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  1. Global Accounting
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Global Accounting
Course ID number
2425-1-F7702M033-F7702M116M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Advanced Accounting

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il modulo, tenuto interamente in inglese, rappresenta un'introduzione all'analisi di bilancio basata su una prospettiva internazionale dei principi contabili.
Al termine del modulo lo studente avrà maturato: (i) una valida conoscenza della relazione tra principi di rilevazione contabile e rendicontazione; (ii) una comprensione delle principali caratteristiche di US GAAP e IFRS e delle loro implicazioni a fini di rendicontazione; (iii) la capacità di interpretare e valutare la qualità dei documenti contabili; (iv) l'abilità di applicare le principali tecniche di analisi di bilancio.

Contenuti sintetici

Il corso presenta inizialmente una sintesi dei concetti e delle tecniche di contabilità generale, per poi introdurre all'interpretazione ed analisi dei principali documenti contabili. La didattica ruota attorno ai seguenti contenuti:
● Obiettivi e metodi della contabilità generale (sintesi riepilogativa)
● I principi contabili in una prospettiva globale
● Struttura e interpretazione dei documenti contabili
● Analisi di bilancio
● La rendicontazione di sostenibilità in una prospettiva globale
● Qualità della rendicontazione

Programma esteso

Il corso si articola nei seguenti temi:

Scopo, utilizzatori, principi fondamentali e tecnica della contabilità generale
Documenti contabili di sintesi e loro struttura

Principi contabili internazionali: logica e struttura

Capire ed interpretare i documenti contabili di sintesi:
● Conto economico
● Stato patrimoniale
● Rendiconto finanziario

Analisi di bilancio: 
● Scopo e quadro concettuale di riferimento
● Redditività
● Liquidità
● Solidità
● Tecniche analitiche di supporto

Rendicontazione di sostenibilità: introduzione in una prospettiva globale

Qualità della rendicontazione

Prerequisiti

Contabilità economico-patrimoniale di base: tecnica contabile e logica dei valori contabili.

Metodi didattici

Il corso include sia lezioni frontali sia sessioni applicative (in-class activities). Le lezioni frontali mirano a fornire i fondamenti teorici e i principali concetti tecnici. Le sessioni applicative rappresentano opportunità di applicazione delle teorie e dei concetti appresi, attraverso la riflessione individuale e un dialogo costruttivo con il docente ed i colleghi. È raccomandata una partecipazione attiva.
Il docente può indicare materiali che devono essere preparati prima della lezione, in base a linee guida predefinite (extra-class activities). Questo lavoro preparatorio è inteso a ottimizzare il processo di apprendimento.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame in forma scritta

Testi di riferimento

● Manuale: Robinson et al. “International Financial Statement Analysis”, Wiley, (3rd ed)
● Altri materiali di support o alla didattica (es. slides) disponibili sulla piattaforma e-Learning o distribuiti in aula (obbligatori se non diversamente specificato)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course is a practically oriented introduction to financial statement analysis with a global perspective on accounting standards. At the end of the course, students will: (i) understand the role and importance of international financial reporting standards; (ii) understand, interpret and assess the quality of financial statements in light of the principles and rules of US GAAP and IFRS; (iii) be able to apply the main techniques of financial statement analysis to assess business financial performances.

Contents

The course starts with a brief overview of the structure and concepts of financial accounting and then introduces students to the interpretation and analysis of its main reports. It develops around the following topics:
● Financial reporting scope and mechanics (brief review)
● Financial reporting standards in a global perspective
● Understanding financial statements
● Financial statement analysis
● Sustainability reporting in a global perspective
● Reporting quality

Detailed program

The course is articulated in the following topics:

Financial accounting: scope, users, basic reporting principles and techniques
Financial statements and their structure

International financial reporting standards: logic and structure

Understanding Financial Statements:
● Income statement
● Balance sheet
● Statement of cash flows

Financial Statement Analysis:
● Scope and general framework
● Income statement and profitability
● Balance sheet, liquidity and solvency
● Analytical techniques

Sustainability reporting: introduction with a global perspective

Reporting Quality

Prerequisites

Basic financial accounting: accounting technique and logic.

Teaching methods

The course includes formal lectures as well as practice sessions (in-class activities). Formal lectures are meant to provide the theoretical foundations, the main concepts techniques. Practice sessions are meant as applications of theory sessions aimed to highlight the implications of theoretical in cases or exemplified situations.
The instructor may indicate materials that should be read and prepared before classes according to provided guidelines (extra-class activities), with the aim of fostering useful insights and pointing out relevant concepts/issues or breaking down eventual topic complexity.

Assessment methods

Written exam

Textbooks and Reading Materials

● Textbook: Robinson et al. “International Financial Statement Analysis”, Wiley, (3rd ed)
● Handouts, readings, and learning resources posted on e-Learning or distributed in class (mandatory, unless differently specified)

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • SC
    Stefano Calciolari

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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