizers
  • Types of contraction: isometric-isotonic-concentric-eccentricisokinetic-auxotonic-plyometric
  • Definition of muscular work, power, resistance. Muscle tone/trophism
  • Clinical implications of muscle component dysfunctions
  • Strength and stretching: between myths and reality
  • Abdominal and clichés

Prerequisites

Basic concepts of Kinesiology

Teaching form

Frontal teaching

Textbook and teaching resource

handouts

Semester

1st semester

Assessment method

Test: multiple choice, open-ended questions. Weighted number of questions compared to those of the other integrated teaching modules

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CL
    Carlo Lanzarini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics