Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Alla fine di questo modulo gli studenti acquisiranno i concetti chiave e gli strumenti di analisi necessari per capire come gestire il cambiamento tecnologico e di mercato sia in imprese affermate che in nuove imprese.
Contenuti sintetici
Il programma del modulo si focalizza sulla creazione e sul mantenimento del vantaggio competitivo dell’impresa in condizioni di rapido cambiamento tecnologico e di mercato. Questo tema viene affrontato analizzando: (a) le strategie di innovazione e i modelli di business di imprese leader e di imprese inseguitrici; (b) l’elaborazione del business plan delle nuove imprese
Programma esteso
1. Fonti di innovazione
2. Tipi e modelli di innovazione
3. Strategie competitive e innovazione in diversi mercati
4. Il timing dell’innovazione e dell’entrata nel mercato
5. Le strategie di protezione dell’innovazione
6. Nuovi modelli di business
7. Il business plan nelle nuove imprese
Prerequisiti
nessuno
Metodi didattici
Lezioni frontali, lavori di gruppo e analisi di casi aziendali
Modalità di verifica dell'apprendimento
Partecipazione in aula, preparazione di casi studio, esame orale finale
Testi di riferimento
Raccolta di letture a cura del docente
Torrisi, S. (2022). Strategic Management. Selection of Readings. McGraw-Hill Education Create.
(cap. 8-18)
Materiale addizionale (obbligatorio)
Chesbrough, H. 2011. The Case for Open Services Innovation: The Commodity Trap. California Management Review, 53(3): 5-20.
Rivette, K.G. and D. Kline. 2000. Discovering New Value of Intellectual Property. Harvard Business Review, Jan-February: 54-66.
Teece, D. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 43(2-3): 172-194.
Materiale addizionale per discussione di casi aziendali sarà reso disponibile dal docente nella piattaforma e-learning.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
At the end of this module, students will acquire core concepts and analytical tools required to understand how to manage technical and market change in established firms and new enterprises.
Contents
The program of this module focuses on the creation and maintenance of competitive advantage in conditions of rapid technical and market change. This topic is treated by analyzing: (a) the innovation strategies and business models of market leaders and followers; (b) the business plan of new enterprises.
Detailed program
1. Sources of innovation
2. Types and patterns of innovation
3. Competitive strategies and innovation in different markets
4. Timing of entry
5. Protecting innovation
6. The business plan of new enterprises
Prerequisites
none
Teaching methods
Lectures, group discussion and case studies
Assessment methods
Class participation, case submission and final oral exam
Textbooks and Reading Materials
Reading package
Torrisi, S. (2022). Strategic Management. Selection of Readings. McGraw-Hill Education Create.
(chapters 8-18).
**** Additional mandatory material ****
Chesbrough, H. 2011. The Case for Open Services Innovation: The Commodity Trap. California Management Review, 53(3): 5-20.
Rivette, K.G. and D. Kline. 2000. Discovering New Value of Intellectual Property. Harvard Business Review, Jan-February: 54-66.
Teece, D. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 43(2-3): 172-194.
Additional material for the discussion of cases will be made available on the e-learning platform.
Sustainable Development Goals
Scheda del corso
Staff
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Salvatore Torrisi