Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Community Midwifery
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Community Midwifery
Course ID number
2425-1-K0101D002-K0101D007M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Metodology of Socio-Health Analysis

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge inoltre di fornire gli strumenti necessari alla comprensione dei significati, finalità e modelli organizzativi dell’assistenza ostetrica in ambito territoriale al fine di identificare il ruolo dell’ostetrica nel contesto di sanità pubblica, della comunità e della famiglia.

Contenuti sintetici

Storia e fondamenti dell'assistenza ostetrica di comunità. Teoria dell'assistenza ostetrica territoriale. La realtà territoriale italiana: i consultori familiari. Il sistema sanitario nazionale, regionale e POMI. La realtà territoriale estera. Integrazione ospedale-territorio.

Programma esteso

Fondamenti e storia dell’assistenza ostetrica di comunità; teoria dell’assistenza ostetrica territoriale; la realtà territoriale italiana: i Consultori Familiari; Sistema Sanitario Nazionale, Sistema Sanitario Regionale e POMI; la realtà territoriale estera; integrazione Ospedale – Territorio.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento didattico.

Modalità didattica

Quattro lezioni di due ore con lezioni ed esercitazioni.

Materiale didattico

Dahlen H. G., Barclay L. M., Homer C. S. E. (2010) The novice birthing: theorising first-time mothers’ experiences of birth at home and in hospital in Australia. Midwifery, 26: 53-63; Federazione Nazionale dei Collegi delle Ostetriche (2008) Guida all’esercizio della professione di ostetrica, 2 ed., Torino: ed. C. G. Edizioni medico scientifiche; Fahy K., Foureur M., Hastie C. (2008) Birth Territory and Midwifery Guardianship. Books for Midwives; Kirkham M. (2003) Birth centres: a social model for maternity care. London: Books for Midwives; Marchi A. (2007) Il Parto: piano di assistenza, linee guida e EBM: Strumentazione in Ostetricia e Ginecologia. Firenze: Ed. SEE; Schmid V. (2007) Salute e nascita, la salutogenesi in gravidanza. Milano: Ed. Urra-Apogeo; Walsh D. (2007) Evidence-based care for normal labour and birth, a guide for midwives. Oxon: Routledge, 14-28.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto: test con domande a scelta multipla. Non sono presenti prove in itinere.

Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims also to provide students with the tools needed to understand the meanings, purposes and organizational models of care at a local level to identify the role of the midwife in the context of public health, community and family.

Contents

Midwifery community care history and fundamentals. Midwifery community care theory. The italian context: “consultori familiari”. National Health Service and “POMI” guidelines. The foreign midwifery community care. Hospital and territory integration.

Detailed program

Midwifery community care history and fundamentals; midwifery community care theory; the italian context: “Consultori Familiari”; National Health Service and POMI guidelines; the foreign midwifery community care; hospital and territory integration strategy.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

4 lessons of two hours with lectures and practicals.

Textbook and teaching resource

Dahlen H. G., Barclay L. M., Homer C. S. E. (2010) The novice birthing: theorising first-time mothers’ experiences of birth at home and in hospital in Australia. Midwifery, 26: 53-63; Federazione Nazionale dei Collegi delle Ostetriche (2008) Guida all’esercizio della professione di ostetrica, 2 ed., Torino: ed. C. G. Edizioni medico scientifiche; Fahy K., Foureur M., Hastie C. (2008) Birth Territory and Midwifery Guardianship. Books for Midwives; Kirkham M. (2003) Birth centres: a social model for maternity care. London: Books for Midwives; Marchi A. (2007) Il Parto: piano di assistenza, linee guida e EBM: Strumentazione in Ostetricia e Ginecologia. Firenze: Ed. SEE; Schmid V. (2007) Salute e nascita, la salutogenesi in gravidanza. Milano: Ed. Urra-Apogeo; Walsh D. (2007) Evidence-based care for normal labour and birth, a guide for midwives. Oxon: Routledge, 14-28.

Semester

First year, first semester.

Assessment method

Written exam: multiple choice test. There are not in itinere tests.

Office hours

Agreed with teacher by e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MS
    Marzia Serafini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics