Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Theoretical Seminars 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Theoretical Seminars 1
Course ID number
2425-1-I0202D104
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Introduzione teorica delle funzioni, dello sviluppo neuropsicomotorio

Contenuti sintetici

LA CURA POSTURALE: Introduzione teorica delle funzioni, dello sviluppo neuropsicomotorio e della manipolazione per favorire un adeguato sviluppo nel primo anno di vita.

Programma esteso

LA CURA POSTURALE

Introduzione teorica delle funzioni, dello sviluppo neuropsicomotorio e della manipolazione nel bambino da 0 a 12 mesi.

Esercitazioni pratiche sul movimento, i passaggi posturali e la funzione manipolazione con particolare attenzione alle facilitazioni da inserire nelle attività quotidiane per favorire un adeguato sviluppo neuropsicomotorio del bambino

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Ciascun incontro sarà suddiviso in due parti, la prima parte della lezione verrà svolta con modalità erogativa mentre la seconda parte con modalità interattiva (esercitazioni pratiche, lavori in gruppo, discussione).
Circa 6 ore modalità erogativa
Circa 6 ore modalità interattiva

Materiale didattico

1. , Bertozzi, Montanari, Mora,Architettura delle funzioni ed Springer,2002

2. Cioni, Pacini Il bambino impara a muoversi, ,1991

3. T. Berry Brazelton, J. Kevin Nugent, La scala di valutazione del comportamento del neonato, A cura di Gherardo Rapisardi, ed Masson, 1997

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Theoretical introduction to functions, neuro-psychomotor development

Contents

POSTURAL CARE: Theoretical introduction to functions, neuropsychomotor development and manipulation to promote appropriate neuro-psychomotor development

Detailed program

POSTURAL CARE

Theoretical introduction to functions, neuro-psychomotor development and manipulation in children from 0 to 12 months. Hands-on practice about movement, posture and manipulation function with particular attention to the facilities to be included in daily activities to promote appropriate neuro-psychomotor development of the child

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Each meeting will be divided into two parts, the first part of the lesson will be carried out in a delivery mode while the second part will be carried out in an interactive mode (practical exercises, group work, discussion).
Approximately 6 hours delivery mode
About 6 hours interactive mode

Textbook and teaching resource

1. , Bertozzi, Montanari, Mora,Architettura delle funzioni ed Springer,2002

2. Cioni, Pacini Il bambino impara a muoversi, ,1991

3. T. Berry Brazelton, J. Kevin Nugent, La scala di valutazione del comportamento del neonato, A cura di Gherardo Rapisardi, ed Masson, 1997

Semester

Second Semester

Assessment method

Attendance

Office hours

You receive by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PL
    Pier Paolo Lipari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics