Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Technological Seminars
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Technological Seminars
Course ID number
2425-2-I0202D015
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il seminario si prefigge di approfondire le conoscenze sullo sviluppo del controllo motorio, dello schema e dell'immagine corporea, della dominanza, lateralizzazione e lateralità. Vengono, inoltre, approfondite le dinamiche sottese allo sviluppo della grafomotricità: dallo scarabocchio alla rappresentazione.

Contenuti sintetici

Approfondire i meccanismi neurobiologici e la maturazione del controllo motorio, di dominanza, lateralizzazione e lateralità. Approfondire le conoscenze sullo sviluppo dello schema corporeo e dell’ immagine corporea. Approfondire le tappe di sviluppo del grafismo.

Programma esteso

Origine del movimento e neurobiologia del controllo motorio
Schema corporeo e immagine corporea
Ciclo percezione-azione-cognizione
Il ruolo della funzionalità visiva nel controllo del movimento Dominanza, lateralizzazione e lateralità
Evoluzione della motricità grafica (dallo scarabocchio, al disegno, alla scrittura)
Significato e simbolismo nel disegno dei bambini

Prerequisiti

Lo studente deve possedere le conoscenze delle tappe di sviluppo tipico in età evolutiva con particolare focus rispetto all'integrazione dello schema corporeo

Modalità didattica

Le lezioni si svolgono sia in modalità didattica erogativa (lezioni frontali) che in modalità interattiva (visione di materiale videoregistrato, lavori di gruppo interattivi, discussione finale di gruppo).

Materiale didattico

AJURIAGUERRA J., Manuale di psichiatria del bambino, Masson

COSTE J.C.., La psicomotricità, a cura di P. Baldi, La Nuova Italia

PISATURO C., Appunti di psicomotricità; la pratica psicomotoria nella clinica neuropsichiatria nell’età evolutiva, Piccin Ed

PISATURO C., Appunti di psicomotricità Lo schema corporeo, Piccin Ed

MILITERNI R., Neuropsichiatria Infantile, Idelson

LURIA A.R. et al, Come lavora il cervello, Il Mulino

Von Hofsten C. Action, the foundation for cognitive development. Scand J Psychol. 2009 Dec;50(6):617-23. doi: 10.1111/j.1467-9450.2009.00780.x. PMID: 19930261

Purpura G, Tinelli F. The development of vision between nature and nurture: clinical implications from visual neuroscience. Childs Nerv Syst. 2020 May;36(5):911-917. doi: 10.1007/s00381-020-04554-1. Epub 2020 Mar 5. PMID: 32140777

Amann-Gainotti M, Antenore C. Development of internal body image from childhood to early adolescence. Percept Mot Skills. 1990 Oct;71(2):387-93. doi: 10.2466/pms.1990.71.2.387. PMID: 2251074.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

luca.tagliabue@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The seminar aims to examine in depth the knowledge about the development of motor control, of body image, of dominance, laterality and lateralization. Moreover, the topic of graphomotricity will be studied in depth: from scribble to representation.

Contents

To analyze in depth neurobiological mechanisms and developmental course of motor control, dominance, lateralization and laterality. To study the development of body image. To highlight the development stages of graphism.

Detailed program

Origin of movement and neurobiology of motor control
Body schema and Body image
Perception-action-cognition cycle
The role of visual function in motor control
Dominance, lateralization and laterality
Evolution of grapghomotricity (scribbling, drawing, writing)
Meaning and symbolism in children's drawing

Prerequisites

The student must possess knowledge of the stages of typical development in developmental age with particular focus on the integration of the body schema

Teaching form

The lessons take place both in didactic mode (frontal lessons) and in interactive mode (viewing of video-recorded material, interactive group work, final group discussion).

Textbook and teaching resource

AJURIAGUERRA J., Manuale di psichiatria del bambino, Masson

COSTE J.C.., La psicomotricità, a cura di P. Baldi, La Nuova Italia

PISATURO C., Appunti di psicomotricità; la pratica psicomotoria nella clinica neuropsichiatria nell’età evolutiva, Piccin Ed

PISATURO C., Appunti di psicomotricità Lo schema corporeo, Piccin Ed

MILITERNI R., Neuropsichiatria Infantile, Idelson

LURIA A.R. et al, Come lavora il cervello, Il Mulino

Von Hofsten C. Action, the foundation for cognitive development. Scand J Psychol. 2009 Dec;50(6):617-23. doi: 10.1111/j.1467-9450.2009.00780.x. PMID: 19930261

Purpura G, Tinelli F. The development of vision between nature and nurture: clinical implications from visual neuroscience. Childs Nerv Syst. 2020 May;36(5):911-917. doi: 10.1007/s00381-020-04554-1. Epub 2020 Mar 5. PMID: 32140777

Amann-Gainotti M, Antenore C. Development of internal body image from childhood to early adolescence. Percept Mot Skills. 1990 Oct;71(2):387-93. doi: 10.2466/pms.1990.71.2.387. PMID: 2251074.

Semester

Second Semester

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment

luca.tagliabue@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Luca Tagliabue
    Luca Tagliabue

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics