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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Global Marketing Management
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Global Marketing Management
Course ID number
2425-1-F7702M073
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Marketing Management Course ID number 2425-1-F7702M073-F7702M100M
Course summary SYLLABUS
Course full name Digital Communication Course ID number 2425-1-F7702M073-F7702M120M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Scienze Economico-Aziendali

Obiettivi formativi

Riconoscere e sviluppare le politiche di marketing management delle imprese globali.
Comprendere la natura della comunicazione digitale attraverso la conoscenza del dato, approfondendone i caratteri e le potenzialità.

Contenuti sintetici

ll corso si divide in due moduli " Marketing Management 6 cfu" e " Digital Communication 6 cfu". Il primo modulo mira ad offrire agli studenti una sistematizzazione delle conoscenze necessarie allo sviluppo del marketing management in ottica competitiva nei mercati globali, con particolare riferimento ai principali aspetti di marketing strategico e operativo delle imprese che operano su diversi mercati geografici. Il secondo modulo mira ad approfondire il digital marketing process, con focus sulla comunicazione, il mercato, i dati e gli attori.

Programma esteso

Prima Parte

Fondamenti di Marketing Management

Il Marketing Management nei mercati globali

Global Environmental Drivers

L'analisi dei mercati esteri

Le strategie e le modalità d’ingresso nei mercati esteri

La segmentazione e il posizionamento nelle imprese globali

Creare il programma di marketing globale (il marketing mix)

Seconda parte

Data Science, Mining e Marketing

Il processo di digital marketing: il mercato, i dati, gli attori ed i rispettivi ruoli

Customer Relationship Management

Canali di comunicazione digitale e Unique Customer View

Customer Journey e modalità di contatto sul cliente

Social Media Analysis, Data Discovery e Campaign Management

Media Mix e Marketing Mix

Misurazione della performance, modelli e strumenti di simulazione

Prerequisiti

Per gli studenti Erasmus, conoscenze di base di marketing

Metodi didattici

Insegnamento svolto ricorrendo a due modalità didattiche:
• 26 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa;
• 16 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che può coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte finale.
Le lezioni saranno svolte principalmente in presenza con alcune lezioni eventualmente impartite da remoto (vedi metodi didattici dei moduli).
Lingua di insegnamento: Italiano
Annualità

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione. La prova scritta consisterà in domande aperte (esposizione e comprensione di argomenti trattati a lezione). Le domande aperte includono sia quesiti che coprono tematiche più ampie e richiedono quindi una risposta più articolata, che quesiti relativamente specifici che richiedono una risposta breve.
Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma di colloquio orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

  • Svend Hollensen, Global Marketing, 8th edition, Pearson, 2020.
  • Nico Di Domenica, Attilio Redivo, Edoardo Rozzoni, Gianluigi Crippa, Digital marketing. Data, analytics, tecnologie e canali digitali. Pearson, 2020.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning area

Business Management

Learning objectives

Recognize and develop marketing management policies for global companies.
Understand digital communication by focusing on its pillars and future paths.

Contents

The course aims to provide necessary knowledge for the development of marketing management in global markets. In particular, the course deepens the main strategic and operational marketing aspects.
The second part of the course examines the digital marketing process with focus on communication, market, data, players and respective roles.

Detailed program

Part I

Marketing Management Fundamentals

Marketing Management in the Global Market

Global Environmental Drivers

Deciding which market to enter

Market entry Strategies

Segmentation, Targeting and Positioninig in Global Companies

Creating Global Marketing Programs (Marketing Mix decisions)

Part II

Data Science, Mining e Marketing

The digital marketing process: market, data, and players

Customer Relationship Management

Communication channels and Unique Customer View

Customer Journey

Social Media Analysis, Data Discovery and Campaign Management

Media Mix and Marketing Mix

Performance in digital marketing

Prerequisites

For Erasmus students, basic knowledge of marketing

Teaching methods

Lectures:
• 26 lessons of 2 hours carried out with traditional teaching modes;
• 16 lessons of 2 hours where the first part with explanations, and the second part interactive with students.
Lessons will be in presence in class and some lessons could be taught remotely (See the teaching methods of the modules)
Teaching language: Italian
Annual course

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content. The written exam will be composed of open questions (explanation and understanding of topics covered in class). Open questions include both questions on wider issues (which require a longer answer) and quite specific questions (which require a short answer).
During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

  • Svend Hollensen, Global Marketing, 8th edition, Pearson, 2020.
  • Nico Di Domenica, Attilio Redivo, Edoardo Rozzoni, Gianluigi Crippa, Digital marketing. Data, analytics, tecnologie e canali digitali. Pearson, 2020.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
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Key information

ECTS
12
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
84
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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