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  1. Microeconomics - 1 (blended)
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Microeconomics - 1 (blended)
Course ID number
2425-1-E1801M061-E1801M088M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic History and Microeconomics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Il corso è un’introduzione alla microeconomia, finalizzato alla comprensione dei mercati e all'uso concreto dei concetti microeconomici nell’ambito delle attività manageriali e di marketing.
Alla fine dell’insegnamento, lo studente dovrebbe essere in grado di capire i meccanismi di formazione dei prezzi e il loro ruolo nel determinare gli equilibri di mercato, e le conseguenze in termini di efficienza ed equità.

Contenuti sintetici

  1. Comportamento razionale di consumatori e imprese
  2. Ruolo dei prezzi
  3. Forme di mercato e politiche di prezzo
  4. Asimmetrie informative
  5. Fallimenti del mercato

Programma esteso

  1. Il concetto di mercato e il ruolo delle funzioni di domanda e offerta;
  2. Variabili endogene ed esogene, e il ruolo degli esercizi di statica comparata
  3. Come si modella il comportamento razionale degli agenti e in particolare
    a. Il ruolo della funzione d’utilità
    b. la derivazione delle funzioni di domanda individuali
  4. Lo scambio e la creazione di valore tramite scambio
  5. Come si modella la produzione e il comportamento razionale delle imprese
  6. Il ruolo delle forme di mercato.

Prerequisiti

Calcolo differenziale
Massimi e minimi vincolati

Metodi didattici

Blended ELearning

Modalità di verifica dell'apprendimento

Ci sono due modalità di valutazione, una per frequentanti e una per non frequentanti

La valutazione degli studenti frequentanti sarà basata sulla media tra

  1. Due prove scritte parziali consistenti ciascuna di due domande teoriche e un esercizio, e che contano complessivamente per l’80%
  2. Un forum di discussione online per il 20%

Per gli studenti non frequentanti è prevista solo la prova finale consistente in quattro domande teoriche e un esercizio diviso in più punti.

La frequenza è molto caldamente suggerita.

Testi di riferimento

Edgar K. Browning Mark A. Zupan “Microeconomia: Teoria e Applicazioni”, Pearson, 2021.
Mario Gilli “Esercizi svolti di Microeconomia”, Pearson 2023.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course is an introduction to microeconomics, aimed to understand the working of markets and to the practical use of microeconomics concepts for managerial and marketing activities.
At the end of the course, students are expected to be able to understand the mechanism that lead to market prices, and their role in determining market outcomes, evaluating the consequences in terms of efficiency and equity.

Contents

  1. Consumers’ and firms’ rational behavior
  2. Role of prices
  3. Market structures and pricing policies
  4. Asymmetric information
  5. Market failures.

Detailed program

  1. The concept of market, demand and supply functions
  2. Endogenous and exogenous variable and comparative static methods
  3. Modeling of rational behavior of agents, and specifically:
    a. Utility maximization
    b. Individual demands
  4. Trade and surplus from trade
  5. Production function and modeling rational production decisions
  6. Forms of market organization and their role.

Prerequisites

Calculus
Constrained Optima

Teaching methods

Blended ELearning

Assessment methods

There are two assessment methods, for attending and non attending students.

For attending students the final evaluation is the average between

  1. two partial written exams each consisting of two theoretical questions and one exercise, which totally will
    count for 80%
  2. a on line discussion forum that will count for 20%

For non attending students the final evaluation will be based on a written examination consisting of four theoretical questions and an exercise.

The students are strongly suggested to attend the course.

Textbooks and Reading Materials

Edgar K. Browning Mark A. Zupan “Microeconomia: Teoria e Applicazioni”, Pearson, 2021.
Mario Gilli “Esercizi svolti di Microeconomia”, Pearson 2023.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
64
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Mario Roberto Gilli
    Mario Roberto Gilli
  • Tutor

  • MT
    Miriam Tomasuolo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

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