Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Statistics in Sperimental and Technological Research
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Statistics in Sperimental and Technological Research
Course ID number
2425-1-K0101D002-K0101D004M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Metodology of Socio-Health Analysis

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge di fornire allo studente i concetti di base e gli strumenti della statistica per la ricerca sperimentale.

Contenuti sintetici

Introduzione all’inferenza statistica: stima puntuale e distribuzioni di campionamento; stima intervallare e intervallo di confidenza; il test di ipotesi.

Programma esteso

Test d’ipotesi: la logica del test d’ipotesi; errore di I e II tipo; p-value; relazione tra intervalli di confidenza e test di ipotesi; significatività statistica versus significatività clinica; esempi di test più comunemente utilizzati.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento Didattico

Modalità didattica

4 lezioni di 2 ore in modalità erogativa con lezioni teoriche ed esercitazioni.

Materiale didattico

Bland M (2013) Statistica Medica, Apogeo
Pagano M., Gauvreau M. (2003) Biostatistica,Idelson-Gnocchi;
Bossi A., Cortinovis I. (1996) Statistica medica. Esercitazioni, Città Studi Edizione.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Domande a Risposta Aperta (con esercizi numerici) e test a risposte chiuse (con scelta a risposta multipla)

Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Aims

The primary goal of the course is to provide the basic tools of statistics in experimental research.

Contents

The process of inference: point estimation and sampling distributions; interval estimation and confidence intervals; the test of hypothesis.

Detailed program

Hypothesis testing: the logic of hypothesis testing; type I and II errors, p-value; confidence intervals and hypothesis testing: statistical vs clinical significance; example of tests.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

4 lessons of two hours with lectures and exercises.

Textbook and teaching resource

Bland M (2013) Statistica Medica, Apogeo
Pagano M., Gauvreau M. (2003) Biostatistica,Idelson-Gnocchi;
Bossi A., Cortinovis I. (1996) Statistica medica. Esercitazioni, Città Studi Edizione.

Semester

First year, first semester

Assessment method

Open Response Questions (with numerical exercises) and multiple choice test

Office hours

Agreed with teacher by e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/02
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SG
    Stefania Galimberti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics