Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Global Retailing
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Global Retailing
Course ID number
2425-2-F7702M068
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Scienze Economico-Aziendali

Obiettivi formativi

Riconoscere e sviluppare le strategie e le politiche di marketing nelle imprese della distribuzione globale.

Contenuti sintetici

L'obiettivo di questo corso è quello di fornire un'introduzione completa agli aspetti del global retailing e agli elementi fondamentali della gestione del retail.

Programma esteso

Il mercato delle imprese della distribuzione

Le imprese della grande distribuzione al dettaglio

Retail planning and strategy

Il marketing mix delle imprese della grande distribuzione al dettaglio

La gestione dell'assortimento

La gestione delle private label

La gestione del prezzo

La gestione della comunicazione e del merchandising

Imprese della grande distribuzione e l'innovazione

Le nuove tecnologie nelle imprese della grande distribuzione

Omnichannel retailing

Prerequisiti

Per gli studenti Erasmus, conoscenze di base di marketing

Metodi didattici

Insegnamento svolto ricorrendo a due modalità didattiche:
• 11 lezioni da 3 ore (ad eccezione dell'ultima lezione, della durata di 2 ore) svolte in modalità erogativa;
• 8 lezioni da 3 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.
Le lezioni saranno svolte principalmente in presenza; alcune lezioni potranno essere impartite eventualmente da remoto.
Lingua di insegnamento: Italiano
Semestre: 1

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione. La prova scritta consisterà in domande aperte (esposizione e comprensione di argomenti trattati a lezione). Le domande aperte includono sia quesiti che coprono tematiche più ampie e richiedono quindi una risposta più articolata, che quesiti relativamente specifici che richiedono una risposta breve.
Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma di colloquio orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

  • Michael Levy, Barton Weitz, Dhruv Grewal, Retailing Management, 10th Edition, McGrawHill.

  • Sean Ennis, Mario Risso, Marcello Sansone, Francesco Scafarto, Retail Marketing, 1/ED, McGrawHill, 2021.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning area

Business Management

Learning objectives

Recognize and develop strategies and marketing policies for global retailers.

Contents

The aim of this course is to provide a comprehensive introduction to all aspects of global retailing and the fundamental elements of retail management.

Detailed program

The retail industry

Retail organizations

Retail planning and strategy

The retail mix

Assortment management

Private label management

Price management

Communication and merchandising management

Retailers and innovation

New technologies in ratail companies

Omnichannel retailing

Prerequisites

For Erasmus students, basic knowledge of marketing

Teaching methods

Lectures:
• 11 lessons of 3 hours (excluded the last lesson of 2 hours) carried out with traditional teaching mode;
• 8 lessons of 3 hours where the first part with explanations, and the second part interactive with students.
Lessons will be in presence in class and some lessons could be taught remotely.
Teaching language: Italian
Semester: 1

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content. The written exam will be composed of open (explanation and understanding of topics covered in class). Open questions include both questions on wider issues (which require a longer answer) and quite specific questions (which require a short answer).
During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

  • Michael Levy, Barton Weitz, Dhruv Grewal, Retailing Management, 10th Edition, McGrawHill.

  • Sean Ennis, Mario Risso, Marcello Sansone, Francesco Scafarto, Retail Marketing, 1/ED, McGrawHill, 2021.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SR
    Sabina Riboldazzi
  • VT
    Vincenzo Tassinari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics