Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Rehabilitative Sciences 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitative Sciences 2
Course ID number
2425-2-I0202D142-I0202D146M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Psychomotor and Rehabilitative Sciences 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di valutare il bambino con patologie neuromotorie e saper redigere un profilo di sviluppo.

Contenuti sintetici

SCIENZE RIABILITATIVE 2: Osservazione-valutazione neuromotoria e fisioterapica in età pediatrica.

Programma esteso

Guida all’osservazione-valutazione delle competenze neuromotorie: Area autonomie, Area posturo-motoria, Area manipolazione, Area sensoriale-Percettiva, Area Grafico-Rappresentativa. Osservazione e valutazione delle competenze oculomotorie in età evolutiva.
Osservazione spontanea e guidata, intervista ai genitori. Osservazione e valutazione in ambulatorio, a casa, nelle strutture educative.

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali in presenza (modalità erogativa e interattiva)

Materiale didattico

E. Fedrizzi, I disordini dello sviluppo motorio, Piccin Ed.,2° ed 2009
AAVV, Protocollo di videoregistrazione del bambino con paralisi cerebrale in età prescolare, GIPCI, 2007

Materiale fornito dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta multipla e domande a risposta aperta.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

After completing this course, the student will be able to assess the child with neuromotor diseases, and to establish a neurodevelopment profile.

Contents

REHABILITATIVE SCIENCES 2: Physiotherapy and neuromotor observation-evaluation processes for the developmental age.

Detailed program

Guide to the observation-evaluation of neuromotor skills: Autonomy domain, Postural-motor domain, Manipulation domain, Sensory-Perceptual domain, Graphic-Representational domain. Observation and evaluation of oculomotor skills in developmental age.
Spontaneous and guided observation, interview with parents. Observation and evaluation in the clinic, at home, in educational environment.

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures in presence (lectures and interactive modalities)

Textbook and teaching resource

E. Fedrizzi, I disordini dello sviluppo motorio, Piccin Ed.,2° ed 2009
AAVV, Protocollo di videoregistrazione del bambino con paralisi cerebrale in età prescolare, GIPCI, 2007

Materials provided by the teachers

Semester

First semester

Assessment method

Written exam: quizzes with multiple choice and open questions with brief answer.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FB
    Federica Bovis
  • GP
    Giulia Purpura

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics