Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Nursing and Midwifery Research
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Nursing and Midwifery Research
Course ID number
2425-1-K0101D004
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Nursing Research Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D012M
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Research Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D013M
Course summary SYLLABUS
Course full name Informatics in Research Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D014M
Course summary SYLLABUS
Course full name Medical Oncology Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D015M
Course summary SYLLABUS
Course full name Medical Genetics Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D016M
Course summary SYLLABUS
Course full name Applied Biology Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D017M
Course summary SYLLABUS
Course full name Obstetrics and Gynaecology Course ID number 2425-1-K0101D004-K0101D018M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La finalità generale del corso è quella di integrare le conoscenze e le abilità degli studenti nel ricercare e valutare i risultati della ricerca infermieristica, ostetrica e biomedica nazionale e internazionale. Gli studenti saranno in grado di effettuare una lettura critica dell’evoluzione della ricerca infermieristica e ostetrica nel contesto nazionale, confrontandola con quelle di altri paesi ed evidenziandone il ruolo nello sviluppo delle conoscenze disciplinari e per il miglioramento della qualità assistenziale.

Contenuti sintetici

Riconoscere gli elementi caratterizzanti l’evoluzione della ricerca infermieristica e ostetrica nel contesto professionale italiano. Identificare problemi dai quali sia possibile formulare quesiti di ricerca prendendo spunto dalla propria esperienza lavorativa e/o dalle problematiche aperte nell’ambito disciplinare infermieristico e ostetrico. Conoscere le fasi del processo di ricerca e identificare i disegni di ricerca nella letteratura nazionale e internazionale. Preparare un progetto di ricerca articolato e coerente sviluppando in modo più esteso la revisione della letteratura. Ricercare, selezionare e valutare i risultati di interesse per le scienze infermieristiche e ostetriche, al fine di utilizzarli e divulgarli in ambito clinico e professionale. Collocare il “fenomeno Evidence” nello sviluppo culturale delle professioni sanitarie distinguendolo dal processo di ricerca.

Programma esteso

La ricerca nei riferimenti normativi della professione infermieristica e ostetrica italiana. I livelli di formazione per la ricerca. Ricerca, ricerca infermieristica, ricerca ostetrica e metodologia della ricerca. Il processo di ricerca: a) dall’identificazione del problema alla domanda/ipotesi; b) la revisione della letteratura: chiarimenti sulla terminologia (Literature Review e Systematic Review), scopi, struttura e redazione; c) presentazione dei principali disegni di ricerca e selezione in accordo con scopi e obiettivi dello studio; d) tecniche di campionamento e strumenti di raccolta dati. Overwiew sull’uso del questionario; e) l’osservazione nella ricerca infermieristica e ostetrica. I concetti di affidabilità e validità. Il “fenomeno Evidence”. Le problematiche etiche connesse alla ricerca e alla ricerca infermieristica e ostetrica. La redazione di un progetto di ricerca.

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

22 lezioni di 4 ore in modalità erogativa comeposte da lezioni frontali ed esercitazioni.

Materiale didattico

Consiglio d’Europa (1998) Ricerca infermieristica. Rapporto e raccomandazioni. Professioni infermieristiche, 51 (1): 25-40; Chiari P., Mosci D., Naldi E., Centro Studi EBN (2011) Evidence based clinical practice. 2 ed. Milano: McGraw-Hill; Fain J.A. (2004) La ricerca infermieristica. Leggerla, comprenderla e applicarla. Milano: McGraw-Hill; Lo Biondo-Wood G., Haber J. (2004) Metodologia della ricerca infermieristica. 2 ed., Milano: McGraw-Hill; Polit D.F., Beck C.T. (2014) Fondamenti di ricerca infermieristica. 1 ed., Milano: McGraw-Hill; Sironi C. (2010) Introduzione alla ricerca infermieristica. I fondamenti teorici e gli elementi di base per comprenderla nella realtà italiana. Milano: Edizioni Cea; Rees C. (2011) Introduction to Research for Midwives, Chrchill Livingstone Elsevier, 3 ed.; Siu C., Comerasamy H. (2013) Doing a Research Project in Nursing and Midwifery: a Basic Guide to Research using the Literature Review Methodology, Sage Publications Ltd.; Cluett E.R., Bluff R. (2009) Principle of Practice of Research in Midwifery, Churchill Livingstone; Merryl Harvey and Lucy Land. (2016) Research Methods for Nurses and Midwives: Theory and Practice. SAGE Pubblication Ltd.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale con presentazione di un elaborato scritto. In accordo coi contenuti del corso l’elaborato richiederà allo studente di elaborare un progetto di ricerca secondo indicazioni dettagliate fornite dai Docenti. Lo studente prenderà visione della relativa griglia di valutazione impiegata per la correzione e valutazione del lavoro svolto. L’elaborato scritto concorre in misura del 50% alla valutazione finale. La prova orale obbligatoria consta di domande sulla metodologia della ricerca e informatica per la ricerca. La prova orale concorre per il 50% della valutazione.

Orario di ricevimento

Concordato via e-mail coi docenti.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

General aim of this course is to upgrade students’ knowledge and skills focused on research and research outcomes assessment in nursing, midwifery and biomedicine national and international contexts. Students will be able to critically analyze the evolution of nursing and midwifery research in Italy, comparing it with those of other countries and underlining its relevance in the development of disciplinary knowledge and for care quality improvement.

Contents

To recognize the peculiar elements in nursing and midwifery research evolution in Italy. To identify problems leading to research question formulation looking at their own work experience and/or open problems in nursing and midwifery context. To know research process steps and to identify research designs in national and international literature. To write a research project with a special focus on literature review. To search, select and assess results of nursing and midwifery research in order to use them in clinical and professional environments. To understand the "Evidence" phenomenon in the cultural development of the health professions and to distinguish it from the research process.

Detailed program

Research in the Italian nursing and midwifery regulations. Education levels in nursing and midwifery research. Research, nursing research, midwifery research and research methodology. Research process: a) from problem statement to research question/hypothesis; b) reviewing the literature (Literature Review and Systematic Review) c) main research designs and selection according to the study objectives; d) sampling techniques and data collection tools. Overview on the use of questionnaires; e) observation and interview. Reliability and validity concepts. The "Evidence" phenomenon. Ethical issues related to nursing and midwifery research. Writing a research project.

Prerequisites

Defined by the Degree Regulation.

Teaching form

22 lessons of 4 hours of lectures and exercises

Textbook and teaching resource

Consiglio d’Europa (1998) Ricerca infermieristica. Rapporto e raccomandazioni. Professioni infermieristiche, 51 (1): 25-40; Chiari P., Mosci D., Naldi E., Centro Studi EBN (2011) Evidence based clinical practice. 2 ed. Milano: McGraw-Hill; Fain J.A. (2004) La ricerca infermieristica. Leggerla, comprenderla e applicarla. Milano: McGraw-Hill; Lo Biondo-Wood G., Haber J. (2004) Metodologia della ricerca infermieristica. 2 ed., Milano: McGraw-Hill; Polit D.F., Beck C.T. (2014) Fondamenti di ricerca infermieristica. 1 ed., Milano: McGraw-Hill; Sironi C. (2010) Introduzione alla ricerca infermieristica. I fondamenti teorici e gli elementi di base per comprenderla nella realtà italiana. Milano: Edizioni Cea; Rees C. (2011) Introduction to Research for Midwives, Chrchill Livingstone Elsevier, 3 ed.; Siu C., Comerasamy H. (2013) Doing a Research Project in Nursing and Midwifery: a Basic Guide to Research using the Literature Review Methodology, Sage Publications Ltd.; Cluett E.R., Bluff R. (2009) Principle of Practice of Research in Midwifery, Churchill Livingstone; Merryl Harvey and Lucy Land. (2016) Research Methods for Nurses and Midwives: Theory and Practice. SAGE Pubblication Ltd.

Semester

First year, second semester

Assessment method

Oral examination and academic essay. According to the contents of the course, the academic essay will consist of a research project. Students will be provided by detailed criteria for the development of the essay and also those used by teachers for its evaluation. The essay will be considered as 50% of the final evaluation. The oral examination will consist of questions focused on research methodology and research informatics. The oral examination represents the 50% of the overall evaluation.

Office hours

Agreed by e-mail with teachers.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
10
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
96
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics