Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Child Neuropsychiatry 4
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Child Neuropsychiatry 4
Course ID number
2425-3-I0202D113-I0202D119M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Child Neuropsychiatry and Pediatric Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere le modalità di consultazione nella prima infanzia
Conoscere le caratteristiche dello sviluppo adolescenziale normale e patologico
Conoscere i disturbi della funzione motoria secondo il DSM-5 ed i disturbi del movimento su base biologica e genetica
Conoscere le basi della psicometria e le principali scale di valutazione psicometriche

Contenuti sintetici

Il primo colloquio, la consultazione nella prima infanzia
Adolescenza: sviluppo normale e psicopatologia
Disturbi della funzione motoria secondo il DSM-5 e disturbi del movimento su base biologica e genetica

concetti di psicometria: variabili e scale
le scale Wechsler
le scale visuo-spaziali

Programma esteso

Il primo colloquio
La consultazione

Asolescenza: sviluppo normale e psicopatologico
Disturbi di personalità
Psicosi
Psicosomatica

Maltrattamento e abuso

Disturbo dello sviluppo della coordinazione
Disturbo da movimenti stereotipati
Disturbi da tic e sindrome di Gilles de la Tourette

Disturbi del movimento su base biologica e genetica

plasticità durante lo svilupo del cervello
Sviluppo visivo, motorio e visuo-motorio
Funzioni visuo-spaziali

la WISC e la Wipsi

Prerequisiti

Aver superato l'esame di NPI dell'anno precedenre

Modalità didattica

Didattica erogativa. Si prevedono 8 ore in modalità remota sincrona.

Materiale didattico

Slides
Manuale NPI

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

prova scritta, con domande a scelta multipla e domande aperte per risposte brevi

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

To know the modalities of consultation in early childhood
To know the characteristics of normal and pathological adolescent development
To know the motor disturbances according to the DSM-5 and the movement disorders due to biological and genetic factors

To understand the basics of psychometrics and the main psychometric assessment scales

Contents

The first interview, the consultation in early childhood
Adolescence: normal development and psychopathology
Motor disturbances according to the DSM-5 and movement disorders due to biological and genetic factors

Concepts of psychometrics: variables and scales Wechsler scales Visuo-spatial scales

Detailed program

The first interview
The consultation in early childhood

Adolescence: normal development and psychopathology:
Personality disorder
Psychosis
Psychosomatics

Maltreatment and abuse

Developmental coordination disorder
Stereotyped movement disorder
Tic disorders and Gilles de la Tourette syndrome

Movement disorders due to biological and genetic factors

plasticity during the brain development
visual, motor and visuo-motor develop
visuol-spatial function
WISC and WIPSI

Prerequisites

Having passed the previous year's NPI examination

Teaching form

Didactic delivery. Expect 8 hours in synchronous remote mode.

Textbook and teaching resource

Slides
NPI Handbook

Semester

1st semester

Assessment method

written test, tests with closed answers and open questions with short answers.

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Andrea Eugenio Cavanna
  • RN
    Renata Nacinovich
  • CP
    Cecilia Perin

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics