Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Teaching Methodology 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Teaching Methodology 2
Course ID number
2425-2-K0101D008-K0101D028M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Teaching Methodology in Nursing and Midwifery Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisire competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della formazione continua per lo sviluppo della professionalità infermieristica ed ostetrica.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso si sviluppano attraverso l’acquisizione delle competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della disciplina infermieristica ed ostetrica in ambito teorico e di tirocinio. Il corso consente di sviluppare le competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della formazione continua per lo sviluppo della professionalità infermieristica ed ostetrica.

Programma esteso

Le metodologie didattiche: Problem Based Learning (PBL), narrazione, Briefing-Debriefing, laboratorio gesti e la valutazione didattica.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni e lavori di gruppo. Il corso prevede inoltre l’utilizzo di metodologie didattiche attive.

Materiale didattico

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli. Analisi degli apprendimenti e dei contesti. Milano, Franco Angeli; Zannini L., (2005) La tutorship nella formazione degli adulti. Milano, Guerini.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata tramite test scritto (domande a risposta multipla e semistrutturata).

Orario di ricevimento

Concordato con il docente via email.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To acquire skills in processes, methods and instruments for teaching-learning of lifelong learning in medicine for nursing and midwifery professional skill development.

Contents

Subjects of the course are developed through the acquisition of skills in the processes, methods and tools for teaching and learning of nursing and midwifery discipline in theoretical and apprenticeship areas. The course enables student to develop skills in processes, methods and tools for teaching-learning of continuous training for the professional development of nursing and midwifery.

Detailed program

The teaching methods: Problem Based Learning (PBL), storytelling, Briefing-Debriefing, clinical skills laboratory and teaching assessment.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lectures, practicals and group work. Active learning methods.

Textbook and teaching resource

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli. Analisi degli apprendimenti e dei contesti. Milano, Franco Angeli; Zannini L., (2005) La tutorship nella formazione degli adulti. Milano, Guerini.

Semester

Second year, first semester

Assessment method

The examination is not for the single module buti t is an integrate examination for the whole course thorough written test: quiz with single/multi answers and open short questions. Final interview.

Office hours

Agreed with teacher by email.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AN
    Antonella Nespoli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics