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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Medical Jurisprudence
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Medical Jurisprudence
Course ID number
2425-2-K0101D010-K0101D033M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Organizational Frameworks and Management Flow Health System

Course Syllabus

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Obiettivi

Il modulo di medicina legale si propone l’obiettivo di illustrare la metodologia medico-legale da applicare alle attività di natura medico-legale dell’infermiere e dell’ostetrica, in particolare in ruoli dirigenziali. Verranno presentate anche le normative in ambito di responsabilità professionale sanitaria civile e penale e le norme di alcune specifiche attività medico-sanitarie.

Contenuti sintetici

Disciplina medicina legale e sua metodologia.
Documentazione assistenziale.
Informazione e consenso agli atti sanitari.
Leggi speciali.
Reati penali di interesse sanitario.
Responsabilità professionale sanitaria

Programma esteso

Disciplina medicina legale e sua metodologia: nesso di causa e criteriologia medico-legale.
Documentazione assistenziale: reato di falso, segreto professionale, errori nella cartella infermieristica/ostetrica.
Informazione e consenso, rifiuto di atti sanitari. Direttive anticipate di trattamento e pianificazione delle cure.
Errori nella comunicazione con il/la paziente e i familiari, errori di comunicazione medico-infermiere/ostetrica.
Leggi speciali: trapianto e donazione di organi; trattamenti sanitari obbligatori; interruzione volontaria di gravidanza.
Reati penali di interesse sanitario: Esercizio abusivo della professione di infermiere/ostetrica; referto e denuncia di reato; child abuse and neglect, violenza interpersonale e sessuale, violenza domestica, infanticidio, omicidio del consenziente, mutilazioni genitali femminili.
La responsabilità professionale civile e penale dell’infermiere/ostetrica/o.
Le figure dell’infermiere forense e dell’ostetrica forense.

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Corso in presenza: tutte Lezioni frontali in modalità erogativa in lingua italiana; il docente promuoverà momenti di discussione tra gli studenti su problemi di malpractice in ambito sanitario e chiedendo loro di riportare esperienze personali, con discussione di casi reali con esempi della pratica professionale, con uso di materiale (videolezioni e slide; articoli, video, podcast, casi studio (sentenze), peer-to-peer learning), messo a disposizione dal docente sulla piattaforma moodle e-learning (Virtual learning environment).

In caso di situazioni di emergenza (disastri naturali, allerta meteo (alluvioni, inondazioni), insurrezioni, pandemia, ecc.) didattica a distanza sincrona online su piattaforma Webex.

Materiale didattico

Sentenze, linee guida e altro materiale didattico caricato sul sito e-learning

Cicognani A., Fallani M., Pelotti S. “Medicina Legale”. Soc. Ed. Esculapio 2019
Tartaglia R., Vannucci A. (a cura di) “Prevenire gli eventi avversi nella pratica clinica”, Springer, 2013.
St. Pierre M., Hofinger G., Buerschaper C., Simon R., Daroui I. “Gestione delle crisi in medicina d’urgenza e terapia intensiva. Fattori Umani, psicologia di gruppo e sicurezza dei pazienti negli ambienti ad alto rischio”. Springer, 2013.
Vincent C. “La sicurezza del paziente” Spinger 2011.
Simeoni I., De Santi A.M. “Comunicazione in medicina: collaborazione tra professionisti sanitari.” 1^ Ed. SEEd 2010.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere.

Esame finale in presenza: esame scritto con 7 domande chiuse a scelta multipla con una singola risposta esatta + 1 domanda aperta con breve saggio su un argomento del programma, per valutare la capacità di rielaborare aspetti normativi e interpretativi, la capacità di sintesi e la capacità di uso di linguaggio tecnico e delle argomentazioni.

Orario di ricevimento

face-to-face od online via webex su appuntamento da concordare con il docente via e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
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Aims

The forensic medicine module aims to present the medical-legal methodology to be applied to all nurse/midwife medico-legal activities, in managerial roles. Laws of nurse and midwife civil and criminal liability will be presented, completed with the description of some specific medical activities’ regulations.

Contents

The discipline and the methodology of forensic medicine.
The medical records.
Informed consent.
Special legislations in medicine.
Criminal code and health.
Professional liability.

Detailed program

The discipline and the methodology of forensic medicine: cause-and-effect relationship, medico-legal criteria.
The medical records: false written statements, nurse/midwife-patient privilege, errors in the nurse/midwife charts and records.
Informed consent, refusal of medical treatment, advanced patient treatment directives and care planning. Patient and family communication errors, doctor-nurse/midwife communication errors.
Special legislations in medicine: organ transplant and organ donation, mandatory medical treatments; legal termination of pregnancy.
Criminal code and health: practicing without a license, mandatory communications to the state’s attorney, child abuse and neglect, interpersonal and sexual violence, domestic violence, infanticide, murder of a consenting patient, female genital mutilation.
Civil and criminal professional liability of the nurse/midwife.
Forensic nurse and forensic midwife.

Prerequisites

none

Teaching form

Face-to-face teaching-classroom: all Lectures in delivering type in Italian language; the teacher promotes discussion among students on problems related to malpractice in medical care and health practices, involving students and asking them to report personal experiences and discussing real cases and professional examples, with the use of interactive teaching material (video lessons and slides; articles, videos, podcasts, case studies (sentences), peer-to-peer learning (student’s presentations)), provided by the teacher on the moodle e-learning platform (Virtual learning environment).

In case of emergency situations (natural disasters, weather warnings (deluge, floods), uprisings, pandemics, etc.) online teaching-classroom with synchronous lectures online on the Webex platform.

Textbook and teaching resource

Italian Court Judgments, guidelines and other educational material uploaded on the e-learning website

Cicognani A., Fallani M., Pelotti S. “Medicina Legale”. Soc. Ed. Esculapio 2019
Tartaglia R., Vannucci A. (a cura di) “Prevenire gli eventi avversi nella pratica clinica”, Springer, 2013.
St. Pierre M., Hofinger G., Buerschaper C., Simon R., Daroui I. “Gestione delle crisi in medicina d’urgenza e terapia intensiva. Fattori Umani, psicologia di gruppo e sicurezza dei pazienti negli ambienti ad alto rischio”. Springer, 2013.
Vincent C. “La sicurezza del paziente” Spinger 2011.
Simeoni I., De Santi A.M. “Comunicazione in medicina: collaborazione tra professionisti sanitari.” 1^ Ed. SEEd 2010.

Semester

first semester

Assessment method

There are no ongoing tests.

Face-to-face final exam: written test with 7 closed multiple-choice questions with only one correct answer + 1 open question to be answered with a short explanation on the topic, to evaluate the ability to rework regulatory and interpretative aspect, the ability to synthesize with extraction of the relevant points of the topic and the ability to use technical language and arguments.

Office hours

face-to-face or online via webex by appointment arranged via e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
MED/43
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DS
    Daniela Roberta Schillaci

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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